GRØNHØJ STRAND CAMPING 2008 DEL 3

Foråret har indtil nu vist sig fra sin bedste side. Der har ikke været mange dage med dårligt vejr, hvis man lige ser bort fra påsken. Vi har været af sted de fleste weekends - heldigvis har der ikke været så mange andre aftaler. Vi er så småt begyndt at tælle ned til sommerferien, og planlægningen er ved at tage en mere fast form.

Vi tog på besøg hos vores venner, der alle er på en plads et stykke nord for Løkken. Der reddede vi os en frokost hos Per og Karen Marie. Om aftenen kom begge vores sønner med deres kærester og grillede med os. Det var rigtig hyggeligt, for det er ikke så ofte det lykkes at samle dem alle 4 på én gang.

På besøg hos Margit og Steen og Per og Karen Marie Helena, Andreas, Christine og Jesper
Min søster og niece ved hestene på pladsen. Der er også geder og en lama. Og så lidt sommerstemning.

Vejret var fortsat godt. Mest sol og skyer indimellem. Om lørdagen sidst i maj måned var vi i Løkken for at købe lidt ind til aftensmaden, og besluttede at køre en tur omkring Børglum Kloster ikke så langt derfra. Selvom jeg har boet i Nordjylland hele mit liv, har jeg aldrig været inde og se klosteret.

Børglum Kloster kan dateres tilbage til middelalderen. De hvidkalkede bygninger kan se på lang afstand, og sen forår og tidlig sommer er en flot tid at besøge klosteret. Klosteret ejes i dag af hofjægermester Hans Rottbøll og hans hustru Anne. De er sjette generation på klosteret og Børglum Kloster har været i familien Rottbølls eje siden 1835. Da vi købte billet, blev vi også tilbudt at købe billet til en udstilling med nogle skitser og kostumer fra Pantomimeteatrets forestillinger i Tivoli, som Dronning Margrethe havde lavet. Det kostede 75 kr. ekstra pr. person, så vi blev enige om, at vi var mest interesserede i klosteret.

Foran klosteret. I et af  udhusene var der en udstilling af gamle hestevogne.
De smukke lindetræer i klostergården blev plantet i 1700-tallet. Køkkenet med udstilling af gamle køkkenredskaber.
Her var tørre-, rulle- og strygerum Og i viktualierummet hang pølserne på snor.
Rekonstruktion af værelse, som H.C. Andersen boede på under et ophold på Børglum Kloster. Den gamle Domkirke for det gamle Børglum Stift. Den ældste del stammer fra 1200-tallet. Altertavlen er 12 m høj.l

I klostergården

Urtehave bag klosteret med lægeurter, der blev brugt i middelalderen. Frihedskæmper Christian Michael Rottbølls gravsted. Han var farbror til den nuværende ejer.
Der var skilte med billeder og tekst, der fortalte om de forskellige urter. Sådan en urt er god for mange ting - måske man skulle have en aflægger til haven.

Et sidste kig på urtehaven, inden vi forlader klosteret

Senere på dagen, da vi havde fået frokost og Flemming fik sig en lille lur, hørte vi pludselig motorcykler komme kørende. De kørte faktisk ind foran vores telt, og det viste sig at det var 2 gange Per og Steen. Pigerne var til bryllup på tv (Prins Joachim og Marie), og de kørte et smut ned til os, for at se hvad vi lavede.

Per, Per og Steen på besøg på motorcykler Og aftenen sluttede med endnu en solnedgang.

Vejret blev efterhånden rigtig godt. Grundlovsdag havde Flemming fri, mens jeg først havde fri til middag. Vi kørte omgående til Grønhøj og fik frokost. Resten af dagen slappede vi af ved vandet. Sent på aftenen kørte vi hjem igen, da jeg skulle på arbejde om fredagen. Flemming ville ordne lidt have imens, så den ikke blev alt for forsømt. Lige så snart jeg havde fri igen kørte vi tilbage til Grønhøj. Vi havde købt en af de nye netfronter til vores Isabella Shadow, og den skulle prøves, nu hvor vejret var så godt.

Grundlovsdag - kunne vi være sikre på sådan et vejr i sommerferien herhjemme, var der ingen grund til at tage sydpå.

Vi satte vores nye netfront op, for vi skulle jo se om den var noget værd. Udover den giver mere skygge, når solen skinner, var den også med til at holde duggen væk om aftenen. Dejligt med de lyse sommeraftener. Vi sad ude til ved midnatstid.
Lørdag formiddag kiggede Jette og Claus forbi. Vi blev enige om en tur til stranden om eftermiddagen. Vandet var allerede varmet godt op. Vi badede en del, selvom der var nogen, der sagde at temperaturen kun var 16 gr.
Alberte fik ekstra lange ben Vi sluttede dagen med at grille hos Jette og Claus

Næste morgen stod den på morgenmad under Shadow markisen. Vejret var ligeså godt, som når vi har været i middelhavslandene på ferie. Vi var begyndt at planlægge lidt, hvornår vi skulle pakke sammen. Slutningen på forårssæsonen falder sammen med studentergilde for vores yngste søn.

Her har vi næsten al udstyret sat op. Om søndagen pakkede vi det hele sammen. Nu mangler vi bare at vaske telt og pakke det sammen, så vi håber på godt vejr de næste par weekender.

Vores nabo pakkede sammen lørdagen efter, de skulle snart på ferie. Jeg havde fået hold i ryggen om fredagen ved en forkert bevægelse, og lørdag aften kørte vi allerede hjem igen efter vi havde spist. Det var Le Mans-weekend, og denne gang blev det sendt over TV2 Sport som Flemming ikke kunne se i vognen. Vi havde besluttet at pakke teltet næste weekend, hvis vejret var godt.

Denne weekend ville vi pakke vores fortelt. Vejrudsigten havde lovet sol og 15-18 gr. om lørdagen og heldagsregn om søndagen. Fredag aften hjalp Flemming Claus med at montere en køleskabsventilator. Det var også ved at være op over, for de skal på ferie om 2 uger.

Flemming tilslutter kontakten inde i vognen. Sådan ser den ud - ventilatoren.
Kontakten blev monteret på køleskabet. Bagefter gik vi op til os, for at få kaffe, da Jette og Claus havde taget deres varmeovn med hjem. Himlen stod nærmest i flammer. Det var en fantastisk flot solnedgang.

Nu måtte vi hellere få pakket forteltet ned, mens vejrudsigten lovede sol. Desværre blæste det voldsomt hele lørdagen, og selvom vi ventede til over middag i håb om vinden lagde sig, blev det ikke bedre. Men det gik fint. Der skulle holdes godt ved teltet, og det var vindstødene der var værst.

Teltet er tømt for møbler og de fleste ekstrastænger pilles ned. Siderne afmonteres og græskanterne vaskes rene for snavs. Det har hjulpet meget, at vi har haft fibertex under.
Så er teltet nede. Vores stole blev ved med at vælte i blæsten. Jette har ikke hjulpet med at pakke sammen, da hun skulle hjem og hente en hundehvalp, de havde købt. Claus og Flemming pakker forteltet i tasken.

Jette kom hen under aften med deres nye medlem af familien. En lille bomuldshund, der skal hedde Karla. Den var rigtig nuttet. Da det sidste var pakket sammen, hægtede Jette og Claus deres vogn på krogen og så var forsæsonen slut for deres vedkommende. Flemming og jeg hentede pizza i Løkken, som vi spiste i vognen og kørte hjem uden vogn lørdag aften. Vi ville først hente vognen næste weekend, for vi skal bruge pladsen på terrassen til et telt, hvor vi skal have studenterfest. Søndag gik med at stille festtelt op mellem bygerne.

Her er så lille Karla. Hun er da nuttet. Hun fylder ikke meget i landskabet.

Nu er det så slut for denne gang. Det har været en god forsæson, hvor vi har haft mange gode oplevelser og godt vejr. Umiddelbart tror jeg vi bestiller endnu en forsæson på pladsen. Der har ikke været noget at sætte en finger på. Der er rent og pænt, og der er altid campister på pladsen, også udenfor weekenderne.

Hvis nogen synes, der mangler en nærmere beskrivelse af pladsen, kan I finde den her: