|
Vi har ofte talt om en tur
til Harzen, men efter sommerferie 2 år i træk for 19-20 år siden
i silende regnvejr og et utæt villatelt, havde vi hele tiden
slået det hen med at ”det regner jo altid i Harzen”.
Vi var nu alligevel blevet enige om, at give det en chance
igen, men vores forventninger mht. vejret var ikke skyhøje. |
|
03.10.08 – fredag
Selvom vi
havde fri fra arbejde kl. 15.00, havde vi et par ærinder og var
først hjemme kl. 16.00. Kl. 17.00 trillede vi ud af indkørslen.
Vores mål var
Camping Mitte
ved Medelby lige på den anden side af grænsen til
Tyskland. Pladsen står desværre for at skulle lukke pga.
ejerskifte, og jeg havde sendt en mail, for at forhøre mig om det
var muligt at ankomme sent. De svarede, at vi kunne ankomme
indtil kl. 22.00, finde en ledig plads, aflæse elmåler og
afregne næste dag.
Vi
standsede ved Transportcenter Vejle og spiste på McD (hurtigt og
nemt) og tankede bilen fuld. Så fortsatte vi mod Medelby, hvor
vi ankom kl. 21.00. Der var masser af mennesker på pladsen, og
vi gik en lille aftentur i mørket og så på faciliteterne. |
|
|
Transportcenter Vejle og McDonald's |
Tidlig morgen på Camping Mitte |
|
|
Camping Mitte - vi er så småt ved at være
klar til at køre videre. |
Frokostpause. |
04.10.08 –
lørdag
Vækkeuret
var stillet til kl. 7.00. Vi gik i bad og fik morgenmad i ro og
mag. Det kostede 16 euro for en overnatning. Inden vi igen kørte
på motorvejen, var vi lige omkring en grænsebutik og købe lidt
vin og sodavand. Efter en dejlig tur i smukke
efterårslandskaber, ankom vi ved 15-tiden til
Camping Kreuzeck ved Hahnenklee.
Vi havde forudbestilt og forudbetalt for pladsen og derved fået
rabat. Det sidste stykke fra Goslar var ad en snoet bjergvej med
3-4 skarpe hårnålesving, men ikke voldsomme stigninger, og
stykket var ikke noget problem at køre overhovedet. Pladsen lå i
600 m højde. |
|
|
Frokostpause til bilen :-) |
På vej fra Goslar op ad vejen til
campingpladsen. |
|
Vejret tegnede indtil nu
godt, og naturen var flot. |
|
Vi blev
vel modtaget i receptionen, og kørte til den tildelte plads. Der
var udsigt over en sø, men den ønskede sol, skulle vi vist være
heldige med at få noget af. Der var høje træer, og
campingpladsen lå faktisk på den forkerte side af søen, så hvis
solen skinnede, var det på modsatte bred. Men vi kom nok heller
ikke til at sidde så meget på campingpladsen, vi ville jo gerne
opleve noget af Harzen mens vi var der.
Pladsen
bar præg af mange fastliggervogne med dertilhørende forskellige
tilbygninger og skure, nisser og figurer. Det kan man så synes
er charmerende eller ej. Personligt kan jeg bedst lide, når man
kan se, at det er en campingplads, man er på. Her var
fastliggervognene spredt ud over pladsen, så det ikke var hele
kvarterer med fastliggere. Men generelt syntes jeg, der var
mange nedslidte vogne, og jeg ved ikke om der er tyske regler
for gastest, men kunne godt forestille mig, at nogle af vognene
aldrig havde set en gastest. Mange af dem kunne simpelthen slet
ikke flyttes uden et større nedbrydningsarbejde
:-) |
|
|
Pladsen var opdelt i terrasser, og næsten
alle havde udsigt over søen. |
Her er udsigten fra vores parcel mod
bjerget Bocksberg. Bjerget er 726 m højt, men idet
campingpladsen ligger i 600 meters højde, ser det ikke ud af så
meget. |
|
|
"Vores" vej mod indgangen |
Campingplads Kreuzeck |
|
Vi valgte
kun at sætte vores Shadow op og intet gulvtæppe, da der var grus
på hele parcellen. Vi ville ikke komme til at sidde med fødderne
i vådt græs. Parcellerne var ikke store. Vi kunne lige akkurat
have vores vogn med solsejlet. Bilen parkerede vi på
naboparcellen. Vi skulle hente vand ved toiletbygningen, der var
ingen standere rundt omkring på pladsen. Bruserne var fine og
meget rene, og toiletter var nogenlunde, men meget gamle og
nedslidte. Der var koldt på toiletterne, men der var meget rent
også der. Der var også en restaurant og en lille svømmehal på
pladsen. |
|
|
Køkken, bad og toilet |
Fra indkørslen ved bommen. Hele bedet er
fyldt med figurer. |
|
|
Indkørsel med reception, butik, svømmehal
osv. til venstre.... |
.....og til højre restauranten. |
05.10.08 –
søndag
I nattens
løb vågnede jeg et par gange ved regnens trommen på taget. Jeg
tænkte det nok!! Det regner altid i Harzen!! :-))
Vi sov længe. Det var nu alligevel hyggeligt at putte sig
under dynen og lytte til blæsten og bygerne, der indimellem
prikkede på taget. Det blæste meget, og det var ikke vejr til at
spise udenfor vognen. Mens vi spiste morgenmad, bankede det på
døren. Udenfor stod en dreng på 8-10 år og spurgte på tysk efter
Jannik. Det kunne vi desværre ikke hjælpe ham med.
Vi
besluttede at køre en lille tur, for at se lidt på området, da
det stadig blæste og regnede med mellemrum. Først kørte vi til
Hahnenklee, der lå et par kilometer fra pladsen. Det var en
hyggelig, lille by med en kabinelift til toppen af Bocksberg (må
ikke forveksles med Bloksbjerg, der i Tyskland hedder Brocken).
Blæsten piskede bladene af træerne, og de hvirvlede rundt i
luften. Vi må kigge nærmere på byen en dag, hvor det ikke regner
og blæser. |
|
|
Udsigt fra døren i campingvognen i
regnvejr |
Her kører vi gennem Clausthal-Zellerfeld
på vej til Okertalsperre. |
|
Turen fortsatte mod Clausthal-Zellerfeld. Derfra kørte vi til
Okertalsperre (Okertaldæmningen). Vi havde været der for 20 år
siden, da vi sidst var i Harzen. Jeg kunne godt genkende det, da
vi kom dertil. Der var ikke så meget vand i den opdæmmede sø,
men vi kunne se, hvor højt det havde været. Vi havde heldigvis
været forudseende at tage en god jakke med. Temperaturen var kun
6 gr. og blæsten ruskede godt i os ude på dæmningen. Tilbage i
bilen blev temperaturen i kabinen lige øget med et par grader og
sædevarmen tændt – herligt. |
|
|
Okertalsperre |
Dæmningen blev bygget fra 1952 til 1956 |
|
|
Dæmningen er bygget i en bue, for at
modstå presset fra vandet |
Ved højvande, når der er mest vand i den
opdæmmede sø, er der 47 millioner m3 vand |
|
|
Her kan man se dæmningen modsat søen. Det
er muligt at lukke vand ud, hvis vandet stiger for meget i søen |
Og her er dalen på modsatte side. Det er
vist noget siden, der har været lukket vand ud. |
|
Fra
Okertalsperre kørte vi mod Wernigerode. Der var fin
motortrafikvej. ”Blitz”
– ups, vi kørte 110, hvor vi måtte køre 100. Gad vide, om vi får
en hilsen fra det tyske Polizei, når vi kommer hjem. Flemming
ærgrede sig, han havde ikke fået en fartbøde, siden han var 19
år. Det blæste stadig, da vi kom til Wernigerode, men himlen
virkede lysere, og indimellem var solen næsten ved at titte
igennem. Da det var søndag, var der ikke meget, der var åbent,
men vi slentrede bare gennem gågaderne og kiggede på de gamle,
smukke bindingsværkshuse. Rådhuset på torvet var meget
fotograferet, og jeg fik da også et par billeder i kassen. Et
sted solgte de grillede pølser, og vi købte hver en pølse med
brød, der skulle gøre det ud for en lidt sen frokost. Vi
fortsatte vores tur gennem byen, og på vej tilbage til bilen
sluttede vi besøget på konditori med kage, kaffe og cappuccino.
|
|
|
Over byen lå et slot. Vi fik det ikke at
se, men så er der jo noget at vende tilbage til. |
Hekse er at finde overalt i Harzen. Nej,
det er ikke mig, der har stået model :-) |
|
|
Hyggelige gågader |
Torvet med rådhuset til venstre |
|
|
Hyggelig café i et smukt gammelt hus |
Rådhuset i Wernigerode |
|
Da vi kom
tilbage i bilen kiggede vi lidt på kort, for at finde en anden
vej tilbage. Vi kørte mod Braunlage. På vej ud af Wernigerode
kunne vi tydeligt se spor af det gamle Østtyskland. Der var
mange gamle, forfaldne huse. Senere kom vi gennem Nationalpark
Harz med store skovområder og masser af bakker og sving. Godt
man ikke lider af køresyge. Regnen tog til igen, og vi kørte
gennem skyerne, der hang lavt mellem bjergene. Det var mørkt, da
vi kom til campingpladsen, og pladsens restaurant lokkede. Vi
fik suppe og Jägerschnitzel med ½ liter Weissbier. Det var en
perfekt afslutning på en kold og våd dag. |
|
|
I Braunlage lå der denne sjovt dekorerede
bager i et kryds |
Hygge i vognen. Jeg laver lidt notater om
dagen |
|
|
|
Skilt ved facilitetsbygningen på pladsen.
Det med regnen lykkedes ikke for godt. |
|
|
Restauranten på pladsen. Indretningen må
efterhånden være retro. |
Også fra restauranten |
Fra
morgenstunden gik jeg med hovedet i skyerne – bogstavelig talt!
Det havde regnet hele natten. Jeg kunne høre, det var stilnet
af, da vi stod op, men skyerne gav en fin støvregn. Gårsdagens
blæst var væk, og der var fuldstændig vindstille. Da skyerne,
efter morgenmaden, stadig hang lavt, blev vi enige om at køre en
tur til byen Nordhausen i det sydlige Harzen og se
koncentrationslejren Dora-Mittelbau. Jeg havde hørt om stedet
fra en god ven, der også havde sendt mig nogle billeder derfra,
og vi har da set både koncentrationslejre og andre steder af
betydning fra 2. Verdenskrig, men lige dette sted havde vi
faktisk aldrig hørt om før. Jeg havde desuden fået link tilsendt
fra Sven Petersen, der er rejsejournalist for campingferie.dk.
Linkene får I også her, så de, der er interesserede, kan læse
mere om stedet.
http://www.dora.de/media_de/ og
http://www.v2rocket.com/start/chapters/mittel.html
Det var en fantastisk smuk køretur gennem skove i
efterårsfarver, og selvom det var gråvejr, lyste træerne op med
deres utrolig mange farver fra gult til orange, rødt og brunt.
Det var godt vi havde vores GPS med, for stedet var ikke
umiddelbart let at finde. |
|
|
Skyerne hang lavt mens vi kørte i
bjergene. |
I det sydlige Harzen klarede det mere op,
og vi kunne nyde de smukke efterårsfarver. |
|
Indkørslen til
Dora-Mittelbau |
|
Vi
parkerede bilen, og startede turen ved et nyt
dokumentationscenter. I dokumentationscentret kunne vi se,
hvordan koncentrationslejren så ud, under krigen. I lejren
byggede man V-2-raketter. Produktionen af de langtrækkende
V-2-raketter fandt i starten af krigen sted i Peenemünde ved
Østersøen, men efter hele anlægget var blevet bombet af Royal
Air Force i august 1943, blev produktionen flyttet til lidt nord
for byen Nordhausen i delstaten Thüringen. Der var i forvejen
brændstoflager i tunneller i bjerget Kohnstein, og stedet var
ikke synligt fra luften. Der blev anlagt en koncentrationslejr,
så man havde arbejdskraft til at udvide tunnellerne og samle
raketdelene, og i starten, før selve lejren var opført, boede
fangerne i gangene, hvor de arbejdede, spiste og sov. Der var ingen
toiletfaciliteter eller vaskemuligheder. De fleste fanger holdt
kun 2-3 uger, før de døde af anstrengelserne. Temperaturen var
konstant ca. 8 grader. Lejren fik navnet Dora-Mittelbau.
|
|
|
Indgang til lejren |
Appelplads med mindesmærke |
|
|
Barakker som denne, lå spredt ud over et
stort område. Denne var en kopi, så man kunne danne sig et
indtryk af forholdene. |
Her lå køkken og barakken, hvor fangerne
spiste. |
|
|
Området, hvor lejren lå, var stort, og man
kunne følge en rundtur gennem skoven og se, hvor barakkerne
havde ligget. |
Her havde der f.eks. ligget et vaskeri. |
|
Desværre
var der ingen rundvisninger i tunnellerne om mandagen, men vi måtte
gerne gå rundt i området og se på hele lejren og indgangen til
tunnellerne, men man kunne kun komme ind i tunnellerne med guide. Det
var en skam, for vi ville gerne se tunnellerne. Man kunne ikke
se så meget af koncentrationslejren. Der var kun en barak, der
var opført, så man kunne se, hvordan de havde set ud. Ellers var
der fundamenter fra barakkerne rundt om i skoven. Mens der var
koncentrationslejr, var området ryddet for skov, men nu var alt
groet til igen. Krematoriet havde også fået lov til at blive
stående til minde om de forbrydelser, der var blevet begået der.
Regnen var stoppet og naturen var så smuk, at man næste ikke
kunne fatte al den grusomhed, der fandt sted for over 60 år
siden. |
|
|
Krematoriet i Dora-Mittelbau |
Krematoriet med mindesskulptur |
|
Selvom det var et dystert
sted, kunne man ikke lade være med at nyde de flotte
efterårsfarver |
|
|
Barak med tømrerværksted |
Lejrens fængsel |
|
|
Billede af henretningsplads ved lejrens
fængsel. |
Og her er resterne, som det ser ud i dag. |
|
|
Indgang til tunnellerne. Dette er en ny
indgang. Den oprindelige lå til venstre for, men det hele
styrtede sammen under bombning af anlægget. |
Fangetransportvogn. |
|
Bagefter kørte vi mod byen
Kelbra ½ times tid fra Nordhausen. Der skulle være et stort
monument - Kyffhäusermonumentet - med en fantastisk udsigt, havde jeg læst i en
turistbrochure. Nu var vi jo ikke så langt derfra, så vi kunne
ligeså godt tage det med. Det var bare ikke helt nemt, at komme
dertil, for der var vejarbejde i en by, og det betød at vejen
simpelthen var spærret. Vores GPS forsøgte tålmodigt at finde
nye ruter, men hver gang løb vi ind i en blind vej pga.
vejarbejdet. Til sidst fandt vi endelig en vej, der førte ud til
monumentet. Ved foden af bjerget, hvor det lå, startede en
køretur op gennem 36 sving. Vi parkerede og resten af turen
foregik til fods - ca. 10-15 minutters gang op gennem skoven. Vi
vidste ikke helt, hvad vi havde forventet, men pludselig rejste
monumentet sig højt over os. De kostede 6 euro pr. person at
komme ind. Monumentet blev påbegyndt i 1892 og var et
mindesmærke over Kejser Wilhelm 1. Læs mere her, hvis det har
interesse
The Kyffhaeuser Monument |
|
|
Kyffhäusermonumentet med statue af Kejser
Wilhelm 1. |
|
|
Ved foden af monumentet var
udsigten storslået, men man kunne komme helt op i tårnet. 247
trin op ad en vindeltrappe. Lungerne arbejdede som blæsebælge,
da vi nåede op. Men det var anstrengelserne værd. Selvom der var
skyet, kunne vi se langt omkring 360 grader rundt. Bagefter blev
jeg helt svimmel af at gå ned igen - rundt og rundt. Vi
vendte tilbage til bilen og fik lidt at drikke og et par kiks.
Vi havde kun fået et par klementiner til frokost, så vi var ved
at være sultne. Det tog en times tid til Goslar, og lige inden
vi kom dertil så - Blitz
- igen. Jeg vil skåne jer for Flemmings sprogbrug. Denne gang
kørte vi knap 70 i 50 km-område. Og de fotofælder, står altså
lige efter skiltet med tilladte hastighed. Vi handlede og spiste
i Goslar, inden vi vendte tilbage til campingpladsen. |
|
|
Selv om der var skyet, var udsigten flot
til alle sider fra tårnets top. |
|
|
|
Nedenfor tårnet fik benene et tiltrængt
hvil. |
Og så lige lidt væske og en kiks :-) |
|