KROATIEN 2010 DEL 2

30/6-10 – onsdag

Der blev ikke uvejr om natten, men der var meget varmt og lummert. Vi blev enige om at køre en tur til Trsteno Arboretum. Det er en slags botanisk have, der blev anlagt i begyndelsen af 1500-tallet. Det er senere blevet et af Europas mest imponerende arboreter. Man kan bl.a. se et 500 år gammelt platantræ og en fontæne, der forestiller Neptun omgivet af nymfer.

Fontænen blev forsynet med vand fra en 70 m lang akvædukt. Det var en flot og hyggelig park med mange planter og træer. Der kunne dog godt trænge til at blive ryddet lidt op i det hele. Det var næsten som at gå i en urskov. Cikaderne skrattede, og mellem trækronerne kunne vi høre fremmedartede fugle, der fløjtede og skræppede.  Der var meget varmt og fugtigt. Man betaler entré for at komme ind i parken. Jeg kan ikke huske det nøjagtigt, men jeg mener det var 30-40 kuna for voksne. Studerende halv pris. Det var nok, at Andreas og Helena sagde, at de var studerende. De skulle ikke vise noget studiekort.

Her holder vi lige udenfor indgangen til Trsteno Arboretum. Denne akvædukt ledte vandet frem til en fontæne.

Dette er toppen af  en orientalsk platan. Her står Flemming ved foden af det. Der står på skiltet, at træet er 180 cm i diameter.

Fontænen med Neptun og nymferne.

Der svømmede guldfisk rundt i fontænen Her er noget af fontænen tættere på, så man bedre kan se detaljerne.

Der var meget smukt i parken. Tænk at det er flere hundrede år siden, den blev anlagt. Villaen blev bygget af Ivan Marinov Gučetić-Gozze som et sommerhus. Filosoffen Nikola Vitov Gučetić skrev utallige filosofiske værker  på stedet i 1600-tallet.

Der var masser af søjler rundt om huset. Der havde været træstokke på tværs, og der groede vin henover. Flot kaktus - er ikke så velbevandret i Middelhavsflora, men måske en figenkaktus? Frugterne ligner i hvert fald figner :-)

Foran villaen var der en terrasse med udsigt over havet. Man kunne f.eks. se ned til denne flotte havn.

Det er helt umuligt at vise alt fra parken. Men denne busk havde så smukke blomster.

Bagefter kørte vi til Cavtat. Vi kunne se, det regnede i bjergene. Taglugerne i vognen stod åbne, og jeg kunne godt huske for 3 år siden i Trogir, hvor vognen sejlede med vand efter en regnskylle. Nå, men hvis det regnede på campingpladsen, kunne vi alligevel ikke gøre noget ved det.

I Cavtat var der stegende varmt. Luften stod stille. Vi gik der ikke så længe, men vi så på alle lystyachterne, og nåede da også at få en is. Vi vendte næsen mod campingpladsen. Der var i hvert fald en god times kørsel. Vi stoppede ved et Getro-supermarked og købte ind. Vi manglede vand især. Vi kørte hjem og pakkede ud, og så kørte vi til Ston og spiste på restaurant Stagnum. Der mødte vi Søren og Anita og børnene. Stagnum er super hyggelig og har meget rimelige priser. Flere billeder fra Cavtat kan ses på sidste års beretning KROATIEN 2009 DEL 3 samt i det tilhørende fotoalbum.

Broen ved Dubrovnik Her er vi forbi Dubrovnik på vej mod Cavtat. Begge billeder findes næsten magen til på sidste års beretning.

Cavtat Cavtat

Lystbådehavnen i Cavtat Smuk butiksfacade i Cavtat

Cavtat

Cavtat På restaurant Stagnum.

Vi satte os tilrette udenfor vognen, da vi kom tilbage, men måtte opgive at sidde derude pga. myg. Vi flygtede nærmest ind i vognen. Alle vinduer blev smækket op på vid gab og alle myggenet rullet for. Det var da vildt irriterende at skulle sidde og svede i vognen, når vi kunne sidde ude og nyde en lun sommeraften J. Men de myg var simpelthen en slem plage.

1/7-10 – torsdag

Vi vågnede til gråvejr. Det var helt dejligt at spise morgenmad, uden at solen bagte ned på os Indimellem kom der nogle gevaldige tordenbrag. Ikke kun buldren, men høje brag. Vi læste og spillede og hyggede os. Senere klarede det op, og vi gik ned til stranden. Vi blev der dog ikke så længe, for pludselig kom regnen. Det regnede 10 minutter og så var det ovre igen.

Da vi kom tilbage til vognen, så vi at vi havde fået nye naboer. De var fra Østrig, og det var vist deres første campingtur. De var 4 midaldrende par i 2 store telte. Alt blev pakket ud af plastikindpakning. Borde, stole, tæpper osv. Jeg tror, de havde tømt en campingbutik. Stolene havde alle mulige kulører. Grøn, stribet, turkis.

En tur på stranden inden regnen kommer Regnen trak ind over os fra fastlandet. Vi skyndte os at pakke sammen, men regnen varede kun 10 minutter.

Lidt mere læsning, og en lille lur i skyggen. Vi grillede til aften, men senere måtte vi igen trække ind i vognen pga. myg. Jeg gad vide, hvorfor der var så mange myg på denne plads. Sidste år var det også slemt. Jeg lignede efterhånden en spedalsk med alle de sår og buler på benene. Det kløede voldsomt, men belært af sidste års kæmpeindkøb på apoteket i Ston af virkningsløse midler, måtte jeg bare prøve at holde det ud. Da vi gik i seng var der 30 grader både ude og inde. Jeg undlod dynen og havde bare et stort tørklæde over mig. Mest af hensyn til andre, hvis nogen skulle komme til at kaste et blik ind ad de åbentstående vinduer, når det blev lyst J

2/7-10 – fredag

Vores østrigske naboer pakkede sammen. Alt blev stuvet ind i bilerne hulter til bulter. Måske fandt de ud af, at campinglivet på luftmadrasser ikke var noget for dem J

Sidste år kom vi ikke til øen Mljet. Færgen dertil sejler lige udenfor campingpladsen. Vi ville tage færgen 12.00 – sejlturen varede ½ time, fortalte de i campingpladsens reception. Vi kunne dog ikke få øje på færgen, men vi gik ind på færgelejets kontor og købte billetter. Den sejlede først kl. 13.00! Nå, men vi kunne sidde i skyggen og nyde det flotte vand og udsigten til campingpladsen. I øvrigt syntes vi, at prisen for billetter tur/retur var temmelig dyr. 520,- kuna for 4 voksne og bilen.

Mens vi ventede på færgen, slog vi tiden ihjel med at kigge i vandet, der var krystalklart. Og vi ventede i skyggen ved billetsalget.

Vi kunne se campingpladsen fra færgelejet. Huset over campingpladsen midt i billedet ca. er en restaurant.

Der lå en lille fiskerbåd og vuggede på vandet. Så kom færgen endelig.

Afgang fra Prapratno Havet var dyb blåt med hvid kølvandsstribe - det var utrolig smukt

Efter 20 minutters tid anløb vi havnen på Mljet. Der var ikke meget at se ved havnen. Hvis man kom dertil uden bil, var der ikke meget at tage sig til. Man kunne dog leje biler - Mini Brum - ved færgelejet.

Vi kørte først ud til øens nationalpark. Ca. 70% af øen er dækket af skov, og 1/3-del er nationalpark. Der var skam smukt, men det blev hurtigt lidt ensformigt med alle de træer. Af og til blev der dog et kig til små vige og bugter, hvor der lå sejlskibe og lystyachter. Det brød ensformigheden. Vi købte et par boller og spiste. Vi regnede med at tage med færgen kl. 19.00 retur. Den før sejlede kl. 16.00, og det var lige tidligt nok. I nationalparken var der 2 saltvandssøer. Vejen endte ved en stor parkeringsplads, og ville man ned til søerne, foregik resten af turen til bens, og det kostede 90,- kuna pr. person at gå dertil. Det syntes vi nu ikke, vi ville betale oveni færgebilletten for at se et par søer. Det føltes lidt, som om der rigtig skulle trækkes penge ud af turisterne.

Vi syntes, der var smukt på Mljet, men 70% skov er altså meget :-) Indimellem kunne man se bugter med skibe, og det gav heldigvis et afbræk i alt det grønne.

En sejlbåd på vej i havn. Lidt mere skov.

Her var alle slags - sejlbåde, motorbåde og katamaraner.

Flere sejlbåde. Andreas og Helena stiller op til fotografering :-)

Vi kørte tilbage langs øen og fortsatte ud til den anden ende. Der fandt vi en lille bugt med sandstrand og dejligt klart vand. Heldigvis havde vi vores badetøj med, og vi klædte hurtigt om. Flemming og Andreas havde snorkeludstyret med, og der var virkelig meget at se, sagde de. Det var ligesom et akvarium. Masser af forskellige fisk, søpølser og søpindsvin, græs, planter og sten. Da det blev tid til at vende næsen mod færgen, pakkede vi sammen igen.

Jeg havde voldsom hovedpine. Jeg tror, det var for meget sol og for lidt væske. Det var meningen, at vi ville spise på restauranten ovenover campingpladsen, når vi kom tilbage, men jeg havde det ikke så godt, så vi kørte til Ston og købte pålæg og tomater og brød. Vi spiste ved vognen i stedet, og jeg fik det bedre igen. For 3. gang i træk måtte vi rykke ind i vognen pga. myg.

Stranden på Mljet, hvor vi badede. Skygge til Helena og sol til mig. Stranden set fra havet.

Flemming og Andreas var fuldstændig opslugte af livet under overfladen. Udsigt over bugten.

På vej tilbage til færgen oplevede vi små kig ud over havet.

Endnu en dejlig bugt. Og så fik vi en smuk solnedgang tillige med.

3/7-10 – lørdag

Efter en urolig nat, hvor jeg var vågen flere gange pga. varme og kløe fra myggestik, stod vi lidt sent op. Det blev igen en rigtig dasedag. Sidst på eftermiddagen, da vi kom tilbage fra stranden, kørte vi ind og handlede. Vi ville spise på restauranten, der lå ovenover campingpladsen. Det havde vi også planer om sidste år, men nåede det ikke. Det var en god restaurant med virkelig fin betjening. Menuerne bestod af forskellige fiske- eller kødretter. Det var dog med den sædvanlige omgang pomme frites, men vi havde også bestilt en salat. Til dessert fik de andre is med frugter (rigtig frugt, ikke fra dåse), og jeg fik en cappuccino. Udsigten over bugten og campingpladsen var flot, og mens det blev skumring, blev der tændt lys på pladsen, ved færgelejet og på restauranten. Den eneste anke var MYGGENE!!!!!!

Vi daser og læser. Her er vores plads fra en lidt anden vinkel.

Min yndlingsplads i skyggen Havet var som sædvanligt dejligt forfriskende.

Restaurant Bella Vista oven over campingpladsen. Udsigten fra restauranten ned over campingpladsen.

I skumringen kunne vi se færgen sejle mod Mljet. Desserten hedder Cup Bella Vista, hvis der er nogen, der får lyst til at prøve den.