Vi kørte lidt over
8. Der var knap 500 km til næste sted, vi skulle være. Efter vi
drejede fra mod Carcassonne, skiftede naturen. Først kørte vi i
Corbieres bjerge. Vi gjorde holdt på en udsigtsrasteplads, hvor
vi kunne se Carcassonne. Senere fladede landskabet ud, og nu
kørte vi mellem store solsikkemarker. De blev senere afløst af
majs, frugttræer og vinmarker. Vi stoppede ved middagstid og
tankede og spiste frokost. Rastepladsen var overfyldt.
Personbilerne holdt også på lastbilparkeringen, og vi måtte
bakke ud. Alt imens biler kantede sig forbi imod
kørselsretningen, for at få den plads, som vi forlod. Rent kaos.
Vi kom forbi Cahors, og vi vinkede lige ind mod Daisy og Henri.
Efter Cahors blev vejen betydelig mere bakket. Det var nærmest
en franske udgave af Kasselbakkerne, men det var en utrolig smuk
køretur med afvekslende natur. |
|
|
Så er vi ved at være klar til afgang |
Der var en flot tur på vej nord på. |
|
|
Udsigt til Carcassonne |
Naturen ændrede sig hele tiden. |
|
Pladsen vi
havde udset os, var samtidig med i ordningen "Castel Camping" -
det var campingpladser i forbindelse med et slot. Da vi
ankom til pladsen
Camping Castel du Chateau de Leychoisier
holdt der allerede en før os, og ret hurtigt kom der
endnu en bag os. Vi kunne godt forestille os, at pladsen var
fuldt optaget. Men nej - der var masser af plads. Vi bestilte
brød til næste morgen og blev vist på plads. Pladsen var
fantastisk hyggelig med store parceller og pænt klippede træer og
buske. Toiletter og bad var ok, men ikke prangende. De lå i en
gammel stenbygning. På pladsen var der mest englændere og
hollændere.
|
|
Så er vi ved at være på plads igen |
Udsigten over pladsen fra vores
parcel |
Vi fik
hurtigt sat vores Shadow markise op med netfronten. Der var også
skygge fra et træ. Det var trykkende varmt, og vi havde på
fornemmelsen, at det kunne ende med torden. Torden blev det ikke
til, men varmen fortsatte. Vi enedes om at spise på pladsens
restaurant. Det blev en kedelig affære. Man kunne vælge mellem 2
menuer - én til 19 euro og én til 24 euro. Vi valgte den billige
og fik først en tallerken med paté og pølse. Skuffende. Det var
3-stjernet salami og kødpølse og 2 slags paté. Det lignede
noget, der var hentet i et supermarkeds køledisk. Dertil
opvarmede miniflutes - og så i flutens hjemland, Frankrig!
Bagefter fik vi en grill-tallerken med en grov pølse med brusk,
spid med senet oksekød og en humpel skinke med fedtkant.
Strimlet hvidkål udgjorde salaten, og pommes frites (de var
gode) rundede dette kulinariske måltid af. Øl kunne kun fås i 25 cl flasker. 4 øl og 2 menuer
kostede 50 euro. I morgen griller vi! Og så var jeg spændt på om
jeg kunne falde i søvn uden underholdning :-) |
Solen
strålede fra en skyfri himmel, da vi stod op. Der var dog ikke
så varmt om morgenen, som længere sydpå. Om natten havde det
været ret køligt, og det var helt rart at kunne tage dynen på
igen. Det var blevet tid til at kigge lidt på campingpladsen, vi
boede på. Da pladsen var med i ordningen med slotscamping, måtte
der jo være et slot i forbindelse med pladsen. Der var en lille
swimmingpool bag receptionen, og da vi gik videre rundt på
pladsen, kom vi til en smedejernslåge i en høj hæk, hvor der var
et skilt, der fortalte at det var vejen til søen. Vi gik gennem
lågen, og pludselig lå slottet der. Vi fortsatte dog ikke mod
søen, da vi havde planer om at tage på en udflugt til
Oradour-sur-Glane, som var målet for denne del af ferien. Vi
tænkte, at vi kunne gå derned om aftenen eller næste dag. |
|
|
Det er restauranten, man kan se med gråt
tag. Den lave bygning med tegltag er toiletter og bad |
Et kig ned ad vejen gennem campingpladsen. |
|
|
Vores parcel var kæmpestor. Den gik fra
træ til træ. Vi blev dog nødt til at holde midt på parcellen, da
vi ikke kunne køre ind under det store træ. |
Og med netfronten til at skygge, var der
faktisk ganske hyggeligt. |
|
|
Udsigten fra vores parcel |
Receptionen |
|
|
Poolen |
|
|
Chateau de Leychoisier |
Vi fandt
Oradour-sur-Glane på vores GPS. Der var ikke så langt dertil,
knap ½ times kørsel. Vi kørte gennem et smukt, bakket landskab
med små hyggelige byer, skove og små søer.
Oradour-sur-Glane er en ruinby. Den står som et dystert
mindesmærke over 2. Verdenskrigs rædsler. Den blev lagt i ruiner
den 10. juni 1944.
En deling fra den
tyske SS-panserdivision, Das Reich, var på vej
mod Normandiet, da de kom til byen. Soldaterne samlede alle
byens indbyggere på torvet under påskud af et identitetscheck.
Senere blev forklaringen ændret til, at de skulle søge efter
våben og ammunition. Alle kvinder og børn blev samlet i kirken,
og byens mænd i lader rundt omkring i byen, mens eftersøgningen
stod på.
Og så
startede en ren massakre. I kirken blev en bombe bragt til
eksplosion efterfulgt af maskingeværsalver. Der blev sat ild på
kirken, og de kvinder og børn, der endnu ikke var døde, brændte
inde. I laderne blev mændene beskudt med maskingevær, og senere
blev der også sat ild på. Soldaterne hærgede gennem byen. Evt.
overlevende blev skudt, de plyndrede og satte ild til byen. Det
officielle dødstal er på 642. Der undslap nogle få, som kunne
berette om rædslerne.
Ved ruinbyen
er der et dokumentationscenter. Det koster penge at komme ind og
se det. Fra dokumentationscentret er der adgang til ruinbyen.
Den er gratis at besøge. Man kan godt springe
dokumentationscentret over, og gå direkte ind i byen. Vi tog nu
også dokumentationscentret med, men det var mest plancher og
tekst om 2. Verdenskrig på fransk grund. Meget af det vidste vi
forvejen, ikke mindst fra vores ferie i Normandiet. Jeg vil ikke
skrive så meget mere om det, men her kommer en række billeder
fra byen. |
|
|
Indgang til Oradour-sur-Glane |
|
|
Det var ret uhyggeligt, at
gå rundt i byen. Det eneste, der stod tilbage var ting af sten
og jern. |
|
|
|
Der stod bilvrag flere steder |
|
|
|
Her er kirken, hvor kvinder og børn blev
myrdet og brændt |
|
|
|
Dokumentationscentret |
Bagefter
kørte vi til et supermarked og handlede. Der var en stor
afdeling med Limousine-kød. Vi var jo i Limousine-området, så vi
købte 2 store tournedos til grillen. Vi skyndte os tilbage til
campingpladsen og tilbragte resten af dagen ved poolen. Vi
bestilte morgenbrød og spurgte til vejret dagen efter. Hvis det
gode vejr fortsatte, ville vi tage et par dage mere på pladsen.
Men der var ikke megen hjælp at hente. Der blev trukket på
skuldrene på rigtig fransk manér - det blev sikkert som i dag,
sagde camping/slotsfatter.
Vi havde
fået et engelsk par som naboer. De ville vide, hvor vi var på
vej hen, og vi fortalte at vi var på vej hjem fra ferie i
Argeles-sur-Mer. Det var der, de var på vej hen. Vi sagde, at vi
ville blive på pladsen, hvis ellers vejret blev ved at være
godt, men vi kunne ikke rigtig få noget svar i receptionen. De
ringede straks hjem til deres søn i England, for at få ham til
at tjekke vejrudsigten. Sønnen ringede tilbage med en
vejrmelding. Den sagde, at vejret skulle blive udmærket.
Englænderne gik i restauranten for at spise. Jeg vidste ikke
rigtig, om jeg burde advare dem om maden :-), men de havde brugt
pladsen mange gange på vej sydpå, så de måtte vel kende til
stedet.
Mens vi
spiste, begyndte det at blæse op. Det buldrede i det fjerne. Vi
nåede at spise og vaske op og få Shadow og netfront og møbler og
det hele pakket sammen. Da vi smed det sidste ind i bilen,
begyndte regnen at plaske ned som et helt vandfald. Det lynede
og bragede og buldrede. Nu var det hele pakket sammen, så vi
blev enige om, at vi ligeså godt kunne køre videre næste dag.
Englænderens søns vejrudsigt holdt ikke stik. |
|
|
Englænderens møbler væltede i blæsten.
Lyset var nærmest lyserødt |
Rundt omkring fik folk travlt med at pakke
sammen og lukke vinduer. |
Vi stod op
ved 7-tiden. Vi kunne dog ikke komme til at afregne før 8.30. Så
måtte vi se, hvor langt vi nåede. Måske endte vi i kø ved Paris,
men vi havde jo god tid, da vi egentlig havde regnet med flere
dage på pladsen. Bakkerne fortsatte lidt endnu. Derefter blev
der fladere med kornmarker og store vindmøller. Paris var stor.
Ingen af os havde nogensinde været i Paris, og GPS´en ledte os
nærmest tværs gennem byen. Selvom vi kørte langsomt, lagde
GPS´en kun 25 minutter til vores ankomsttidspunkt. Men der var
meget tæt trafik og hyppige vognbaneskift, og franskmændene var
ikke særlig tålmodige med en dansker med campingvogn efter :-)
Vel ude på den anden side af Paris spiste vi frokost. Der var
kun ca. en time til vi ville være på den campingplads, vi havde
udset os. |
|
|
Efterhånden klarede det op, og vi fik helt
godt vejr igen. |
Jo tættere vi kom på Paris, jo flere
motorvejs til- og frakørsler |
|
|
Jo, jo - den er god nok - det er
Eiffeltårnet man kan se midt i billedet |
Her er vi i Paris på "Peripheriquen" - det
må være en slags ring-motortrafikvej. |
Vi fulgte
som sædvanligt troligt vores GPS, der indtil nu ikke havde haft
alvorlige udfald. Denne gang "lokkede" den os ud på små,
snørklede landeveje på vej til campingpladsen. En hollænder, vi
havde overhalet på motorvejen, var kommet før os til
campingpladsen. Vi brugte lige lidt tid på at "diskutere", hvem
der havde indstillet den til "korteste rute" i stedet for
hurtigste. Det viste sig, at indstillingen var korrekt, men vi
mente, at det igen måtte have noget at gøre med de udfald, den
havde tidligere på ferien. Godt, at den havde opført sig
ordentligt i Paris.
Campingpladsen, vi havde udset os hed
Camping du Port de Plaisance
Vi havde
undret os lidt over ordet Port i campingpladsens navn, jeg mente
det betød havn. Men inde midt i Frankrig !? Det viste sig, at
pladsen lå på en halvø i en kanal, deraf navnet. Da vi kom til
pladsen, holdt der 5-6 vogne i kø foran os, og vi tænkte at alt
nok var optaget. Men vi fik en plads tæt på alle faciliteter.
Her var også en pool, og den var godt besøgt af en masse børn.
Det tog ikke mange minutter for os at komme på plads. Mens
Flemming sænkede støtteben, sluttede jeg strømmen til og fandt
bord og stole frem. Vi havde en del våde håndklæder, dels fra
morgenens bad, og dels fra dagen før, hvor vi var ved slottets
pool, så de kom til tørre med det samme. 5 minutter efter sad vi
og nød en iskold øl. Resten af eftermiddagen strømmede det til
med campingvogne. Godt vi var kommet så tidligt (kl. 16.00), for
vi havde fået en god plads, der lige var til at køre ud fra.
Vores nylig ankomne genbo, var et ældre, hollandsk par. Her var
arbejdsfordelingen omvendt. Mens manden tilsluttede strøm, lå
lillemor på knæ i pæn nederdel og forsøgte at få støttebenene
ned. |
|
|
Fin parcel. Nem at komme fra tidligt næste
dag. |
Et kig ned ad vejen, vi boede på. |
|
|
Her er parcellerne, der ligger ned til
kanalen. |
Der var stadig god plads midt på
eftermiddagen. |
|
|
Det var stort set kun hollændere, der
boede på pladsen. |
Pladsens swimmingpool. |
Ved siden
af receptionen var der en vogn, hvor de stegte kyllinger. Det
duftede så himmelsk, at vi købte kylling med pommes frites til
aften. Strømmen af campingvogne og autocampere fortsatte stadig.
Pladsen var næsten fuld nu. Da vi ankom, var der mange ledige
pladser. Toiletter og bad var ikke noget at skrive hjem om. Der
var nusset og vådt. Umiddelbart så det ud til at størstedelen af
campister var hollændere, der brugte pladsen som transitplads.
Vi gik tidligt i seng, så vi kunne komme tidligt op og tage et
langt stræk næste dag. |
Vi kom fra
pladsen 7.30. Da jeg skulle i bad, var der meget snavset på både
toiletter , ved håndvaske og i bruserum. Der var ingen
toiletpapir i holderne. Rundt om håndvaskene var der snavset med
hår og tandpastaklatter. Det var ikke muligt at hænge sin
toilettaske og sit håndklæde på en krog ved vaskene. Der var dog
en krog i bruseren. Vandet blev aldrig mere end kuldslået. Nå,
vi havde heldigvis toilet i vognen, og det var kun den ene nat
vi skulle bo på pladsen, så brusebadet blev hurtigt overstået.
En skam, for pladsen var meget hyggelig. De skulle bare gøre
noget mere ud af rengøringen.
Snart krydsede vi
grænsen til Belgien. Den belgiske motorvej er noget af det
værste, vi har prøvet i Europa. Den er hullet og ujævn. Man må
køre 120 km/t med campingvogn, men det virkede ret uansvarligt
og direkte livsfarligt at prøve at komme i nærheden af 120.
Alligevel blev vi overhalet af en stor Toyota Hilux med en
hestetrailer på tvillinghjul. De kørte rigtig stærkt. Fem
minutter senere gik trafikken i stå. Det var Hiluxen og
traileren, der var kørt galt. Politiet var endnu ikke ankommet,
og bilen lå på siden, godt molestreret. Hestetraileren stod
mirakuløst endnu, men tippede bagud. Der var flere biler, der
var stoppet for at komme til undsætning. En dame stod og talte i
mobiltelefon, hun var stærkt chokeret, og hun rystede så meget,
at man kunne se det. De fleste biler listede forsigtigt forbi i
nødsporet, og der var også folk nok, der var standset. Vi fulgte
efter de andre forbi ulykken, og nu kunne vi se politi og
ambulance komme i modsatte retning. Jeg kunne blive helt
bekymret for, om der var nogen, der kunne finde på at lukke
hesten ud, for den ville uden tvivl være helt ude af den. Jeg
var også selv en smule rystet. Det var uhyggeligt, hvor hurtigt
det kunne gå galt. |
|
|
Så er vi ved at være klar til afgang. |
Pause i Belgien lige efter ulykken. Jeg
trængte til kaffepause. |
Ikke så
snart vi havde passeret grænsen til Tyskland, begyndte den forb......
GPS at skabe sig igen. Det var akkurat det samme som på udturen,
med at billedet frøs eller den simpelthen slukkede. Hver gang
jeg tog stikket ud og satte i, duede den 3-4 kilometer, og så
var det galt igen. Og det var selvfølgelig lige i
Köln-Düsseldorf-området, hvor den havde udtænkt en snedig plan
for hurtigste vej hjem. Nu var jeg travlt beskæftiget med at
holde øje med kort og navigator, for den ændrede mening, hver
gang den var på igen. Tænk at man har betalt flere tusinde kr.
for sådan noget skrammel.
Heldigvis
blev vi skånet for flere ulykker. Turen resten af vejen hjem,
gik helt uden problemer. Vi holdt i kø i en times tid ved
Bremen, men vi havde slukket GPS´en, så vi blev ikke advaret. Vi
skulle jo heller ikke nå noget. Vi handlede lidt ved grænsen,
hvor vi også spiste aftensmad. Vi var hjemme lidt før midnat, og
vores mindste søn og hans kæreste havde bagt chokoladekage og
gjort rent og sørget for, at snavsetøjskurven var tom. Så kunne
jeg fylde den til randen igen, når jeg fik pakket ud.
Vores GPS
blev sendt til reparation. Vi fandt aldrig ud af, hvad den
fejlede, for den blev simpelthen byttet til en ny.
|
|
|
På vej hjemad mødte vi denne meget åbne
bil et par gange. |
Og når vi kommer til de store kraner i
Hamburg havn, synes jeg altid, at jeg næsten er hjemme. |
|
|
|