TANNISBY CAMPING

2006

Jeg vil fortsætte her med mere nyt om, hvad vi får tiden til at gå med som sæsoncampist.

APRIL

Vi havde hele vinteren glædet os til at komme til Tannisby Camping igen. Foråret lod vente længe på sig, ikke kun fordi vi glædede os, men i det hele taget havde det været dårligt vejr langt hen på foråret. Nu var det weekenden før påske, og det var på tide at starte med at stille op. Vi havde købt ny campingvogn, og dermed også nyt fortelt, så der var nok at gå i gang med.

Da vi ankom til pladsen blev vi budt hjertelig velkommen af Preben (campingfatter), og da vi havde valgt parcel på en anden vej end i efteråret, kendte vi jo endnu ingen der, men de som var kommet hilste pænt og præsenterede sig. Man følte sig meget velkommen fra starten af. Regnen plaskede ned, men alle hjalp til med at skubbe vognen på plads. Det var dejligt. Beskrivelse af pladsen og faciliteter kan man læse om her.

Hele lørdagen viste vejret sig ikke just fra sin bedste side, men hen under aften blev det så meget tørvejr, at vi besluttede at stille forteltet op. Vores venner, Margit og Steen, havde også en parcel på samme vej, så der blev rigtig travlhed.

Mørkt og regnfuldt. Vi troede ikke helt på, at det blev vejr til opsætning af fortelt. Lige pludselig hørte regnen op, og vi fik travlt med at sætte forteltet op. Vi havde indkøbt et stort stykke fibertex i en tømmerhandel, og nu håber vi, at vi kan spare noget rengøring af teltet, når det skal ned igen.

Så er vi færdige. Ny vogn og nyt fortelt - det er nu dejligt. Jeg synes Isabellas telte er fantastisk flotte og robuste, men jeg er bestemt ikke imponeret over de små "kufferter" man skal klemme på stoflisten over vinduerne til gardinmontering. Det er da noget forbistret møg at montere (Jeg brugte nok lidt andre ord den dag!). Søndag eftermiddag bød campingpladsen på kaffe og hjemmebag i cafeen. Der var fuld hus og snakken gik livligt. Vi kunne høre at der for mange var glædeligt gensyn med campingvennerne.

PÅSKEN

Skærtorsdag var der standerhejsning. Preben holdt en lille tale og bagefter var der gullaschsuppe, gulerodssuppe og kaffe og lagkage. Flemmings onkel arriverede med sin campingvogn i stor stil præcis kl. 14.00 da Preben skulle holde tale. Der stod noget af en "velkomstkommite".

Flemmings onkel ankommer ligesom Preben skal til at holde tale. Bemærk, at Preben er korrekt påklædt til årstiden!!! Flaget gik til tops ledsaget af fællessang og en lille én til halsen.

Der var så mange, der deltog i spisningen bagefter, at der ikke var plads til alle indendørs. Vi blev enige om en udendørs servering - man er vel campist ! - og suppen varmede dejligt. Steen er i færd med at servere drikkevarer - en genstand pr. deltager. Bagefter hjalp vi hinanden med at sætte Flemmings onkels fortelt op, og det tog ingen tid med så mange hjælpere.

Vejret var temmelig blandet hele påsken. Den blæste en del, men alligevel var der mulighed for at sidde ude og nyde solen med mellemrum. Vi gik en del ture ved stranden og i klitterne. Om søndagen var vi ovre hos Steen og Margit og få påskefrokost

En dejlig eftermiddag i solen, som vi har længtes meget efter. Aftenhygge i forteltet.
Vandretur gennem klitterne på vej til havet. Vi har stået på broen over Tversted Å mange gange.
Margit bakser med proppen på en flaske påskeøl. Mikki - Margit og Steens hund - var vild med at bade.

Weekenden efter påske havde jeg fødselsdag. Da begge vores drenge skulle arbejde, kørte vi tidligt fredag eftermiddag; der var jo ikke nogen, som kom hjem og spiste aftensmad. Vi var på campingpladsens café sammen med vores venner, og da Preben hørte, at jeg havde fødselsdag gav han kaffe og kage efter maden.

Vejret var rigtig flot, og for første gang i år kunne vi sidde ude med bare arme og nyde det gode vejr. Det var også på tide!

Et kig ned af vores vej. En dejlig morgen at vågne op til med skyfri himmel og masser af sol.

Min søster og svoger og mine små niecer kom på fødselsdagsbesøg, og vi nød at sidde ude og få kaffe efter en god frokost. En tur på hoppepuden bliver man aldrig træt af!
Søndag formiddag tegnede vejret stadig godt. Søndag eftermiddag blev det overskyet, men vi gik en dejlig tur ved vandet.

UGE 19

Vi havde spændt fulgt vejrudsigten for uge 19, da vi havde ferie. Det tegnede ret godt. Om lørdagen havde mændene besluttet sig for en fisketur, og vi piger tog på en rundtur i Tversted og omegn, for at se på gallerier, kunsthåndværk osv.

Det blev til mange besøg hos lysstøbere, glaskunstnere, keramikere osv. Turistforeningen har udgivet en fin folder om de forskellige steder med detaljeret kort, så man let kan finde frem til stederne.

Her er vi i en glasbutik ved Tuen. Jeg har selv "leget" med glasarbejde, så jeg var vældig nysgerrig. Glaskunstneren fortalte, at han ville afholde små kurser på en times tid, hvor man kunne lære at lave et smykke. På Sørig Gl. Skole - også ved Tuen - er der udstilling af keramik. Der er en café tilknyttet, og man kan nyde sin kaffe eller te både ude og inde. De sælger også brevpapir og kort, kaffe og chokolade m.v.
Om aftenen gik vi alle en tur på stranden og nød solnedgangen. Der var dog lidt diset, men det gav lyset et helt utroligt flot skær.

Det blev hverdag igen, og de andre tog hjem for at arbejde. Med fuld sol og temperaturer på 23-25 grader, var det en fornøjelse at vinke farvel til dem. Vi tog på udflugt til Frederikshavn og kørte op på Pikkerbakken for at nyde udsigten over byen og havnen. Træerne stod lysegrønne, og et væld af anemoner dækkede skovbunden.

Udsigten over Frederikshavn fra Pikkerbakken.
De mange anemoner lyste op på skovbunden. Da vi kom tilbage reparerede Flemming vores ene campingstol. Vi har nogle reservedele med, da stolene er ved at være noget trætte og slidte.

Dagene gik godt med besøg af venner og familie. Vi var lige hjemme og vende midt i ugen, men tog tilbage så hurtigt som muligt, for at nyde det gode vejr. Den kommende weekend var St. Bededagsferien, og vi glædede os til at se de andre igen.

På campingpladsens "Café Godt Nok" er der en "dagens ret", som vi som regel bestiller sammen med det ene hold af vores venner. Det er en dejlig start på weekenden, når man ankommer efter arbejde og kan glæde sig til et veltillavet måltid. Portionerne er rigelige og servicen i top. Denne gang havde vi jo været der hele ugen, men det gjorde ikke oplevelsen ringere. Stemningen i caféen er hyggelig, og vi glæder os altid til at komme der.

Dynerne blev luftet i det gode vejr. Flemmings kollega kom på besøg med sin kone.
Besøg af Flemmings mor og hendes mand. Stranden var flot og vandet så helt indbydende ud.
Her, fra toppen af klitten, nyder vi ofte udsigten over havet. Som sædvanlig var køen ved Den blå Kiosk lang. Alle vil gerne smage den berømte "Tversted-is"

I St. Bededagsferien tog vi en tur til Hirtshals. Temperaturen var nu faldet til 12-15 grader, og det blæste en del. Vi så på fyret, men var ikke oppe i det. Det virkede ret lukket. Der var rester fra krigens tid, og vi kiggede lidt på det. Udsigten fra klitterne over havet var flot og vi kunne også kigge ned til Hirtshals Camping, som lå noget forblæst helt ud til havet.

Vi var også en tur på havnen i Hirtshals. Det var et flot syn med de blå fiskerbåde.

Lørdag aften grillede vi og hyggede os med Per og Karen Marie og Per og Maibritt. Sidstnævnte par havde vi lært at kende i løbet af foråret. De bor på en anden vej på pladsen.

KR. HIMMELFARTSFERIEN

Det blev til nogle dage med blandet vejr. Sol, regn, blæst og overskyet. Man kan sige meget om regn og camping, men ét er sikkert - det er enormt hyggeligt at vågne om morgenen og ligge lunt og godt og lytte til støvregnens sagte prikken på campingvognens tag. Der var, trods det lunefulde vejr, en masse "turister" på pladsen.

Om torsdagen var vi en tur i Skagen. Det blæste temmelig meget. Vi shoppede lidt i gågaden. spiste frokost og kørte bagefter ud til Grenen. Udturen gik strygende med medvind. Vi blev nærmest båret derud. Tilbageturen var i strid modvind, og nu ved jeg, hvad det vil sige, at kæmpe sig op mod vinden. Sandet føg om ørerne på os, så det var med at holde munden lukket.

Skagen Vi fik os et stort kræmmerhus fra "Ishjørnet". Uuhhmm.
Det gamle vippefyr i Skagen Skagen fyr i silhuet.
Vandet ved den østvendte kyst ved Grenen havde en flot blågrøn farve. Yderst på Grenen, hvor Vesterhavet møder Kattegat. Bemærk farveforskellen på de to have.

Der var også marked i Sindal. Sidste år glemte jeg helt at tage billeder, så her er lidt fra årets marked.

"Peder Most" i Tversted har fået en dejlig gårdhave, og lørdagens vejr indbød til hygge i solen. Drikkevarerne var endnu ikke kommet på bordet, men en stor fadøl = 0,75 liter.

PINSEN

Fredag aften havde vi min mor og hendes samlever med på "Café Godt Nok" og bagefter fik vi kaffe i forteltet. Det var rigtig hyggeligt.

Lørdag formiddag tog vi med vores venner til Brønderslev. Vi shoppede lidt rundt og spiste en dejlig frokost på pizzeria. Bagefter tog vi en tur i byens park, hvor der stod masser af rododendroner, som blomstrede. Det var lavet, så de blomstrede på forskellige tidspunkter. Det var vældigt flot.

Da vi kom hjem grillede vi sammen, og mens mændene vaskede op, gik min veninde og jeg en tur til stranden og så solnedgangen, mens vi spiste en is til dessert. Det var en rigtig god dag.

Søndag gik vi en tur sammen med Per og Maibritt og Per og Karen Marie. Vi fik lige lidt koldt at drikke på "Peder Most", og da det efterhånden var blevet lidt sent på dagen, syntes Flemming at vi skulle købe et stjerneskud med hjem fra fiskebutikken. Om aftenen fik vi besøg af Jan og Anne-Birthe fra Åbo Camping. Vi havde det rigtig hyggeligt med feriesnak, vin og snacks. Sommerens destination er Toscana i Italien, så der blev kigget i brochurer og udvekslet ideer.

Mandag var en "sove længe- og slappe af-dag". Vi sad længe over morgenmaden, og senere sad vi ude i det gode vejr og nød solen sammen med Per og Karen Marie. Steen og Margit var på Fyn til pinsetræf med noget familie.

JUNI

Denne gang blev det en weekend med forrygende godt vejr. Om lørdagen havde Karen Marie fødselsdag. Hun havde inviteret os, Margit og Steen og hendes forældre og svigerfar til frokost på Peder Most. De har sildebord hver lørdag og søndag til favorabel pris. Der er 4 slags sild, lun leverpostej og kold kartoffelsalat med frikadeller. Bagefter sad vi udenfor deres fortelt og fik kaffe. Solen bagte og jeg blev solskoldet i nakken, da jeg sad med ryggen til solen.

Om aftenen var vi ovre hos Per og Maibritt. Jeg havde tomatsalat med og Karen Marie havde kold kartoffelsalat med, resten stod værtsparret for. Maibritt havde været ved stranden og samle sammen til en "dekoration" til Karen Marie, for hun blev ved med at snakke om alt det man kunne lave af det, man kan finde på stranden.

Fødselsdagsfrokost på "Peder Most". Gad vide, hvad de står og tænker på....?

Den "flotte" dekoration til Karen Marie med alt godt fra stranden.

Grillaften hos Per og Maibritt. Søndag formiddag. Og det er cola, der er i dåserne.

Nu lakker det mod enden. Dette var den 2.-sidste weekend. Vi besluttede at pakke teltet sammen, da vejrudsigten lød rigtig god for weekenden. Vi havde fri om fredagen og kørte af sted allerede torsdag aften.

Fredag formiddag vaskede Flemming teltet, og der var masser af pollen og støv på. Lørdag tog vi teltet ned. Per havde en "lille" dåse øl, som vi tømte i fællesskab efter endt arbejde. Vi grillede sammen, og bagefter så mændene Le Mans i tv-stuen, og vi piger sad udenfor og nød den lyse, lune sommeraften. Vi tog tidligt hjem søndag, da vejret var lidt trist.

Heldigvis fik vi godt vejr til teltvask. Det var hurtigt tørt igen. Der var rigtig meget pollen, der løb ned ad teltet.
Da vi var færdige satte vi vores "Shadow" op og delte Pers dåseøl. Vi var faktisk 7 om at dele den.
Vi nød det dejlige vejr og spiste ved langbord. Her holder mændene en pause fra Le Mans og får en kop kaffe.