VINTERCAMPING I HJARBÆK 15/16

Efter 3 vintre på Løkken Klit Camping i det nordjyske, synes vi at vi trænger til nye udsigter. Jeg har ikke skrevet om vores vintersæsoner i Løkken, for jeg har tidligere beskrevet området på andre tidspunkter af året, og det var ikke så meget vi oplevede, men nu er det vist på tide at genoptage skriverierne om vintercamping.

Jeg efterlyste vinteråbne pladser en times tid fra Aalborg i en gruppe på facebook, og blandt de forslag vi fik, syntes vi at Hjarbæk Fjord Camping (den blå tekst er pladsens hjemmeside) så interessant ud. Vi har tidligere besøgt pladsen i en weekend sammen med vores venner Søren og Ulla, og vi tager selv en weekend der, for at se om vi stadig synes godt om pladsen. Vores tur med Søren og Ulla kan du læse om her HJARBÆK FJORD CAMPING (min beskrivelse af weekenden). Og ja - vi synes stadig godt om pladsen, og vi får et kort med ledige vintersæsonpladser, og så vælger vi en plads, som vi håber ligger lidt i læ for efterårs- og vinterstormene.

Dette her er ikke vintercamping, men fra den weekend, hvor vi fandt ud af, at der var der vi ville være om vinteren. Ikke samme parcel, der er for åbent, og ydermere var det et umådeligt trist og vådt vejr den weekend.

Vi vælger denne plads. Det blæser en del denne dag, og selvfølgelig kommer det an på, hvilken retning vinden er i, men der virker nogenlunde fredeligt der.

Et vådt blik ned over pladsen. Den grå bygning for enden af grusvejen er reception, butik og wc og bad. Der er også en nyere bygning med wc og baderum midt på pladsen, men den er ikke åben om vinteren. På bakken bagest er der også parceller i terrasser op ad skråningen, men de lejes ikke ud om vinteren pga. vind og risiko for flyvske telte.

Vintersæsonen starter tidligt, men vi skal først på efterårsferie i Harzen, før vi stiller vognen og telt op. Så vi starter vores vintersæson midt i oktober, og de andre vintercampister er allerede klar. Dog får vi et ægtepar som genbo, som skal være vintercampister for 1. gang, og de har været ude og købe et vintertelt de har fundet i Den blå Avis hos en privat. De har lidt opstillingsvanskeligheder - vi vil gerne hjælpe, men vil ikke trænge os på, og til sidst spørger de om hjælp, og sådan bliver et nyt campingvenskab etableret.

Vi er færdige med at stille op. Vi har dog kun et mindre bord med - det lidt større tager vi med næste gang. Vi har en armeret presenning nederst. Ovenpå et tykt lag fibertex og der ovenpå et gulvtæppe. Vi bruger ikke fast gulv, det har vi ikke temperament til. Vi skal kunne stille op og pakke sammen på forholdsvis kort tid og helst have alt vores udstyr i en kørsel. Ikke noget med at køre frem og tilbage med trailer med møbler og gulve og køkkener osv. Det er slet ikke os. Bændlerne omkring gardinerne blev "lånt" mens vi lå i Løkken, og vi klarer os nu med de sorte, små bændler, som også bruges til at holde teltdøren åben.

Det ER nu en dejlig fornemmelse, når det hele er klart. Nu ved vi, at vi bare skal tage herned i weekends og slappe af. Varmen kan tændes pr. telefon, og vognen er lige til at flytte ind i. Vi skal bare have lidt tøj og mad med.

En tur op på udsigtsbakken bag campingpladsen, giver et flot udsyn over pladsen og Hjarbæk Fjord i skumringen.

Parcellen overfor står stadig tom, men det kommer den ikke til særlig længe.

Ganske vist hedder beretningen noget med vintercamping, men vintersæsonen strækker sig fra midt september til midt i marts, og lige nu er det efterårsfarverne der dominerer.

Tiden på vintercamping går med traveture i omegnen og køreture i et større område. Efterårsfarverne stråler klart lige nu. En weekend kommer vores venner Søren og Ulla med deres vogn, og vi kører en tur over Skive, tværs over Salling og stopper i Glyngøre. Der går vi en tur og kigger lidt, og fortsætter til Sallingsundbroen, hvor vi får os en sodavand med udsigt til broen. Dernæst går turen videre over Mors og Vilsundbroen med dens fem buer, og vi ender i Thisted, hvor vi selvfølgelig spiser lidt sen frokost på Det Gamle Røgeri i Thisted - deres søsterafdeling ligger i Hanstholm, og der har vi spist stjerneskud utallige gange. Stjerneskud bliver det igen - det må man ikke snyde sig selv for, hvis man kommer til Hanstholm eller Thisted.

Dagen efter gik vi tur i området og fra campingpladsen til Hjarbæk by, er der vel ca. 2 km. Området er let kuperet, og udsigten over fjorden er flot. Mens vi går rundt i Hjarbæk og kigger, kan vi se, at de så småt er ved at tage bådene op af havnen, og det gælder både lystyachter og de gamle, flotte sjægter. Sådan en weekend i gode venners selskab går hurtigt.

Selv i gråvejr er naturen flot, når den er klædt i efterårsfarver.

Glyngøre ligger lidt forblæst på en lille tange tæt ved Sallingsundbroen i det nordvestlige Salling.

I havnen er der ikke så mange fiskerbåde, men der er hyggeligt med det rød/hvide fyrtårn og havnestemningen.

Limfjordens hus indeholder turistinformation, fiskebutik og restaurant. Der er mange lækre sager i fiskehandlerens disk. Restauranten ligger hele ude på spidsen af tangen med en forrygende flot udsigt over fjorden. Vi er lidt fristede til at spise her, men vi har aftalt Det Gamle Røgeri i Thisted, for deres stjerneskud er uforlignelige.

Sodavandspause med udsigt til Sallingsundbroen. Det havde været bedre med varm kaffe.

Inden vi ankommer til Thisted skal vi lige over fra Mors til Thy, og det sker via Vilsundbroen.

Næste dag er der forrygende godt vejr. Det store træ ved vores vej lyser helt med efterårsfarvet løv.

Vi går en tur langs fjorden til Hjarbæk by. Himlens blå spejler sig i vandet.

Bådene er endnu ikke taget op, men det kan vist ikke vare længe, før de bliver det.

Hjarbæk havn er hyggelig med jollerne og lystyachter, og ikke mindst de specielle gamle både - sjægter.

Sjægterne er træbåde malet i forskellige farver og let genkendelige på deres falmede røde lærredssejl.

Der ligger rigtig mange sjægter i havnen, og hvert år er der VM i sjægtesejlads i Hjarbæk.

Området er meget smukt, og selv om Hjarbæk er en lille by, er der også liv der om vinteren - måske netop fordi der er så dejligt.

Fiskerne har deres ruser hængt op, og de er med til at give det hele en autentisk og idyllisk stemning - nu om dage er der sikkert kun fritidsfiskere.

I Hjarbæk finder man også Butik Remme, der sælger alt muligt - lige fra specialøl og rom til porcelæn, stearinlys og smykker. Du kan betale med kontanter, dankort, Swipp og Mobile Pay, så der er ingen undskyldning for ikke at bruge penge ;-)

Vi går tilbage til campingpladsen ad hjertestien, og kan se til Vorde kirke. Det var hyggeligt, at Søren og Ulla tog på camping hos os. Vi har haft en dejlig weekend.

Vi er efterhånden nået til sidst i november. Flemming har et gavekort på et dyk med hajer i Kattegatcentret i Grenå, som han fik i 50-års fødselsdagsgave. Det er efterhånden ved at nærme sig sit udløb, så vi beslutter at ringe til Kattegatcentret for at aftale et dyk. Den kommende weekend vil der være julemarked i centret, og nedsat entrebillet til 20,00 kr. Flemmings gavekort indeholder selvfølgelig også indgangsbilletten, men med en stærkt reduceret pris på kun 20,00 kr. pr. person, vælger vores søn og svigerdatter at komme dertil også for at se det hele. Vores lille nye barnebarn er selvfølgelig også med.

Efter en underholdende eftermiddag kører vi tilbage til campingpladsen, og den lille familie kører hjem. Vi vil gerne give mad, men de har en anden aftale. Om aftenen læser jeg en salgsannonce for et vintertelt, der er nyere og et nr. større end vores. Vi har snakket om, at få et lidt større telt. Prisen lyder rimelig, og vi kontakter sælgeren. Aftalen bliver, at vi kigger forbi på (om)vejen hjem næste dag. Vi skal stik vest til Harboøre Tange. Det viser sig, at det faktisk er fuldstændig magen til det vi har, og dermed ikke et nr. større. Skuffede tager vi afsked igen, og beslutter at køre nord om Limfjorden til Aalborg. Det indebærer en sejltur fra Thyborøn til Agger Tange. Sikken en weekend - vi får set noget af Danmark. Først tværs over Jylland og Djursland til Grenå og tilbage igen, og så dagen efter kører vi tværs over den anden vej til Vestkysten og nord om Limfjorden til Aalborg.

Vi ankommer til Kattegatcentret.

Rundt omkring i hele Kattegatcentret er der julemarked, og man kan købe forskelligt julepynt og kunsthåndværk.

Vi har aftalt et klokkeslet, hvor Flemming skal dykke, og indtil da går vi rundt og ser på det hele. Her går vi i en tunnel, hvor man kan kigge ind i bassinet under vand.

Ovenover svømmer fisk og hajer, og det er bl.a. denne her Flemming skal ned til.

Vores søn og svigerdatter med vores første barnebarn - Lærke. Hun er vældig interesseret i fiskene i akvariet.

Det er blevet tid for hajdykket. Flemming ledsages af en dykker fra Kattegatcentret. Bassinet er ikke særligt dybt.

Hajerne svømmer forbi, men i afstand fra dykkerne. Flemming har fået at vide, at han skal sidde helt stille på bunden, for når først der er roligt der, kommer hajerne forbi.

Vi står udenfor i tunnellen og kigger ind. Bagefter siger Flemming, at det var sjovt nok at se hajerne, men det er lidt opreklameret. Han er glad for, at det er en gave, og han ikke selv har betalt for det.

Her kigger vi ned i bassinet ovenfra. Man kan se tunnellen, som man kan gå igennem.

Nogle af hajerne er faktisk pænt store.

Så er det vist på tide, at vende næsen mod Hjarbæk igen. Vi har set hajer nok.

Fra campingpladsen går det nedad på vej til Hjarbæk. Området er meget kuperet, og mange cykler rundt i området. Vi er nu på vej til Thyborøn.

Mod vest klarer det op - til gengæld har de fået lidt sne.

Så er vi ombord på færgen. Jeg vil gerne se overfarten, så vi går op og ser på udsigten i stedet for at blive i bilen - og der er piv-koldt. Uha.

Nord for fjorden ligger der mere sne. Kulden bider i ansigtet og vinden og bølgerne får færgen til at vugge.

Der er altså ikke noget værre end at ende i sådan et færgetræk :-)

For enden af tangen kommer man til Agger og Krik.

Vi kører gennem det fine snedækkede landskab og forbi Vestervig kirke, der efter sigende skulle være Nordens største landsbykirke.

Dagen går på hæld, og det har været en dejlig weekend med masser af oplevelser. Nogle vil synes, at vi ligeså godt kan blive hjemme, når vi skal så meget, men vognen står der jo lige til at flytte ind i, og så kan vi nyde de lange aftener i campingvognen med naturen og vejret lige udenfor væggene, og vi føler os mere afslappede og fri, når vi er i vognen.

I december kommer vi faktisk slet ikke på camping. Den sidste weekend i november tager vi over til vores søn og svigerdatter i Søborg. Vi skal se deres nye hus, nu hvor de er helt flyttet ind og kommet i orden, og vi skal også til julemarked i Tivoli. Den første weekend i december tager vi med et par venner til julemarked i Rostock fra fredag til om søndagen. Både turen til København og Rostock kan du læse om her, hvis du har lyst JULEMARKED I TIVOLI KØBENHAVN OG ROSTOCK

Diverse julefrokoster og familiesammenkomster samt julegaveindkøb lægger beslag på resten af vores tid, og da julen er overstået, rykker vi igen i campingvognen for at holde nytårsaften der. På campingpladsen er der et arrangement, men vi foretrækker at fejre det i ro og fred, så vi hygger os alene to med at lave god mad i fællesskab og drikke Spumante - og det var slet ikke så ringe endda.....

Der bliver fyret nytårsskyts af i sommerhusområdet ved siden af pladsen. Nytårsdag går vi ned til Hjarbæk, og en eller andens juletræ hænger i kroens flagstang.

Der er overhovedet ikke vinterligt - sneen mangler.

Havnen i Hjarbæk ligger øde og stille hen, men det er jo også nytårsdag.

Solen står lavt på himlen, og vi begiver os tilbage til campingpladsen.

Weekenden efter nytår kommer den sne, vi ønskede til jul og nytår. Vi kører en tur rundt om Hjarbæk Fjord. Det er ikke en lang tur, men hyggeligt at se landskaberne med sne. Per og Karen Marie kommer på besøg den næste weekend igen. Vi går en tur til Hjarbæk og nyder den friske luft. Hen under aften går vi op til enden af pladsen mod fjorden, hvor der er fin udsigt over fjorden, og bliver belønnet med en smuk solnedgang.

På vinterlig tur rundt om Hjarbæk Fjord. Sne/slud gør forruden i bilen våd hele tiden.

Men det er smukt med sneen på sig egen stille måde.

Nogle steder er der små "havne" og strande, og der er sikkert dejligt om sommeren.

Der er endelig rigtig vintercamping, og sært nok er der ikke mange på pladsen her efter nytår.

Weekenden efter ligger der stadig sne, men det har tøet lidt. Vi får besøg af Per og Karen Marie.

Solen skinner og frosten bider let i kinderne. Udsigten fra facilitetsbygningen er dejlig med vognene og fjorden i baggrunden.

Når eftermiddagssolen skinner ind i fortelte, bliver der helt dejligt lunt, og det er skønt at sidde der og kigge ud på sneen.

Efter frokosten går vi til Hjarbæk. Butik Remme med alle de fine ting er lukket og Karen Maries dankort må blive i varmen i lommen.

Havnen i Hjarbæk er stille. Ingen er i gang med at nørkle med deres både endnu. Det er alt for tidligt på året.

På udsigten for enden af pladsen, bliver vi mødt af et rosa skær og solen går ned i skyerne.

I uge 5 har vi vinterferie. Vi ender med at bestille hoteller i Nordtyskland, for vi trænger til at se lidt nyt. Jeg vil sikkert linke til en beretning om turen her. Vi kunne jo have valgt at tage vinterferien på campingpladsen, og det gør vi da også i slutningen af ugen. Det mest ideelle ville være,  hvis vi kunne tage campingvognen med, men gider ikke pakke vinterteltet for sådan en tur, og det får os til at overveje, hvorvidt vi vil have en vintersæson eller ej næste år. Måske vi bare vil køre lidt rundt i stedet.

Efter miniferien på hotel ankommer vi igen til campingpladsen om torsdagen, så vi får 3 overnatninger og dermed en lidt forlænget weekend. Det har fungeret fint med 2 overnatninger på ét hotel og 4 overnatninger på et andet hotel. Vi har set en masse, og nu trænger vi til at slappe af.

Vi har et par fødselsdage, vi skal afholde og deltage i, og vi kommer først tilbage til pladsen midt i februar. Sneen er væk, og solen luner godt. Vi kører en tur til Viborg. Viborg er en flot gammel by med masser af bevarede huse og brostensbelagte gader. Viborg Domkirke kan vi ikke komme ind i, da den er lukket pga. kirkelige handlinger (bryllup?), men vi har også set den tidligere. Vi nyder at gå rundt i solen og vi slutter besøget med at køre over søerne og se byens gamle del fra modsatte søbred.

Viborg Domkirke. Meget smuk indvendig, men denne gang kan vi ikke komme ind. Ikke langt fra kirken og Vestre Landsret står denne skulptur. Teksten på stenen lyder: Viborg Landsting Jyllands Kongehyldningssted gennem mere end seks århundreder.

Domkirken fra siden.

Vestre Landsret står der på bygningen til venstre, men jeg mener også at have set en nyere bygning på den anden side øst for søerne.

"Sukkenes Bro" i Viborg? Passagen går i hvert fald fra arresten til bygninger ved Vestre Landsret.

Vi går gennem Sct. Mogens Gade, der er brostensbelagt og fyldt med gamle bygninger. Mange af gaderne i Viborg er noget med Sct. - Sankt Mathias Gade, Sankt Nikolai Gade, Sankt Ibs Gade, Sankt Hans Gade, Sankt Leonis Gade, Ll. Sankt Peders Stræde, Ll. Sankt Mikkels Gade, St. Sankt Mikkels Gade osv. osv.

Der er utrolig mange velbevarede huse i Viborg, og vi møder flere der bare er ude og gå, og nogle som mig med kamera.

Her fra pladsen med brønden går Lille Sankt Hans Gade opad.

Gråbrødre Kloster. Flot vedligeholdt -  jeg ved ikke, om der er åbent for publikum.

Gården ved Gråbrødre Kloster.

Man kan gå ad en lille sti langs med klosteret og komme ned til et anlæg for enden. Der virker ret øde, og jeg er i tvivl om der overhovedet er offentlig adgang.

Jeg har vist vist billedet før i en anden beretning, men det er da ret sjovt. På pladsen ved brønden, er der et kloakdæksel med H.C. Andersen afbildet. Hvorfor mon? Det var det eneste kloakdæksel jeg så med ham, men der kan selvfølgelig være flere andre steder i byen.

Nysgerrigt kigger jeg ind gennem en port. Her er også hyggeligt.

Vi er stadig i Sct. Mogens Gade, og der er så mange velbevarede huse. Dejligt, at de ikke er blevet revet ned og nyt er skudt op.

Karnapgården. Endnu en fin gård. Når træerne er sprunget ud, er der sikkert endnu smukkere.

Det er fine gamle huse med masser af historie.

Gamle Vagt på Vægtertorvet. Teater? Det ligner, synes jeg.

Vi begiver os ind i gågaderne. Der kan man også finde baggårde med spændende ting.

En af gågaderne - der er livlig handel og masser af udsalgsvarer.

På Hjultorvet er der anlagt en skøjtebane.

Vi forlader gågadernes mylder og kommer forbi Sortebrødre Kirke.

Vi kaster et blik ned gennem Mageløs - mon det er enlige, der bor her :-)

Sortebrødre Kirke Stræde.

Vi ender nede ved et kryds, hvor vejen går over mellem Nørre Sø og Sønder Sø.

Fra den modsatte side af søen er der flot kig til domkirken.

Her har jeg brugt et objektiv, der kan zoome tættere på.

Og sådan ser det ud, når det bare er den rigtige afstand. Der er smukt ved søen.

Så pakker vi sammen. Vi er heldige med vejret.

Påsken falder tidligt i år, og vi pakker sammen i slutningen af februar. Vognen skal til serviceeftersyn. Vores køleskab har drillet lidt, og vi skal have lavet gastest og efterset det hele. Det har været en hyggelig vinter, og vintercamping er medvirkende til at jeg synes vinteren bliver overkommelig, for jeg er absolut ikke vild med sne ellers.

Vi har ikke forudbestilt næste vintersæson, så det bliver spændende, hvad vi ender med - køre eller ligge fast. Nu skal vi have vognen vasket både indvendig og udvendig og pakket den til forsæson. Jeg glæder mig allerede til at komme videre til næste plads. Tak fordi I læste med om vores vinter.