PUCK 2013 - MANDØ

På en ø - delvist - for den er landfast med Jylland på nogle tider af døgnet, havde PUCK meldt sin ankomst, og øen jeg taler om, er Mandø. Øen ligger i Vadehavet ud for Ribe, og ved ebbe bliver øen forbundet med hovedlandet via en vej - Låningsvejen - der ligger ca. 60 cm over havbunden.

Det var højsommer og i starten af august. Om fredagen, hvor vi mødtes ved Vadehavscentret, var det årets varmeste dag. Vi havde endnu ikke været på sommerferie og skulle af sted til Frankrig weekenden efter. Til gengæld havde vi haft en super sommer i Danmark.

Vi fik lidt oplysninger om turen ud til øen af John Ahrenkiel, der er bagmand i PUCK, da vi alle var samlet ved Vadehavscentret - vi kom sidst, for vi skulle lige nå at få fri fra arbejde. Vi kørte i kortege til Mandøs campingplads og midt ude på Låningsvejen holdt vi pause, så vi kunne tage fotos. Bilens termometer sagde 38 gr. udenfor. Heden slog os i møde, da vi steg ud af bilerne. Jeg var helt betaget af omgivelserne. Det flade land, græsset der kunne tåle at blive oversvømmet af saltvand, og overraskelsen over, hvor storslået stedet var. John og Jonna Ahrenkiel har været på øen flere gange, og de vidste en masse om øen, men de var vist ikke så benovet, som jeg var :-)

Jeg havde igen lovet at tage fotos fra turen, ligesom da vi var på Djursland. Desuden har jeg lavet en beretning sammen med John Ahrenkiel, og hvis ikke I allerede har set den, kan den læses her - den blev bragt på autocampernyt.dk, som er en del af campingferie.dk Med PUCK på Mandø - nogle fotos vil være gengangere, det bedes I bære over med :-)

John fortæller lidt om turen ud ad Låningsvejen, da vi mødtes ved Vadehavscentret. De fleste er søgt i skyggen. Vi kører nr. 2 lige efter John og Jonna i deres autocamper Signe, og vi kan se rækken af vogntog og autocampere i sidespejlet.

Billedet er ikke så godt gennem bilens forrude lige imod solen, men det er John og Jonna foran.

Det var helt fantastisk. Højt til himlen, bagende varmt, og det var næsten helt surrealistisk.

John havde bestilt pladser til hele gruppen på Mandø Camping, der bliver bestyret af Dagli´Brugsen - øens eneste butik. Vi fik tildelt et lukket område, hvor vi bare skulle placere os bedst muligt. Der var kun et par andre vogne end os fra PUCK. Der var også en fastliggerafdeling lidt væk fra det område, hvor vi lå. Campingpladsen er 2-stjernet, men vi havde heller ikke brug for mere. Der er en ny bygning med køkken og opholdsstue og en bygning med toiletter og bad, der ikke er nye, men ok til vores brug.

Det blev en varm omgang at stille vogne på plads, og alle sørgede hurtigt for en skyggegivende markise.

Vores nærmeste naboer var John og Jonna. De havde børnebørn med i et telt. Vores venner Søren og Ulla var til den anden side. De var i telt, for deres bil var strandet på et værksted i Frankrig, og de havde kun en mindre bil, der ikke måtte trække deres campingvogn.

Da vi alle var på plads, fik vi en kort orientering om aftenens program. Vi skulle med Sælbussen til Koresand for at se sæler kort efter, så vi skyndte os at tage en hurtig mad. Mødestedet var Mandø Kro,hvor Sælbussen ville tage os op.

Sælbussen, der skulle køre os til Koresand var en traktor og vogn med bænke. Koresand er en del af Mandø, hvor der udelukkende er sandbund, og man kan kun køre med Sælbussen derud ved ebbe. Vejen derud er mærket op med små træer. Det tog godt ½ time at køre derud. På beretningen, jeg linker til længere oppe fra autocampernyt.dk har John lagt et kort ind fra sin GPS-logger, så man kan se Låningsvejen og turen ud på Koresand.

Vi nærmede os "kanten", hvor vi kørte ud på sandbunden. Der ville være ebbe de næste par timer.

Sælbussen kender sikker turen ud og ind, men det er da rart, at der er træer til at markere vejen, hvis nu.....

Pludselig dukkede en strimmel blåt hav op.

Langt væk fra, hvor vi var, lå sælerne. De lå i et område, hvor vi ikke havde adgang. Et par nysgerrige sæler svømmede over mod os, men holdt sig på afstand.

Der spejdes efter sælhoveder, der dukker op ude i havet. Vandet er ligeså stille ved at stige. Da vi stiger ombord i Sælbussen igen senere, når vandet til lige nedenfor trinene bag i vognen.

De fleste benyttede også lejligheden til at dyppe tæerne - vi skulle jo have haft badetøj med. Temperaturen var stadig meget høj.

Guiden fra Sælbussen fortalte om sælerne. Hvis I kigger efter, kan I se, at vandet er helt oppe ved vognen bag guiden. Vi er nu ved at være "i land" igen.

Resten af aftenen stod på hygge rundt omkring ved vognene. Nogle gik sammen i små grupper. Vi sad sammen med Ulla og Søren og fik ost og rødvin. Der var tropenat, og vi havde ikke rigtig lyst til at gå i seng. Vi kunne se lys tændt på bordene rundt omkring på pladsen, så vi var ikke de eneste, der sad og nød den varme aften.

Næste dag skulle vi se Mandø Kirke,  hvor en gammel dame fra øen ville fortælle noget om kirken og livet på øen. Der var også planlagt et besøg i Mandø mølle ved frokosttid, og der var mulighed for at tage rundt på øen på egen hånd og gå på opdagelse. Temperaturen var ikke så høj som dagen før, og det småregnede faktisk, da vi gik over til kirken.

Der var fint vejr næste morgen. Søren gad ikke stå op - gad vide om Ulla sidder og kalder på ham :-)

Hov - må vi så få solen igen :-) - her er et udsnit af PUCK-lejren

Afstandene er små på Mandø, så turen til kirke varede 5 minutter. Mie i den lilla cardigan er 92 år og har boet på Mandø siden 1949.

Mie havde meget at fortælle om Mandø og kirken, og hun fortalte bl.a. at den lilla farve på gavlene på kirkebænkene er lavet efter farven fra Mandølyngen. Hun fortalte også, at loftet over kirken i gamle dage var fyldt med kister, da det ikke var så let at komme frem og tilbage til øen om vinteren førhen. Så havde man et lager af kister på loftet.

Kltihus Mandø - Nationalpark Vadehavet - et informationscenter om øen og vadehavet. Den gamle redningsstation var lavet om til souvenirbutik.

Det klarede op igen, og udsigten var som et helt maleri.

Udsigt ind over øen. Der var stadig lidt mørkt mod Jylland.

Lyngen på billedet er ikke Mandølyng, men alm. lyng som vi kender det. Mandø by ligger idyllisk gemt bag klitterne. Der kan alligevel nok være barskt der om vinteren. Det hjælper at se byen en sommerdag.

De fleste huse var enkle og velholdte. Der var ikke en masse pryd- og nyttehaver. Luftens salt og vestenvinden gør det svært at dyrke noget som helst.

Der var så fredeligt og idyllisk og man gik helt ned i omdrejninger og nød bare at være i nuet.

Et enkelt sted var det dog lykkedes at anlægge have. Der var træer til at give læ, selvom frugttræerne så lidt forkrøblede ud. De fleste haver så ud som her.

Det var ikke alle, der havde været ude og gå. Da vi kom tilbage på campingpladsen var der en afslappet stemning. Folk sad og nød det gode vejr. Nogle spiste frokost og andre fik en lur. Vi skulle besøge møllen lige efter frokost, og på vej til møllen kom vi forbi Mandø Kro, og deres menu lokkede med frokostbuffet. Vi bestilte bord sammen med Ulla og Søren og andre havde fået samme ide. Møllen blev drevet af frivillige, og der var en, der kunne fortælle om møllen. Vi blev nødt til at gå op i møllen i hold, for der var ikke så meget plads i toppen. Bagefter gik til kroen og fik os en lokal øl og en meget lækker frokost.

Desværre så vi ikke møllen male mel, men det var fint, der var en frivillig til at fortælle om møllen.

Her er nogle af børnene på vej op på loftet. Der var ikke plads til alle på én gang. Her er John og en af de frivillige, der viser møllen frem.

Det er altid interessant at høre om, hvordan det var i "de gode gamle dage". Møllen har fået udskiftet lidt træ her og der. Et kig op i møllens værk - et sindrigt system af tandhjul, der overfører vindens kraft til maskineriet, der får møllestenen til at kværne kornet til mel.

Mandø Kro - billedet er fra dagen før, da vi ventede på Sælbussen. Vi sad i solen og nød kroens frokostbuffet.

Resten af eftermiddagen bød på afslapning - her er vores lille hjørne på pladsen.

Sidst på eftermiddagen gjorde vi klar til aftenens fest. Hele PUCK samledes midt på pladsen, og for at vi kunne se hinanden alle sammen blev bordene stillet i rundkreds - ulempen ved langbord er, at man ikke får set noget til dem i den anden ende af bordet :-) Vi sørgede hver især for vores egen mad og drikke. Det blev en festlig aften med grin og masser af campinghistorier og snak på kryds og tværs, og det var faktisk rart, at man kunne se hinanden hele vejen rundt. Vi opførte os endda politisk korrekt! og tog hensyn til resten af campingpladsen og gik til ro i nogenlunde ordentlig tid :-)

Så gøres der klar til fest. Jonna og John griller tang, som Jonna har samlet på stranden. Så er vi klar alle sammen. Desværre er der ikke så varmt som aftenen før.

Det var super hyggeligt. Børnene havde siddet indvendigt i rundkredsen, og de var smuttet for længst efter maden.

Senere delte Søren rundhåndet ud af Flemmings whisky :-) Så vejede den da i hvert fald ikke i bagagen på vej hjem :-)

Næste morgen pakkede vi sammen, for vi skulle over ved den første ebbe. Det var der flere, der gjorde. Næste ebbe var ved aftenstid, og så blev det for sent for os nordjyder at køre hjem. Det ville blive sen aften, før vi ville være hjemme. Vejret var ellers indbydende nok. Hvis nogen sidder og tænker, om vi og andre nu var i stand til at køre næste morgen efter aftenens fest, vil jeg sige klart JA. For selv om vi fik noget rødvin og et glas whisky, var der ingen der var berusede og vi gik jo i seng i ordentlig tid :-)

Så kører vi på diget og er på vej ned på Låningsvejen .

Fårene gik og græssede på engene.

Ude på Låningsvejen fandt jeg Mandølyng. Jeg har nu en lille buket, der er tørret og kan minde mig om en dejlig weekend.

Traktorbussen, der havde en portion turister med til Mandø. Vi fylder ikke meget i landskabet derude på Låningsvejen.

Jeg er stadig forundret over, hvor forskellig naturen er i vores lille land.

Der var et fint blik mod Ribe fra landevejen. Der var mørkt over byen, men vi havde smukt vejr resten af vejen hjem.

Det var en uforglemmelig weekend med PUCK, og vi hyggede os gevaldigt med dem, der deltog. Der var gensyn med campister fra forårets tur til Motorsamligen på Djursland, og der var nye deltagere, og jeg tror alle havde en ganske fornøjelig weekend. Der er en ny tur med PUCK på vej her i foråret. Det er en tur til Sjælland, hvor temaet vil blive ølsmagning og is - se foreløbigt program her politisk ukorrekt camping klub - vi kommer desværre ikke med, for vi har bestilt en forsæson på en plads i det nordjyske, og vi piller altså ikke det store fortelt ned og pakker alt sammen :-) Til gengæld håber vi, at den næste tur igen bliver indenfor rækkevidde :-)

1000 tak til alle I fra Mandø for en super hyggelig, dejlig og uforglemmelig weekend :-)