KRAKÆR CAMPING

Midt i september tog vi på en sidste weekendtur inden efterårsferien. Vi var sammen med vores venner Ulla og Søren på Djursland på Krakær Camping. Vi kendte ikke pladsen i forvejen, men havde hørt godt om den, så nu skulle den prøves. Jeg elsker at komme rundt i Danmark og se de forskellige campingpladser. Vi har efterhånden prøvet nogle af de mange pladser på Djursland og alle har været dejlige pladser, og der er rigtig smukt og skønt på Djursland samtidigt.

Hjemmefra havde jeg bestilt pladser ved siden af hinanden, men mens vi var undervejs ringede Ulla og Søren, der allerede var ankommet, og spurgte om vi havde noget imod at de fandt nogle andre pladser, for det havde regnet en del op til weekenden, og de par pladser, vi havde valgt, var temmelig våde. Bare et forslag fra lejrchefen, sagde hun. Det var ok med os. Vi kendte jo ikke pladsen i forvejen, så hvis de kunne finde nogle bedre og mere tørre pladser, var det fint med os.

Vi fik installeret os, og så kunne vi komme i gang med at nyde weekenden.

Lørdag morgen nydes solen, inden vi beslutter, hvad vi skal foretage os. Det bliver over middag, før vi får samlet os sammen til at komme af sted. Søren og Ulla har sat deres Shadow markise op som læsejl.

Søren og Ulla havde været ved Sletterhage fyr, og der havde vi aldrig været, så de ville vise os stedet. Fyret ligger på sydspidsen af Helgenæs. Helgenæs er det, der på et kort ligner en dråbe snot, der drypper fra næsen. Solen var nu væk igen.

Vi kom forbi et festligt hus. Det var Galleri Helgenæs - Bo Bendixen. Parkeringspladsen ved fyret. Der var en transportabel is- og pølsebod. Det var også muligt at sidde indendørs og nyde sin madpakke i en af bygningerne.

Det var blevet mørkt og blæsende og skyerne jog henover himlen. Det kunne se ud som om, der ville komme regn. Se mere om fyret her http://www.sletterhagefyr.dk/Brochure.pdf

Så vidt jeg husker, var det noget med at lokalisere,  hvilken ø der var lige overfor ved hjælp af gps´en i telefonen. Jeg nød bare udsigten - de forblæste fyrretræer mindede mig en smule om middelhavslandene, og så kunne jeg jo forsøge at drømme mig til sol og sommer :-)

Vi fortsatte ad stranden. Det var lidt besværligt at gå der. Stenene var lidt for store, og de var ujævne at gå på. Vi skulle finde Tyskertårnet.

Nu må stien op til Tyskertårnet vel snart dukke op. Jeg tror disse planter er strandkål. De skulle kunne spises, men jeg tror de nye om foråret er bedst. Det er strandkål. B. Sørensen har sendt mig en mail, hvor han bl.a. skriver: Prøv at  stuve det ganske almindeligt i en hvid opbagt sovs. Det skal koge en del mere end alm. kål, og de nyeste blade er selvfølgelig lækrest. Put lidt  sukker i  stuvningen sammen med salt og peber, og det smager kraftigt og herligt sammen med f.eks. frikadeller.

Så fandt vi stien. Efter en noget forpustet opstigning dukkede Tyskertårnet frem.

Tyskertårnet hedder sådan, fordi det var en udkigspost for tyskerne under 2. Verdenskrig

Vi fandt en anden vej tilbage til parkeringspladsen. Det lokkede ikke med at gå langs strandens ujævne sten igen. Solen fandt vej gennem et hul i skyerne og glimtede i havet.

Vi kørte lidt rundt og opdagede denne stendysse. Poskær Stenhus. Det er faktisk Danmarks største stendysse og dækstenen over gravkammeret vejer 11,5 ton.. Vi funderede over, hvem der havde lagt halmfiguren i gravkammeret.

Dækstenen udgør den ene halvdel af en stor granitsten, som isen førte herned for 15.000 år siden. Den anden halvdel vejer ca. 19 ton, og den er anvendt som dæksten for Grovlegårddyssen, der ligger ca. 2 km nordøst for Poskjær Stenhus. Den så vi ikke.

Søndag gik Ulla og jeg en tur på pladsen, for at se nærmere på den. Her receptionen. Toiletbygning. Der var rent og velholdt overalt.

Der var forskellige campinghytter til udlejning, og jeg syntes de røde her lå rigtig hyggeligt. Næsten helt svensk. De gråblå virkede nyere og mere luksuriøse, men de lå lige ved vejen, hvor man kørte ud og ind, så der må være en del trafik.

Samme motiv som fotoet herover. Nu blot set oppe fra de øverste pladser.

Fælles grill- og bålplads lige ved siden af facilitetsbygningen. Legeplads.

Da vi kom tilbage, sad Søren viklet ind i tæpper og dyner :-) Man sidder da ude, når man er på camping. Vi tog lige en stille time, før vi begyndte at pakke sammen.

Egentlig skulle vi være ude fra pladsen kl. 12.00 iflg. hjemmesiden, men der var jo ikke så meget tryk på pladsen på denne tid, så vi kunne bare tage den med ro. Da vi havde pakket sammen, lavede vi fælles frokostbord mellem vognene. Solen kiggede lige lidt frem igen. Da vi afregnede, havde vi brugt mere strøm, end de 5 kw, der var med i prisen pr. overnatning på ACSI-plads. Lejrchefen eftergav det. Han er en meget flink mand :-) Vi vender helt sikkert tilbage igen. Problemet for os er, at der er så mange dejlige pladser, vi gerne vil besøge igen, og så lidt fritid til at nå dem alle :-))