KROATIEN 2012 DEL 2

Fredag: Vi havde planlagt at tage færgen til Hvar kl. 10.30. Der sejlede også en kl. 9.00, men vi er også realistiske :-) Vi var ved færgelejet en halv time før og købte billetter. 179,- kuna for bil og 4 personer til Hvar - man kunne ikke købe retur her, men på Hvar. Sejlturen varede 35 minutter. I Politikkens "Turen går til" var øen Hvar beskrevet som "Kåret til en af verdens 10 smukkeste øer" og der stod skrevet en masse om de mange lavendelmarker. Forventningerne var høje.

Så lægger færgen til Køen til færgen var ikke så lang. Der holdt også 2-3 biler bag os.

Dvrenik set fra færgen.

Så er vi på vej over til Hvar Efter godt en halv times sejlads runder vi den østlige spids af øen og sejler rundt om fyrtårnet.

Vi kan se Biokovobjergene og det er ikke til at forstå, at det tager en halv time at sejle det lille stykke. Det ser ud som om man kan svømme over :-)

Fra Sucuraj i øst, hvor vi kom i land til Hvar by i øens vestlige ende, var der 77 km. Øen er smal og er øst/vest-vendt. Jeg sad og spejdede efter de mange lavendelmarker, jeg havde læst om. Min forestilling om lavendelmarker er lig de kæmpe områder i Sydfrankrig, hvor lavendlerne står i lange rækker meter efter meter, og duften er bedøvende. Indtil videre havde jeg mest set noget krat, fyrretræer og oliventræer. Turen langs øen gik ad bjergveje uden autoværn - kun engang imellem, hvor svingene var særligt skarpe, var der autoværn. Der stak totter op hist og her med lavendler, men det lignede absolut ikke de kæmpestore marker i Provence :-)

Min første opfattelse af øen var en smule skuffelse. Sådan som den var reklameret op som en af "Verdens 10 smukkeste" og lovprisningen af lavendlerne, havde jeg skruet forventningerne (urealistisk?) højt op. Nu var det sådan, at øen faktisk var smuk, men ikke smukkere end Mljet, Korcula og halvøen Peljesac, som vi havde besøgt tidligere. De mindede faktisk en del om hinanden. Når man kører næsten 80 km ad en snoet og bulet landevej, hvor man ikke ret ofte kommer over 40-50 km i timen, og udsigten er den samme med enten skov og krat eller det smukke blå hav, bliver det let lidt ensformigt. Det skal ikke afholde nogen fra at tage dertil :-) der ER smukt. Men jeg gad godt vide, hvilke 9 andre øer, der var på listen over "Verdens 10 smukkeste" og efter hvilke kriterier de var blevet udvalgt ;-) Jeg forestillede mig noget i stil med Hawaii, men måske havde jeg bare set så mange smukke steder i Kroatien, at jeg var blevet en lille smule vænnet til at den skønhed. Her kommer lidt billeder fra øen - døm selv :-)

Landevejen fra den ene ende af øen til den anden. Nogle gange tæt på havet.

Andre gange snoede den sig gennem landsbyer. Her var en, der havde fejlbedømt vejen i et sving, og det var godt, at det ikke var et af de steder, hvor det gik stejlt ned mod havet. Da vi kørte tilbage sidst på dagen, var bilen væk.

Turen var smuk, men jeg spejdede stadig efter lavendlerne :-)

Der lå en skøn badebugt i forbindelse med et nedlagt hotel.

Stari Grad, hvor vi fandt en bager og et supermarked. Byen lå på begge sider af en lang kanal.

Vi stoppede i byen Stari Grad og købte ost, pålæg og brød og spiste i byens park. Parken var vissen og forsømt. Iflg. guidebogen er vand kostbart. Det kommer i rørledning fra fastlandet, ligesom strøm. Vandet skulle sikkert ikke ødsles væk på vanding af parken. Vi fortsatte til byen Hvar. Det er en hyggelig by med palmepromenade og lystyachter, og havnefronten minder om Trogir. Vi finder dog Trogir langt smukkere og hyggeligere. Vi så lidt på byen og købte os en is.

Vi missede frakørslen til Hvar by og vendte om oppe ad bjerget. Det gav en anden tilkørsel til byen, og vi blev belønnet med denne udsigt.

På vej ned mod byen kom vi gennem en port i borgmuren. Ligesom i Ston var der en mur, og denne her endte ved en borg på toppen.

Der er meget varmt - omkring 37-38 gr. Når vi venter på hinanden, er det i skyggen. På det store torv i byen er byens brønd.  Den er ikke så spektakulær som Onofrios fontæne i Dubrovnik.

Torvet går fra havnen og op til kirken. Nede ved havnen er der store hoteller og smukke omgivelser.

Hvad er det, Flemming studerer så nøje? Denne lille lystyacht. Læg mærke til manden, der står i nederste højre hjørne. Han fylder ikke meget.

Promenaden i Hvar ligner faktisk promenaden i Trogir. Her fortsætter promenaden langs muren til den gamle bydel.

Promenaden endte i en lille bugt med offentlig strand. Man kunne fortsætte på den anden side, men så langt kom vi ikke. Der var for varmt til at trave rundt.

Fra promenaden var der trapper op til byen flere steder. Det første vi fik øje på, var denne afsindigt blå dør.

Som i mange af de gamle kroatiske byer, er der hyggelige små gader og krukker med blomster. Altanerne bliver også brugt til masser af blomster.

De gamle huse har nogle sære "knaster", der stikker ud - nogle med runde huller i. Jeg aner ikke, hvad deres formål er/var. Jeg har set dem flere steder i Kroatien. Jeg tænker lidt i retningen af rundstokke med lærred, der fungerede som markiser eller solsejl, men jeg ved det ikke.

Vi er tilbage ved det store torv, og det er ved at være på tide at finde bilen igen.

Sidst på eftermiddagen vendte vi bilen mod Sucuraj igen. Det var også muligt at sejle fra Hvar til Split f.eks., men det var en meget længere sejltur plus en 100 km lang køretur langs kystvejen tilbage, så det var ikke en mulighed, syntes vi ikke. Vi stoppede ved et tidligere feriested. Jeg ved ikke, om det blev nedlagt og ødelagt under krigen, men det var helt ødelagt nu. Det lå rigtigt flot ned til en bugt med skønt vand. Vi kiggede lidt på ruinerne. Der var lavet graffiti, og møbler og andet var smidt ned i den tidligere swimmingpool. Vi tog færgen kl. 18.00. Da vi kom i land i Drvenik stoppede vi med det samme og købte pizza med hjem.

Forladt hotel. Når man gik rundt og kiggede, kunne man fornemme, hvor flot der havde været. Men nu var alt ødelagt, og der lå glas fra de store vinduer i taget overalt. Senge og møbler var smidt ned i poolen.

HOV - STOP BILEN!!!! Der var de - lavendlerne. Ikke store endeløse marker, men totter/tuer rundt om.

Ikke særligt fantastisk, men de var der trods alt :-) Der var lang kø ved færgen. Andreas og Helena har hentet billetter.

Lørdag og søndag: To dage, hvor vi kun dovnede i skyggen og ved havet. Handlede lidt i supermarkedet i Makarska. Lørdag grillede vi store bøffer og kalkun til Helena. Vi havde lavet grøntsagspakker i folie til og ristet brød med olivenolie, salt og peber og gnedet i hvidløg. Søndag stort set samme oplevelser, bortset fra jeg klatvaskede noget tøj, støvsugede og ryddede op, mens Flemming og de unge handlede. Til aften spiste vi i den lille by ved siden af campingpladsen.

Mens vi havde alm. afslapning, gik jeg rundt og tog lidt fotos. Middagsheden var slem, og vi havde det bedst i skyggen.

Stranden lokkede, når der var allermest varmt. Det var ikke altid helt let at finde et sted at ligge.

Uanset lidt klipper på stranden, var vandet fantastisk dejligt

Motorcyklen blev omhyggeligt pudset og poleret. Den stod samme sted flere aftener. Vi ser os om efter et sted at spise.

Den lille by lå smukt under Biokovo-bjergene.

Vi endte på samme restaurant, som vi havde spist på tidligere. Vi kunne godt lide betjeningen og maden. Vi sad ud til promenaden, og der var nok at sidde og se på.

Vi sluttede af med en tur ad promenaden og en is til dessert. Det var endnu ikke så sent, så vi kunne nyde solens rosa skær over havet.

Uha - man kommer helt til at savne de smukke aftener og vejret :-)