ØSTRIG 2003

Desværre valgte vores fotoapparat at gå på pension. Det viste sig først da vi fik fremkaldt billederne. Det lyserøde skær på de fleste billeder er ikke fotografens skyld.

Efter en dejlig sommerferie tog vi endnu en eftersæson på Åbo camping. Det blev også til en weekendtur til Dokkedal Camping. Desværre havde vi fået en haglskade på taget, og efter at vores børn var blevet ældre, ville de ikke så meget med på camping. Det gjorde, at vi besluttede os til at købe en anden vogn. Vi valgte en Knaus Südwind 460 TUF med fransk seng foran i vognen.

Vognen blev prøvet en weekend på Skanderborg Sø Camping, som er en dejlig plads med flot natur. Vi havde allerede besluttet, at vi ville til Østrig igen i efterårsferien. Der blev igen indkøbt campingcheques, og denne gang gik turen til Camping Seeblick Toni. www.camping-seeblick.at Vores ældste søn var ikke med på sommerferie, og han ville heller ikke med på efterårsferie. Den mindste ville så heller ikke med, og vi tog alene af sted på ferie for første gang i mange år.

Så rejser Alperne sig forude, og vi er snart i Østrig. Et blik ud over campingpladsen.

Som sidste år kørte vi hjemmefra fredag efter fyraften. Det blev til en rastepladsovernatning, og det var dejligt med den franske seng, der stod opredt og klar. Vi syntes bare at vi havde det så godt. Det gik godt hele dagen næste dag, og sidst på eftermiddagen var vi ved pladsen. Vi blev utroligt godt modtaget. Campingfatter kom ud til os allerede mens vi kiggede os om, hvor vi kunne parkere for at blive registreret. Han stak næven ind i bilen og bød velkommen og sludrede løs. Hvor havde vi hørt om pladsen, hvordan var vejret på vej derned osv. osv. Han tildelte os en plads, og sagde at vi først behøvede at komme op og melde os, når vi var på plads. Det var i øvrigt meget varmt - ca. 25 gr. - og vi var klædt på til dansk efterårsvejr. Vi slog vores vinterfortelt op, og faktisk var vi ved at omkomme af varme. (Det var dog den eneste dag med sommertemperaturer).

Billedet til venstre er fra den dag vi ankom, og endnu ikke havde slået teltet op. Billedet oven over er med vores vinterfortelt. Det er perfekt i størrelsen til 2 personer med stole og et lille bord.

Som sædvanligt havde vi planlagt en masse hjemmefra, og vi ved at vi aldrig når det hele, men det er godt at have nogle ideer på forhånd. En dag kørte vi bare en tur for at nyde det gode vejr, og der er nok af muligheder. Der er så utroligt flot i Alperne, og vi tog det stille og roligt med masser af indlagte fotopauser. Bagefter nød vi den sidste eftermiddagssol udenfor vognen.

Vi var heldige med vejret igen i år. Her er vi ved en opdæmmet sø.

Da vi sidste år var i Salzburg, nåede vi ikke at se Schloss Hellbrunn, der ligger lidt udenfor byen, så denne gang tog vi dertil. Slottet blev bygget i 1612-14, og er mest kendt for parken, der er konstrueret med et sindrigt vandsystem, der forsyner forskellige "vandspil". Selve parken er flot anlagt i barokstil, og i den del af parken, hvor man kan opleve vandspillene, bliver man ledt rundt af en guide. Det var en storslået oplevelse, og guiden fortalte morsomt og levende. Jeg vil ikke afsløre alle finesserne, men vi blev alle våde i større eller mindre grad, og hver gang kom det som en overraskelse. Det kan anbefales at besøge parken om sommeren i godt vejr, det varede noget inden mit tøj var helt tørt. Bagefter varmede vi os indendørs på slottet, men her var guiden afløst af de tåbelige indretninger man skal gå og lytte til, rum for rum.

Schloss Hellbrunn. En af de indlagte overraskelser.

Endnu en køretur. Denne gang til Achensee. Søen er fantastisk flot i en turkisblå farve. Den ligger mellem bjergene og vejen snor sig hele vejen langs søens bred. Nogle steder går vejen gennem tunneller, og hele tiden er der udsigt til de flotte bjerge med lidt hvidt på toppen.

Udsigt over Aachensee.

Det blev også til en tur til Innsbruck. Her var der flot og hyggeligt. Vi slentrede rundt i byen og købte nogle sandwich til frokost. Vi beundrede huset med karnappen med det gyldne tag (Goldenes Dachl). Taget er lavet af 2.657 forgyldte kobberplader. Jeg fandt en stor butik med Swarowski-krystal. Det var lige så meget udstilling som butik. Det hele blev præsenteret meget flot på dybblå velour med indirekte lys, der fik det hele til at stråle. Det var nu ikke fordi, jeg havde tænkt mig at købe noget, jeg har jo ikke mulighed for at arrangere det, så det tager sig bedst ud hjemme hos mig. Desuden virkede det lidt for prangende og svulstigt efter min smag. Derefter så vi Dom St. Jakob, som var vældig flot udsmykket. Vi sluttede af med at gå langs Inn-floden tilbage til bilen, og det var som et postkort med gyldne efterårsfarver, blå himmel og snedækkede bjergtoppe.

Goldenes Dachl i Innsbruck. Stadtturm på det gamle rådhus.

Selve campingpladsen lå meget flot ned til Reintaler See nær byen Kramsach. Vi gik nogle dejlige ture i området. Pladsen var 5*, og bade- og toiletbygning var nok det flotteste, jeg nogensinde har set, med tyrolermusik døgnet rundt. Der var desuden en anden facilitetsbygning, som dog ikke kunne varme toilettet op, da vinduerne stod åbne hele tiden. Badet var fint varmt. Restauranten var på første sal i bygningen ved receptionen med udsigt over pladsen. Der var dog lukket på første sal mens vi var der, og man kunne få serveret i krostuen. Der var vældigt hyggeligt med stor pejs med ild hver dag. En aften kom vi i snak med et ældre, engelsk ægtepar, der simpelthen ikke kunne oversætte menukortet ved hjælp af den parlør, de havde med. Det var nogle bestemte egnsretter, de forsøgte at oversætte, og selvom vi sagtens kan finde ud af menukort på tysk, måtte vi have tjeneren til hjælp, selvom hans engelsk var ligeså mangelfuldt, som englænderens parlør. Det havde vi meget sjov ud af, og vi hyggede os vældigt med det engelske par. De var helt kede af, at de skulle rejse videre næste dag.

Til venstre endnu en flot udsigt fra en køretur. Oven over fra vores parcel.

Igen havde vi været heldige med valg af plads, og vi kan kun anbefale at prøve Østrig om efteråret. Der bliver sikkert flere ture til dette flotte land.