VINTERCAMPING SÆBY 2010/2011

Vi har været på vintercamping 3 gange tidligere. Èn vinter i Sindal og 2 vintre i Hornum ved Års. Sidste vinter i Hornum, besluttede vi, at vi skulle prøve et nyt sted. Der var ikke så mange campister på pladsen i Hornum, og vi følte os lidt som "Palle alene i verden" på pladsen. Så i efteråret tog vi ud og så på pladser, der tilbød vintercamping.

Vi endte med at bestille en vintersæson på Svalereden Camping & Hytteby i Sæby. Vi har tidligere været på pladsen et par weekends, og vi syntes, den var rigtig dejlig. Der var ikke så mange ledige pladser at vælge imellem. Vores venner Ulla og Søren, som lå ved siden af os i Hornum, besluttede at de også ville have en vintersæson på pladsen. Vi ligger ikke i samme område. Stort set hele pladsen er fyldt op, men det er kun en del af pladsen, der bliver benyttet til vintercamping.

Indkørsel på Svalereden Camping. - Foto: Svalereden Camping Indkørsel, vinter.

Campingpladsen er ejet af Karsten og Hanne Nielsen, der har haft den i 17 år. Jeg spurgte Karsten, om han ville fortælle lidt om pladsen, som jeg kunne bruge her på siden. Karsten fortæller, at de købte pladsen i 1994. De kom fra Fyn, hvor Karsten arbejdede i Nykredit og Hanne var produktionsplanlægger på Rimi/Rynkeby Most. Med sig havde de 2 små børn og fra en tryg tilværelse, rejste de til Nordjylland til en mildest talt usikker fremtid.

Karsten fortsætter: Pladsen var på det tidspunkt meget forfalden og med ikke ret mange gæster. Så der var nok at tage fat på! Vi vidste jo ikke på forhånd hvad vi havde givet os i kast med. Vi var ganske vist selv campister, men det er noget helt andet at ”stå på den anden side af disken”.

Da vi overtog pladsen i 1994 var det næsten udelukkende transitgæster der kom i forbindelse med Norge/Sveriges færgerne i Frederikshavn. Pladsens faciliteter (eller mangel på samme) indbød ikke til længere ophold.

I år 2000 købte vi vores naboejendom ”Svalereden Kro”. Den kørte vi videre som selskabsforretning frem til 2004. Hvis vi havde travlt før, så blev det bestemt ikke mindre med købet af Kroen. Der var brug for mange hænder. Heldigvis valgt min bror (Hans Henrik) og svigerinde (Margit) at indgå i ejerskabet, og de rykkede ”teltpælene” op og flyttede fra Fyn i 2001 og har siden været en fast del af campingpladsen og de mange opgaver der dagligt skal løses. Min brors baggrund som mekaniker og min svigerindes baggrund som tjenermedhjælper og rengøringsdame m.m. faldt godt ind i vores koncept.

I 2004 valgte vi at nedlægge selskabsforretningen og i stedet sætte mere fokus på camping-delen. Så der blev dette år etableret butik og information i den tidligere Kro. Separat ind- og udkørsel med bom-anlæg og 7 nye luksushytter.

Campingvognene er gennem årene blevet større og større, og vi har løbende været nødt til at nedlægge en del pladser for at kunne få større enhedspladser. Vi var derfor meget glade, da vi i 2006/2007 fik tilladelse til at udvide med 64 store pladser ud mod havet.

Siden vi startede i 1994 og til i dag, er pladsen totalt forandret. Fra en enkelt og ældre servicebygning i 1994 til i dag 4 servicebygninger i bedste kvalitet. Vi har i dag i alt 235 pladser med strømtilslutning samt 8 luksushytter (med bad/toilet), 21 standardhytter og 4 dobbeltværelser med eget bad/toilet.

Når vi ser de 17 år tilbage siden vi startede, så er der sket en kolossal udvikling. Ikke bare på vores plads men camping generelt. Så i dag fremstår de danske campingpladser som gennemsnit som de bedste i Europa. På vores plads har vi nu den fornøjelse, at vi har rigtig mange stamkunder, der år efter år vælger at holde deres ferie hos os.

Vi har aldrig fortrudt vores ”spring” tilbage i 1994. Der er utrolig mange timers arbejde i sæsonen, så man skal kunne betragte det som en livsstil. Der har naturligvis været både op- og nedture på campingpladen. Men heldigvis overstiger de positive oplevelser langt de negative. Glade gæster og mange sjove minder har vi kunnet samle os i årenes løb. Nej, jeg kunne ikke tænke mig et andet job!, slutter Karsten af

Både Karsten og Hanne og det andet personale på pladsen er helt utroligt serviceminded og hjælpsomme. Hele pladsen er altid meget velholdt, og faciliteterne er altid fuldstændig rene og pletfrie. Selv her i vinter, hvor der var strøet grus på isen og sneen, var der aldrig snavset. Der er masser af varme i toiletter og bad, så man kan nyde at gå i bad. På toiletterne er der håndvask og sæbe, papirhåndklæder og affaldskurv i hver kabine med toilet. I hvert bruserum er der god plads. Der er bænk til tøjet, håndvask, affaldskurv og madamepose. Man kan stoppe det varme vand med et tryk på en knap, så man kan sæbe sig ind og stoppe nedtællingen, hvis man har brug for det. Køkkenet har ovne og gasblus og der er plads til at sidde og spise sin mad. Der er en god ånd på pladsen - masser af venlige campister, der hilser og hjælper hinanden. Her følger lidt billeder fra pladsen - nogle af dem er lånt af campingpladsen, da jeg mest har vinterbilleder:

Vejen til stranden. - Foto: Svalereden Camping De nederste pladser på Svalereden, ligger næsten helt nede på stranden. Foto: Svalereden Camping

Fra visse parceller er der en dejlig udsigt over vandet. Foto: Svalereden Camping.

Den ene af facilitetsbygningerne. Der er pænt og rent alle vegne. Der er en gang med dametoiletter, en gang med herretoiletter og en gang med brusebade som er til både herrer og damer. Der er desuden et flot køkken. I den mindre bygning ved siden af, er der familiebaderum.

En af de gange, vi var på weekend, havde vi en dejlig plads med udsigt over havet. Disse pladser er forbeholdt kørende campister. En anden weekend, havde vi håbet på samme plads, men alle var udlejet. Vi fik en parcel på en anden del af pladsen, men der var også dejligt.

Hvis man vil se flere dejlige sommerbilleder fra pladsen og omegnen, er her link til pladsens hjemmesides fotoalbum Svalereden Camping og Hytteby

Vi havde holdt tidlig efterårsferie i september, hvor vi var på Lüneburger Heide. Vintersæsonen startede den 1. oktober i Sæby, og det var første gang, at vi stillede op til vintersæson så tidligt. Vi syntes næsten, at det stadig var sensommer. Der var et vældigt rykind den weekend, og næsten alle pladser blev besat i den del af pladsen, hvor vi havde valgt at være. De ledige parceller, var dog ikke ledige, for de blev beboet de følgende weekends. Der var sikkert nogen, der skulle på efterårsferie først. Alle vores nye naboer og genboer virkede rigtig flinke og rare. Vi fandt endda ud af, at et par på vejen og vi havde fælles bekendte på Aabo Camping i Tversted.

Så skal der stilles telt op. Vi kan lige nå at nyde den sidste aftensol, mens vi stiller op.

Ja, fint skal det være :-) Og så kan der blive tid til at nyde solen næste dag, da det hele er stillet op.

Vinterforteltet er ikke stort, men der er plads nok til 4 personer Søren havde problemer med tv-signalet, så han endte med at købe en ny antenne.

Vintercamping kan ikke sammenlignes med forårs- og sommercamping. Om vinteren bliver der tidligt mørkt, og man skal have plads til meget mere overtøj og fodtøj. Men når der bliver tidligt mørkt, kan man heller ikke nå at være så meget ude. I den mørkeste tid går solen ned ved 15.30-tiden. Så hygger vi os med at læse og gætte krydsogtværs. Vi laver ofte mad sammen og får et glas vin imens. Der er tid til samtaler og spil. Vores yngste søn og svigerdatter kommer tit på besøg. Så hygger vi os med dem. Vi har film med og får set nogle af de film, vi aldrig når at se, når det er forår og sommer.

Vi kører på ture om dagen og får set lidt af Nordjylland og området omkring os. Vi går ture ved stranden, og indtil sneen kom, havde vi også cykler med, så vi kunne cykle en tur ind til Sæby. Man kan også gå derind. Der er vist 3-4 km. Her følger lidt billeder fra ture og pladsen.

Man kan cykle eller gå næsten hele vejen til Sæby langs vandet. Der er opsat bænke med passende mellemrum, så man kan tage et hvil og nyde udsigten over vandet.

Udsigten fra bænken

Vi cyklede forbi det lille anlæg, der ligger langs vandløbet, der passerer forbi vandmøllen. Lystbådehavnen.

Her er vi ved den gamle vandmølle i Sæby.

Vandmøllen var ved at blive malet. Fra anlægget ved kanalen - man kan efterhånden godt se, at efteråret er her nu.

Lidt kunst - tør ikke tænke på, hvordan ham der spiller på den, ser ud :-) Kanalen ved anlægget.

Besøg af min papfar. Eftermiddagshygge.

En dejlig, lun efterårsdag tog vi en tur til Lønstrup. Lønstrup er et barskt sted, hvor havet langsomt æder sig ind på land.

Det gamle hotel Marinella er nu en forretning med glaskunst. Vi har faktisk været på weekendophold på Marinella for mindst 25 år siden.

Nedenfor Lønstrup er stranden beskyttet mod havet af bølgebrydere af sten. Længere mod syd ved Mårup Kirke falder klinterne ned i havet og kirkegården bliver mindre og mindre.

Der går en sti rundt langs klinten. Det er ikke nogen lang tur - selv jeg syntes den var let. Flemming mente, at det var på tide med et motiv med mig i stedet for ham.

Haverne er enkle - luften er salt, og ikke alt kan trives. I Lønstrup er der hyggelige butikker, gallerier, cafeer og restauranter.

Sådan en smuk, solrig dag, er det næsten ikke til at tro, at det er efterår.

Vi kunne lige nå et besøg sammen med  Søren og Ulla på Jensens Fiskerestaurant, inden de lukkede for sæsonen. Der var fiskebuffet. Alle mulige forskellige fiskeretter med alle mulige forskellige fisk. Der var hummerhaler, pil-selv-rejer, krebs og krabbekløer. Efteråret er nu over os, og vi nyder de solskinstimer vi får. Her er det den sidste weekend i oktober.

Stranden ved campingpladsen er altid forskellig at se på. Noget, der fascinerer mig, er de store dynger at skaller, der samles ved høfderne. Jeg aner ikke, hvorfor der er så mange tomme skaller. men de ligger i hele små "bjerge". Jeg har aldrig oplevet tilsvarende ved vestkysten.

Samme weekend. Lørdag blæste det og småregnede. Der var bølger på havet og koldt.

Søndag skinnede solen og blæsten havde lagt sig. Havet var nu roligt igen.

Vi kørte en tur ud i et klitområde for at samle mos og lav til juledekorationer. Vi var nået til midt i november.

Så kom sneen sidst i november. Når man er kørende campist, kan man være heldig at få en af udsigtspladserne. De bliver ikke lejet ud til fastliggere.

En eftermiddag i december kørte vi en tur til Skagen for at gå en tur på Grenen. Skagen var stille og lukket - slet ikke som om sommeren.

Da vi var midt i december, gik solen tidligt ned. Kl. var kun 15.30. Der kommer nu lidt billeder fra solnedgangen, som var helt fantastisk smuk.

Der ligger altid en del skibe på havet ved Skagen.

Ca. midt i billedet er spidsen af Grenen. Vi kom faktisk slet ikke helt derud, for vi var helt optaget af solnedgangen :-)

Det var utroligt at se lyset skifte, efterhånden som solen forsvandt.

Så blev lyset i fyret tændt.

Solens røde stråler oplyste vinduerne i bygningen. Hos slagter Munch var der julepyntet og oplyst.

Frederikshavn kirke var smukt oplyst. På et eller andet tidspunkt skal jeg have set den indvendigt. Jeg synes, det er en meget smuk kirke. Lidt sen eftermiddagskaffe efter en dejlig eftermiddag.

Jeg vil lade dette være 1. del om vores vintercamping i Sæby. Jeg vil skrive videre så hurtigt som muligt om resten af sæsonen. Der vil komme mere fra Sæbys gamle bydel, Bangsbo Fort, lidt fra Frederikshavn havn og Vesterhavet ved Tversted.