SYDFRANKRIG 2008 DEL 2

17.07.08 - torsdag
Der var gråvejr, da vi stod op. Temperaturen fejlede ikke noget - der var 28 gr. Jeg vaskede lidt tøj og købte 1 times internet. 1 times internet kostede 5 euro. Så kunne jeg lige tjekke mail og vejrudsigt. Over middag, da det stadig var gråvejr kørte vi en tur langs kystvejen til Spanien. Det var forreven klippekyst, og udsigten var simpelthen betagende. Vi stoppede ved Cap Cerbere og nød udsigten. Solen var nu ved at bryde igennem.
Vi kom gennem små, hyggelige kystbyer undervejs - her det Port Vendres, så vidt jeg husker. Kystvejen bød på mange flotte udsigter
Udsigt fra Cap Cerbere Cap Cerbere
Cap Cerbere Udsigt til Portbou
Vejen snoede sig op og ned og ud og ind langs kysten. Nu, da vi var i Spanien, fandt vi ud af, at vi ville køre til Figueres og se Salvador Dali-museet, som vi ikke fik set, da vi var i Spanien i 2004. Vores GPS havde ikke svigtet siden turen herned, og den ledte os hurtigt frem til museet. Vi parkerede i et P-hus og gik ind. Allerede udenfor museet blev vi klar over, at det ikke var en helt almindelig kunstsamling, vi skulle ind og se. Vi havde kun hørt om den sære kunstner, men aldrig set nogle af hans værker. Han døde i 1989 - 85 år gammel. Der var masser af malerier og underlige skulpturer. Bl.a. var noget af det første, der mødte os en cadillac med en figur ovenpå. Man kunne også se Mae West´s læber i sofastørrelse. Museet var fyldt med bizarre ting, og der gik hurtigt et par timer. Her er et link til museet Theatre-Museum Dalí

Allerede udenfor museet kunne man fornemme, at det nok var lidt udsædvanligt

På den modsatte side af bygningen på billedet herover, var indgangen Det første, der mødte os, da vi kom ind, var denne skulptur. Og det var ikke muligt at fotografere hele skulpturen i højden.

Opstillingen her, danner et ansigt. Man kan stå på en forhøjning og se resultatet gennem en slags linse.

På endevæggen lige indenfor hang et maleri, så stort som et biograflærred.
Et stort maleri med en nøgen kvinde og en masse firkanter. Og når man kom tilstrækkelig langt væk, dukkede der et portræt op af den tidligere amerikanske præsident, Abraham Lincoln.
En skulptur, der stod også én udenfor, stort set magen til. Et af de utallige sære malerier. Det var tilladt at fotografere, men uden blitz. Og det blev håndhævet meget striks af de vagter, der stod overalt.
Vi vendte bilen nordpå igen. Ved grænsen til Frankrig var der massiv kø. Faktisk den første længere kø i vores ferie. Vi stoppede ved 20-tiden ved en restaurant for at få noget at spise. Da vi kom tilbage til campingpladsen, var underholdningen i fuld gang. Denne gang var det en disc-jockey, der spillede pop fra 80´erne og 90´erne. Af en eller anden grund syntes vi ikke musikken var så høj, som den plejede. Men det vil vi ikke klage over :-)
18.07.08 - fredag
Blå himmel og sol. 28 gr. fra morgenstunden. Herligt. Vi manglede pålæg og køkkenrulle. Der var et stort Auchan supermarked i Perpignan, så vi kørte en tur dertil og købte det vi manglede, og mere til. Det er et af de supermarkeder, jeg elsker, med frisk frugt, frisk fisk, frisk brød, stor slagterafdeling og delikatesse og alverdens specialiteter. Der ryger altid mere med i vognen, end der står på huskesedlen. Vi købte, det vi manglede + 1 kg kirsebær og andre gode sager. Vi valgte at køre til Canet Plage og følge kystvejen hjem. Bilerne var parkeret i lange rækker i begge vejsider. Der var nedgang til stranden flere steder.

Da vi havde pakket ud og fået frokost, gjorde vi klar til en tur til stranden. Vi valgte denne gang stranden nærmest campingpladsen. Der var en del mennesker, men ikke så mange som ved Racou, hvor vi var forleden dag. Vi tilbragte hele dagen med at bade og sole os. Jeg sms´ede med venner og familie. Min søster og svoger var på vej hjemad. De var kørt fra Marina de Venezia pga. regnvejr. Nu kørte de ved Nürnberg i regnvejr og ledte efter en campingplads. De havde været i Østrig et par dage, men der regnede det også.

Der var smukt ved stranden med bjergene i baggrunden. Vandet var rent og klart, men blev hurtigt dybt. Det lod dog ikke til at være noget problem for de børn, der badede der. De svømmede som fisk i vandet.
Og selvom omgivelserne var smukke og vandet fantastisk dejligt, syntes vi bare ikke det helt kunne måle sig med Kroatien og Adriaterhavet.
Vi lavede nogle sandwich med kold kylling fra aftenen før til aftensmad. Bagefter slappede vi af i den lune aften. Vi havde efterhånden vænnet os til underholdningen. Jeg tror faktisk også, at der var blevet skruet lidt ned for lyden. Denne aften var det en eller anden form for gættekonkurrence for nogle af campingpladsens gæster, mænd mod kvinder, og publikum skulle stemme deltagerne ud. Campingmama Dominique gik sin runde på pladsen og tjekkede at alt var vel.
19.07.08 - lørdag
Igen godt vejr. Efter al den sol vi fik dagen før, var det vist ikke en god ide, at tage til stranden igen. Frem med kort og bøger. Det blev middelalderfæstningen ved Carcassonne, der vandt. Vi tænkte, det måske var en god ide, at tage dertil en lørdag, da det var skiftedag i ferielejligheder og mobilhomes på campingpladserne. Der var massiv trafik sydpå mod stranden, men vi havde fint med plads på motorvejen nordpå.
Carcassonne
Der var masser af mennesker ved Carcassonne. Carcassonne består af 2 forskellige bydele. Der er den gamle bydel anlagt i 1247, og la Cité, der ligger på en bakketop omgivet af fæstningsmure og tårne. Ved indgangen var der et lille tog, man kunne komme med. Vi steg på og betalte for turen. Vi fik en flot tur rundt om fæstningen, og der var hovedtelefoner, der fortalte på forskellige sprog om fæstningen og byen.

På vej rundt om fæstningen

Vi kom helt ned omkring byen, hvorfra vi kunne kigge op på fæstningen
Bagefter gik vi ind ad vindebroen og ind i fæstningen. Den mindede en hel del om klosterøen Mont St. Michel i Normandiet, som vi besøgte i påsken 2007. Smalle gader med butikker der levede af turisterne. Vi købte en sandwich, som vi kunne spise mens vi gik rundt. Det var muligt at komme ind og se slottet inde i fæstningen. Det kostede 7 euro pr. person. Det var ikke vældigt spændende, men man kunne få et godt udsyn over byen nedenfor.
La Cité var gemt bag dobbelte fæstningsmure I fæstningens gader var der forskellige butikker - bl.a. denne slik- og kagebutik, hvor varerne var stillet op i farveorden. Det hele tog sig meget indbydende ud. Men det gjorde deres priser ikke. Det var meget dyrt.

Oppe fra slottet var der en fantastisk udsigt over byen Flere butikker med dyr souvenir
  Og så er vi på vej derfra igen. Solen har nu flyttet sig en del, og skyggerne falder anderledes.
Der var meget varmt, og efter godt 3 timer havde vi fået nok. Vi vendte tilbage til bilen. For at prøve noget andet, valgte vi at køre efter GPS, hvor vi fravalgte betalingsveje. Det bragte os ud på en flot tur gennem vinområdet Corbieres, gennem små, hyggelige byer og ad snoede bjergveje. Det tog en del længere tid. Da vi kom tilbage til campingpladsen, hentede vi pizza og kunne så høre aftenens mini-disco gå i gang. Jeg var stadig forundret over den iver børnene udviste. Samme show hver eneste aften, men jeg skal  love for, at de gik til den. Senere var der show med illusionisten Mark Enzo! (Nå, kender I ham heller ikke?) :-) Der var en utrolig høj luftfugtighed. Alt var klamt. Selvom der kun var 24-25 gr. om aftenen, var huden helt fugtig. Vores håndklæder kunne slet ikke tørre. Vores GPS har virket helt normalt siden turen nedad, det er ret underligt.
  Flot tur gennem smukke landskaber i Corbieres

20.07.08 - søndag
På et tidspunkt i løbet af natten, var jeg oppe for at sætte vores bordventilator til. Der var simpelthen så trykkende varmt, og selv om vinduerne stod åbne, kom der ingen brise overhovedet. Senere igen, vågnede jeg ved at det tordnede. Jeg gik ud og tog håndklæderne ind. Der kom dog ingen regn. Det lynede og tordnede, men jeg faldt hurtigt i søvn igen. Da vi stod op var der 30 gr. og stadig trykkende varmt. Jeg ringede til min søster, for at ønske tillykke til min niece, der fyldte 4 år. Hun fortalte hun havde fået en cykelhjelm. Hun ved ikke, at der venter en ny cykel, når hun kommer hjem.

Det begyndte at tordne igen, og denne gang kom regnen. Hele formiddagen skiftede vejret med sol og regn. Vores nabo - en fransk enlig mor - forsøgte at sætte udhæng op på teltet, men havde ikke helt styr på hvordan. Inden vi fik set os om, stod der 5-6 mænd og ville hjælpe. Men regnen væltede ned, og de var vist ikke helt enige om, hvordan det skulle gøres. Men det var god underholdning :-) Desværre forstod vi ikke en brik af, hvad de sagde til hinanden.

Formiddagen gik under solsejlet med at læse og hygge os. Centre Plage i Argeles. Denne dag var der ikke fyldt op.
Fra strandpromenaden. Længere henne ad stranden. Stadig ikke ret mange mennesker. Der var varmt - næsten 30 gr. så der var alligevel badevejr.
Vi slappede af hele dagen, og efter frokost tog vi til Argeles centrum og så på byen. Der var en lang strandpromenade, og på stranden var der alle mulige hoppeborge til børn. Der var en lang markedsgade, hvor det meste man kunne købe var is, sandwich, tøj og smykker. Vi købte en softice, ikke som de softice vi kender herhjemme fra, men nærmest en slags italiensk is - sorbet-agtig og frisk. Vi betragtede livet på promenaden. Vi manglede lidt brød, men det var nærmest umuligt at parkere nogen steder for at handle. Vi grillede til aften. Senere var der velkomstmøde for dem, der boede i mobilhomes. Hele personalet blev præsenteret. Det mest vidunderlige var, at da det var overstået, var der ingen underholdning. Sikkert fordi det var søndag. Der var også stille på de andre pladser vi plejede at kunne høre musik fra. Herligt!
Strandpromenaden Strandpromenaden
Markedsgade Markedsgade
21.07.08 - mandag
Efter morgenmaden kørte vi igen ud for at handle. Det er temmelig irriterende, at der ingen butik er på pladsen. Vi kan købe morgenbrød, hvis vi bestiller dagen i forvejen. 1 flute koster 1 euro. Og det er vist Frankrigs mindste flute, de sælger :-) Vi havde flere gange handlet i Perpignan 20 km. fra os. Men i går fandt vi et Carrefour supermarked her i Argeles. Desværre var der massiv kø gennem byen og efter 20 minutter i kø, opgav vi og kørte til Perpignan igen.

Om eftermiddagen gik turen igen til stranden. Det blæste en del, og der var flere bølger end ellers. Det gule flag hos livredderne var oppe. Men det var sjovt at bade. Stranden er børnevenlig nok, hvis børnene bliver i vandkanten. Man skal ikke langt ud, før bunden skråner meget, og der bliver hurtigt dybt. Efter at have badet og solet gik vi tilbage til campingpladsen og gik i bad og skyllede salt og sand af. Vi har endnu ikke oplevet, at der ikke var varmt vand nok. Det eneste minus er, at man ikke kan regulere temperaturen på vandet. Der er kun varmt vand. Det samme gælder i håndvaske og køkkenvaske. Så vi børstede tænder i vognen.

På vej ind mod centrum fra vejen hvor campingpladsen ligger. Og så får I lige et par strandbilleder mere :-)