VINTERCAMPING SÆBY 2010/2011 DEL 2

Det blev jul og nytår. Vi havde lidt ekstra ferie, og tog til Sæby nogle dage før nytårsaften. Karsten havde lovet os, at vi ikke ville være de eneste på pladsen nytårsaften. Sidste år i Hornum var der ikke andre end os, og vi følte det var lidt for stille. Der behøver ikke være fest og gøgl, men det havde da været rart, at have nogen at sige skål til :-)

Omkring nytår var der skiftevis frost og tø, og campingpladsen var fuldstændig glaseret af is. Der var en kæmpe bunk grus med vintermåtter over, hvor vi kunne tage det grus, vi syntes vi havde brug for til at strø omkring vogn, og hvor vi ellers gik. Det fungerede fint - det var dejligt, at man kunne færdes nogenlunde frit uden risiko for at ryge på næsen.

Til nytårsaften havde vi bestilt nytårsmenu hos KLOSTERGYDENS FISK ved havnen i Sæby. Det er en forretning, der nok er værd at fremhæve. Der er altid stuvende fyldt med kunder. Hver dag kan man bestille dagens ret til 2 personer for ca. 100,00 kr. - i alt! Det er en fiskeret, der kan varmes i den medfølgende bakke ved ca. 180 gr. i 25 minutter. De har alle slags friske fisk og småretter. Deres stjerneskud er også fantastisk lækre. Den varmrøgede laks får englene til at synge. Personalet er simpelthen så søde og rare. Man føler sig næsten som et familiemedlem, når man handler der.

Flemming havde givet mig et objektiv i julegave, der kunne zoome mere end det, der fulgte med kameraet. Men alligevel er det ikke let at komme tæt på mågerne :-)

Stranden var øde og kold. Tænk, hvilken forskel der er på en sommer- og en vinterstrand.

Bådene lå og ventede på forår. Skumringstime over Svalereden Camping.

Nytårsaftensdag om morgenen - solen er på vej op, og det kan jo være akkurat ligeså smukt som en solnedgang.

Man skulle være tidligt ude, hvis man ville bestille mad, så vi var inde ved fiskeforretningen ved 10-tiden. Kanalen ved anlægget var frosset, og da ænderne så mig komme med kameraet, troede de straks, at de skulle have noget at spise. Jeg fik helt dårlig samvittighed over jeg ikke havde noget til dem :-)

Jeg prøvede lige en måge igen - denne gang kunne jeg komme lidt tættere på. "Fruen fra havet" står på havnen i Sæby. Skulpturen er udført af den norske kunstner Marit Benthe Norheim. Læs lidt mere om den her Fruen fra Havet - Sæby

Indsejlingen til Sæby nytårsaftensformiddag. Der var lidt øde på havnen - koldt og stille vejr.

Der er ikke mange både i vandet i havnen, og det hele ser lidt forladt ud.

Selvom det var hen ad middag, stod solen lavt og sendte det flotteste lys gennem skyerne. Det klarede lidt mere op, og den blå himmel og skyerne spejlede sig i vandet.

Nytårsaften spiste vi i vognen. Vi fik først en croissant med rejesalat. Dernæst rødspætteruller med laks indeni på en bund af grøntsager og små kartofler og hollandaise-sauce over. Da det var lavet i ovnen, blev der drysset jomfruhummerhaler over. Det smagte simpelthen helt fantastisk.

Da kl. blev 23.30 gik vi over i køkkenet. Der var Karsten og Hanne vært ved noget snacks og champagne, og de campister, der havde lyst, kunne mødes til en skål og ønske hinanden godt nytår. De andre år, var de bagefter gået ned til stranden, for at fyre skyts af, men det havde tøet voldsomt i løbet af dagen, og senere sat ind med frost, så hele pladsen var glaseret. Så vi gled/kurede på fødderne hen til udsigtspladserne, og i stedet kørte de traktoren ned til stranden med et stort batteri med jeg ved ikke, hvor mange skud i. Det blev så det eneste fyrværkeri, men det var til gengæld rigtig flot. Karsten havde Gammel Dansk med, så vi kunne holde varmen.

Så er vi klar - mangler bare lige "kokken", der er i køkkenet og varme retten. Her forsøger Karsten at hælde i de små glas. Det stormede faktisk så meget, at det var svært at ramme glasset :-)

Der var spejlblank is overalt. Man kan se, fyrværkeriet skinne i isen.

Nytårsdag om morgenen. Flot, flot vejr, men føj, hvor var der glat. Heldigvis havde Flemming holdt sneen nogenlunde i bund, så det var til at færdes lige udenfor.

Vi tog en tur sidst på dagen til Bangsbo Fort i Frederikshavn for at nyde udsigten i det gode vejr. Bag de store havvindmøller kan man se Hirsholmene - Wikipedia, den frie encyklopædi

Udsigt over havnen og noget af Frederikshavn fra Bangsbo Fort.

Der stod stadig en kanon ved denne bunker. Her var adgang til en bunker. Jeg tror dog det hele var lukket. Vi undersøgte det ikke.

Man kunne selv komme til at "prøve" kanonen.

Solen er efterhånden ved at stå lavt på himlen. Vi har været her før. I denne bunker er der en kanon, der peger ud over havet.

Bag parkeringspladsen var dette skib. Rusten kanon ved parkeringspladsen.

Krudttårnet i Frederikshavn med Frederikshavn kirke i baggrunden.

Nede på havnen var der liv på et par skibe. Det med skibsfart er bestemt (heller) ikke min stærke side, så hvad skibene var til, aner jeg ikke. Fiskerskibe - supply-både til platforme ???

Her i bassinet var vandet let frossent. De sidste solstråler giver fiskerhusene en flot glød.

Vi var ikke af sted hver eneste weekend. Vi havde et par fødselsdage i januar og februar, som også skulle passes. Vejret bød på regn, sne, slud, blæst/storm og isslag. Men når det rigtig rusker i vogn og fortelt, vil vi gerne se til det hele, og når vi ikke på camping, tager vi alligevel en tur til pladsen, for at se efter om der noget, der skal tages hånd om. Vi var en tur i Hirtshals en stormende dag. Det er altid fascinerende at se, hvordan havet viser tænder, og Hirtshals er et godt sted at tage til. Der kan man holde på klinten over havet og byen og se på det utrolige panorama foran sig.

Midt i januar skiftevis tøede og frøs det. Pladsen blev fuldstændig iset til. Heldigvis kunne man tage grus til at strø, så man ikke skøjtede rundt på isen. Her er vi ved at pakke søndag eftermiddag. Vi lader ikke noget flydende stå fra weekend til weekend, så længe, der er risiko for frost.

Der er gang i bølgerne i Hirtshals, når det stormer. Færgen til Færøerne. Inde i havnebassinet er der roligt, men ude på den anden side bruser havet.

Det var ikke engang noget af det værste, vi har set. Havet er hvidt skum udenfor molerne.

Fra klinten, hvor man kan parkere kan man se ned på stranden - igen med bunkere fra krigen. Vi spiste en sen frokost i bilen med en fantastisk udsigt.

Andreas og Alba på besøg. Helena skulle arbejde. Vi er i starten af februar. Hjæææælp - vandet kommer efter mig.

Den gamle vandmølle i Sæby - vi gik en tur i de smukke gader i byen.

Sæby museum

Købmandsgården i Sæby

Her er lidt billeder fra Sæby.

En sød postkasse.

I starten af marts kørte vi en tur til Skagens-området. Vi stoppede først ved Den tilsandede Kirke. Det var noget siden, vi havde været der sidst. Det er mærkeligt at tænke sig, at resten af kirken ligger begravet under sandet.

Bagefter gik vi en tur på havnen i Skagen. Det meste var lukket - det var vist for tidligt på sæsonen. Men fiskehandleren her havde åbent. Vi købte dog ikke noget - vi vil hellere handle hos Klostergydens fisk i Sæby.

Det var ved at lakke mod enden. Vi havde ferie i uge 10. Det tøede, og alt var mudret. Så vi kørte en tur til Vesterhavet og stranden ved Tversted. Der var skyllet et masse træ i land, og det så ikke ud som om strandfogeden havde været der og rydde op i lang tid.

Der var vældigt rodet overalt på stranden

Vi gjorde teltet rent og pakkede sammen. Weekenden efter kørte vi hjem. Nu skulle vi have gjort klar til vores forsæson i Grønhøj.

Næsten ½ år var gået i Sæby. Vi bestilte plads igen til næste vinter. Svalereden Camping er den bedste vinterplads vi har været på indtil nu. Der har ikke været noget at udsætte på noget som helst. Der har været liv på pladsen, så vi ikke har følt os som "Palle alene i verden" - der har været dejligt varmt og rent i facilitetsbygningen, og vi har virkelig nydt vinteren der.

Vi vaskede vognen og pakkede den til forårscamping. Vi nåede lige en tur til Fyn, inden vi kørte til vores forårsplads i Grønhøj - det kan du læse om her, hvis du har lyst WEEKENDTURE OG FORSÆSON 2011