VINTERCAMPING I HIMMERLAND  2009/10

Sidste år tilbragte vi vinteren på Himmerland Camping & Feriecenter - det var en lille hyggelig plads med pæne faciliteter og omgivelser. Jeg har skrevet om pladsen her Campingguiden.dk. Denne vinter havde vi bestilt en parcel på pladsen igen.

Jeg vil ikke fortælle så meget om de forskellige ting på pladsen. Klik på linkene herover, hvis du vil vide mere. Vi skiftede campingvogn i februar 2009, men det kan du læse om her VINTERCAMPING I HIMMERLAND 2008/09 - der er også billeder af vognen og alt det vi lavede som vintercampist sidste år. Denne gang vil det mest blive en serie billeder med kommentarer. Det er ikke så meget vi har foretaget os indtil nu. Vi har ikke været så meget ude og se noget, men mere hygget os på pladsen. Vi har heller ikke været der så meget på weekend, men nogle gange er vi kørt derud en eftermiddag i en weekend og set til det hele. Der har været mange ting, vi har skullet i weekenderne, der har forhindret os i camping, men kig med hvis du har lyst.

Da vi kørte til campingpladsen for at stille vognen op til vintersæsonen, fik vi en fantastisk smuk solnedgang over Limfjorden ved Nibe.

Næste morgen var der tørvejr, men gråt. Vejret var ok at stille fortelt op i. Vores vinterfortelt passede ikke helt så godt på Cabbyen, som på Knausen sidste år. Vi satte Vita-Wrap på vinduet ved døren, for at puderne på teltet ikke skulle ridse ruden.

Udover at vi har pløkket grundigt hele vejen i både græskant og stropper til pløkke, har vi fastgjort de 3 lodrette stænger i fronten med stormbændler og store jernpløkke. Måske overflødigt, men det ville være ærgerligt at teltet blæste op på taget af campingvognen i en storm, hvis vi kan gøre noget for at forhindre det.

Så er det hele stillet op. Så bliver det spændende om vi får rigtig vintercamping i år med masser af sne.

Vores vinterfortelt er et Isabella Universal 300. Det er ikke for stort at varme op, og vi kan lige være 4 voksne i teltet. Det passer helt perfekt til vores behov.

Det er dejligt, når solen skinner. Selvom det er sidst på året, kan man tydeligt mærke varmen inde i forteltet.

Et kig ned ad vores vej. Vi har fået naboer, der også har en Cabby. Det viste sig, at vi faktisk kendte hinanden fra adskillige mails om bl.a. Kroatien.

Efter en weekend, hvor det blæste en del, kørte vi til stranden ved Trend, for at fylde nogle poser med sand. De skulle bruges til at lægge på den udvendige græskant, så det ikke trak så meget om fødderne i forteltet.

Så fik vi lagt poser med sand på græskanten. Hvis der havde været sne, ville det have holdt græskanten nede.

Vores naboer, Ulla og Søren, havde købt et vinterfortelt som vores - bare en årgang nyere. Det blæste en del, så et par ekstra hænder eller 2 var velkommen.

Ulla og Søren måtte også have gang i Vita-Wrap´en på deres vindue.

Bagefter hjalp Ulla og Søren os med at få has på en stang wienerbrød. Og nej - Søren er ikke faldet i søvn - han blinkede bare lige :-)

En flot morgen med sol og dis. Jørn og Louises vogn skygger lidt for solen. Vi kender Jørn og Louise fra vores tur til Alsace i efteråret 2007.

Vognen var efterhånden blevet temmelig snavset bagpå. En dag med godt vejr vaskede Flemming det værste skidt af.

Nu var det kort før jul, og der var kommet sne. Limfjorden var så småt ved at fryse til.

Det var jo helt fantastisk. Måske kunne det ende med rigtig vintercamping denne sæson.

Der var i hvert fald nok sne og is på vognen, til at man kunne fornemme vinteren, selvom snelaget ikke var så tykt.

Og fordi vi havde haft grøn jul i rigtig mange år, var jeg helt betaget over, der nu var sne. Jeg bryder mig egentlig ikke om sne, for det er kun til besvær for os med lange indkørsler og med langt til nærmeste busstoppested :-)

Der var flot vejr, og da vi kørte hjem om søndagen, nød jeg de smukke landskaber.

Julen var vel overstået, og vi ville holde ferie i 4 dage i forbindelse med nytårsaften. Nytårsaftensdag var smuk med sol, klingende frost og lidt mere sne end før jul.

Et blik ned ad vejen afslørede, at det ikke var mange, der havde tænkt sig at holde nytårsaften på pladsen. De eneste, vi med sikkerhed vidste ville være der, var de fastliggere, der bor der hele tiden.

Det var en kold nytårsaften, men der var dejligt lunt i vognen.

Selvfølgelig skulle der grilles bøffer, selvom der var  minus 12 grader udenfor.

Bagte kartofler, salat, røde bøffer og en kraftig juleøl til. Vi valgte at spise inde i vognen, da der var meget køligt i forteltet - især mod teltsiden, og selvom vi sad midt i teltet nærmest vognen, var det for køligt til at det var hyggeligt. Petroleumsovnen kæmpede bravt mod kulden, men vi kunne ikke holde mere end 16 grader i forteltet.

Midnat - nytårsaften. Vi var de eneste vågne på pladsen. Der var ingen fyrværkeri, så vi skulle ikke bekymre os om raketter, der kunne falde ned og bule vognen :-) - sneen dryssede let og knirkede som kartoffelmel under støvlerne. Vi gik ud til landevejen for at se, om der var noget fyrværkeri over Hornum by. Men ude ved landevejen var der helt tæt af rimtåge, og vi kunne kun høre bragene.

Nytårsmorgen stod vi op til en flot solopgang.

Det gode vejr holdt ikke hele tiden, men vi hyggede med bøger og små ture rundt på pladsen.

Det sneede en del i nytårsdagene, men solen tittede også lidt frem mellem skyerne. Vi kørte en tur for at se lidt på de snedækkede landskaber.

Udsigten fra vores køkkenvindue i campingvognen.

Smukt vintervejr.

Det lod til, at vinteren ikke havde i sinde at slippe sit tag. Tværtimod fik vi endnu mere sne. Da vi kom til pladsen fredag aften, lå sneen helt op til vinduerne.

Der skulle flyttes en del sne, for bare at lave plads til bilen.

Campingpladsen havde ryddet vejene, så vi kunne komme frem til vognen.

Søndag, da vi skulle hjem. Så er det spændende om vi får mere sne. Måske bliver det slet ikke nemt at få vognen med hjem til foråret, når vi skal skifte plads :-)

Jo - vi fik mere sne. Vi var nu nået til uge 7, hvor vi havde vinterferie. Vi havde været ved at lave nogle ting derhjemme og tog af sted onsdag. Vi havde været til min mors fødselsdag og kørte derfra og til pladsen for at sætte varme på vognen. Derefter kørte vi hjem, for vores bil havde været på værksted, og den skulle hentes. Vi vendte tilbage sidst på eftermiddagen til en dejlig varm vogn.

Rundt om toiletbygningen var der skovlet sne og gruset, så man kunne færdes nogenlunde sikkert.

Der er efterhånden kommet en del sne på pladsen. Men nu har vi ferie, og vil bare nyde at have fri.

Torsdag morgen sneede det igen, og det var mørkt og trist.

Op ad formiddagen kom den "nye" lejrchef, Kurt, med traktoren og ryddede vejene igen. Kurt var lejrchef på pladsen tidligere, men var væk et års tid. Han er så endelig vendt tilbage, for pladsen har lidt under hans fravær. Der har ikke været ordentligt gjort rent og holdt orden. Da vi kom dagen før, kunne vi med det samme se, at bad og toiletter var flottere og renere end de havde været hele vinteren.

Hurtigt og effektivt blev vejene ryddet. Og der blev ryddet  flere gange de dage, vi var der.

Og sneen blev ved med at drysse ned lige så stille.

Det var ret hyggeligt at sidde lunt og godt i forteltet og læse og kigge ud på sneen. - Hovsa - vi fik vist også en flødebolle til kaffen.

Det var begyndt at tø. Fredag aften kunne vi høre det nærmere var regn end sne, der faldt. Lørdag morgen, da jeg vågnede, kunne jeg høre sne glide af taget på vognen, og jeg kom helt i forårshumør. Det varede lige indtil jeg kom ud, og så at det var mængden af sne, der havde fået sneen til at glide af taget. Det havde sneet støt og roligt hele natten, og der var endnu mere sne, der skulle fjernes. Altså ikke forår på vej!

Her kan man se, at det er en god ide med et vinterfortelt. Taget har en hældning så sneen glider af. Det er efterhånden en del, der har samlet sig foran teltet, men det tynger ikke på taget.

Vi kørte en lille tur om eftermiddagen. Vi trængte til at se noget andet end campingpladsen og de nære omgivelser. Men sneen væltede ned og det var ikke meget vi kunne se. Egentlig ville vi gerne have været ude og gå en tur, men det blæste og sneede for meget. Det var ikke nogen fornøjelse.

Og helt typisk - da vi kom tilbage til campingpladsen, var det holdt op med at sne. Men vi havde da fået en lille udflugt ud af det.

Lørdag aften blæste det voldsomt og sneen føg. Vi blev vugget i søvn af vinden, der ruskede i vognen. Søndag morgen var der igen noget sne at flytte rundt med.

Mens Flemming fornøjede sig med at flytte rundt med sneen, gik jeg en tur rundt på pladsen. De store sommertelte finder jeg ikke ikke egnede til vinterbrug. Det må nærmest være umuligt at varme sådan et telt op.

Det var en smuk morgen, og jeg håbede at solen ville få lidt mere magt.

Parcellen modsat os står tom. Hvis den skal benyttes bliver Kurt vist nødt til at rydde den først.

Vores naboer på pladsen - Ulla og Søren - havde vi ikke set et stykke tid. Deres fortelt havde efterhånden en pæn dynge sne på taget. Selvom det er et universaltelt, der er beregnet til vinterbrug med den rigtige taghældning, kan der godt samle sig noget. Flemming forsøgte at fjerne sneen, men plastikken var meget stiv og kold, så han ville ikke brække for meget i den hårde skorpe der var efter skiftevis tø og frost.

Jørn og Louises vogn er ved at være godt dækket til. Solen havde efterhånden fået mere magt, og jeg måtte lige en tur rundt på pladsen igen.

Med al den sne ligner området med hytterne noget fra Norge eller Sverige.

Her er en campist ved at fjerne sne fra taget på sit Penta-telt.

Svømmehallen var også godt dækket til med sne. Der hang store istapper ned fra taget.

Det varer nok lige lidt tid, før ejerne af disse vogne kan komme ind i forteltet :-)

Det ser rigtig hyggeligt ud med sådan en hytte i sneen. Der er jo mulighed nok for at komme på camping om vinteren, selvom man ikke kan få vognen gravet fri af sneen derhjemme.

Vejret var så fantastisk godt, at det var helt ærgerligt at det var søndag og ferien var slut. Men vi havde på fornemmelsen, at vores indkørsel og fortov derhjemme havde brug for at der blev flyttet noget sne, så vi måtte hellere tænke på at pakke sammen.

Til trods for al den sne, der var kommet, var vejene fint ryddet.

Her nærmer vi os Nibe, og det har været en rigtig flot tur hjemad.

Nå, tænkte det nok - vi blev holdende og spærrede vejen indtil Flemming fik gravet så meget fri, at bilen kunne være i indkørslen. Beklager billedet er lidt skævt taget - snuppede lige et billede inden jeg begyndte at bære ting ind.

Vi var nu nået til starten af marts. Jeg var begyndt at frygte, at sneen ikke forsvandt til vi skulle pakke sammen. Palmesøndag starter forsæsonen på Grønhøj Strand Camping.

Weekenden efter igen var der forsvundet meget mere sne. Kurt havde kørt grundigt rundt med sneskraberen - han var nok også nervøs for, at vi ikke ville forsvinde fra pladsen igen :-)  Måske var der andre, der skulle have forsæson på vores parcel.

Andreas kom på besøg med Alba. Hun syntes det var vældigt sjovt at lege med sneen. Utallige klumper sne blev "slået ihjel" i løbet af eftermiddagen, mens vi pakkede forteltet sammen. Weekenden efter ville blive den sidste, og vi håbede at sneen var næsten væk til den tid.

Vejret var faktisk fint at pakke sammen i. Bortset fra at der var meget vådt rundt omkring vognen, men det lykkedes os at få det hele pakket rengjort og tørt ned, så det er klart til næste vinter.

Færdig! Og næste weekend, når den skal med hjem, er den sidste sne forhåbentlig væk..

Ganske rigtig var sneen endelig væk. Vores naboer, Søren og Ulla, pakkede sammen, og da de var færdige, var det ved at være på tide at tage afsked. Vi sluttede med en kop kaffe til at varme os på, og jeg tror at vi kan forvente at se dem på Grønhøj Strand Camping, hvor vi skal have forsæson. Om ikke andet så for en weekend  :-)

Så er vi færdige til at køre. Jørn (til venstre) kom og spurgte om vi havde fået nok kaffe, for ellers ville de da gerne give en kop kaffe. Der var ikke noget, vi skulle nå, så vi smuttede over til Jørn og Louise og fik mere kaffe og hjemmebagt kage. Det var en hyggelig afslutning på vinterens camping.