HANSTHOLM CAMPING 2013

Vi tog med Søren og Ulla på tur til Hanstholm i en weekend i starten af oktober. Vejrudsigten havde lovet rimeligt pænt vejr efter årstiden, og da Hanstholm ligger lidt udsat i forhold til vestenvinden, er det bedst at besøge byen når de voldsomme efterårsstorme ikke lige raser.

Vi havde besluttet os for at prøve Hanstholm Camping der ligger med udsigt over havet fra en del af pladserne. Det er en fantastisk del af Danmark, og prøv at studere pladsens hjemmeside, for at få en fornemmelse af alle de oplevelser, der ligger og venter derude vestpå i "Vandkantsdanmark". Desværre havde vi kun en weekend, men vi fik alligevel plads til en del oplevelser.

Vi ankom sent fredag eftermiddag, og regnen høvlede ned. Så meget for den flotte vejrudsigt. Det blev ikke til mere end at sænke støtteben og sætte strøm til. Uanset verdenshjørner og ingen sol til at tage bestik af, valgte vi at vende siddegruppen mod havet, så vi kunne sidde inde og nyde udsigten. Det blev dog hurtigt mørkt, så selv om regnen stoppede, var der ikke mere at se den aften. Jeg fandt også ud af, at der ikke var meget lys på pladsen på den del, hvor vi lå. Vejen var fyldt med vandpytter, som jeg først opdagede, da jeg havde fået våde fødder på vej op til toilettet :-)

Pladsen virkede hyggelig, og der er mange arrangementer i løbet af året. Fordi det var sidst på sæsonen, var der kun åbent i 3 familiebaderum, og dem var jeg ikke særlig imponeret af. De var meget nedslidte og ikke helt rene. Der manglede fralægningsplads til tøj og kroge til jakke og håndklæder. Flemming og jeg valgte at bade hver for sig, til trods for det var familiebaderum, men vi kunne ikke rigtig se, hvordan vi skulle være der med tøj osv. Hvordan en hel familie skulle kunne være der med børn, har jeg ikke rigtig fantasi til at forestille mig. Jeg ved ikke, hvordan de øvrige baderum var, da jeg ikke så dem. Men når man ser pladsens hjemmeside, kan man se, at der er utroligt meget for både børn og voksne, så mon ikke der er bedre faciliteter, når det ikke er sidst på sæsonen. Jeg tror faktisk, at pladsen er helårsåben, men hvis det kun er de familiebaderum, der er til rådighed, ville jeg nok vælge et andet sted.

Næste morgen var regnen stoppet. Vi satte ikke hverken telt eller markise op.

Vi havde planer om at se nogle ting i området. Der er faktisk rigtig mange spændende oplevelser, der venter. Først stod den på besøg i Museumscenter Hanstholm - det er Nordeuropas største befæstningsanlæg fra 2. Verdenskrig, og det var en del af Atlantvolden, som alle de andre bunkeranlæg, der ligger langs Danmarks vestkyst. Vi startede i dokumentationscentret. Derfra var der adgang til en bunker. I dokumentationscentret var der udførlige oplysninger om de forskellige udstillede sager, og jeg kunne fornemme, at hvis man skulle tage en grundig tur rundt, blev det en heldagstur. Vi lod være at fordybe os helt, men der er meget i området udenfor, som vi ikke fik set, og så kan vi jo heldigvis lave en tur til Hanstholm igen engang :-)

Den tyske ørn og et eksempel på en uniform Lyskaster.

Indgang til bunker. Ammunitionsrum med granater. Jeg ved ikke, om farverne betyder noget. Bagest ses en blå granat, der er kørt i skinnen hen til en lem til en transportvogn udenfor til transport af  ammunition til kanonen.

I loftet var der transportskinner, til at køre granaterne rundt.

Transportvogne til granater udenfor lemmene ind til ammunitionsrummene.

De lange gange i bunkeren kunne godt virke lidt ens og uoverskuelige. I mandskabsrummene kunne man se, soldaterne boede.

Her har Ulla taget plads på en briks. Sengene var ikke store. Pissoirer og toiletter modsat.

Filmen "Olsenbanden i Jylland" er delvist optaget i omegnen af Hanstholm og i bunkerne i Vigsø. Et af rummene i bunkeren viser, hvor og hvordan filmen er optaget. I et hjørne stod endda et pengeskab fra "Franz Jäger" Det lykkedes Flemming at åbne pengeskabet, kun for at opdage at Egon Olsen allerede havde været der :-)

Nogle af de store kanoner, der var udstillet udenfor museet.

Efter museet fortsatte vi ned til Havnen i Hanstholm. Søren og Ulla kunne huske et sted, hvor man kunne købe friske fisk og fiskepålæg. De fandt det hurtigt, og vi gik ind for at se, om der var noget, vi kunne købe til frokost. Stedet hedder Det Gamle Røgeri, og vi besluttede os for et stjerneskud. Mens vi ventede på maden, var vi lidt småsultne, og snakkede om, hvad vi skulle finde på til aften. Søren bestilte bord til buffet på Hotel Hanstholm, så skulle vi ikke tænke på det mere. Men det kom vi alligevel til. De stjerneskud vi fik, var pænt store, og da vi havde spist, var vi ikke helt sikre på, at der ville være plads i maven til buffet om aftenen :-)

Det gamle røgeri. Så er der serveret.

Fra Hanstholm gik turen videre til Cold Hawaii - surfernes paradis ved Klitmøller. Der mødes surfere fra hele verden til turneringer. Det gælder både windsurfere, alm. surfere og kitesurfere. Jeg tror ikke, man kan bo i Klitmøller uden at eje et surfboard og en våddragt :-) Alt er dedikeret surfing. Uanset årstid er der surfere i vandet. Selv en blæsende, ikke alt for varm efterårsdag i gråvejr, var der livligt på stranden. Der var også en surfbutik ved parkeringspladsen, og Ulla og jeg stak næsen indenfor, men selv om vi blev budt "velkommen og kom indenfor", trak vi hurtigt ud igen. Mit billede, inde i  hovedet, af mig selv i våddragt, mindede lidt for meget om en sort michelin-mand :-))

Surfshop i Cold Hawaii.

Stranden ved Klitmøller - også kendt som Cold Hawaii.

Kitesurfer - surferen er spændt fast til en skærm - deres "bræt" er mindre end surfernes. Vores ældste søn, der bor i København, kitesurfer, men det er ikke så let at finde egnede steder der.

Der er næsten altid tilskuere også, og det er også sjovt at se surferne boltre sig i og på havet.

På stranden lå der små fiskerbåde, så der måtte være nogen, der lavede andet end at surfe.

De virkede helt sydlandsk med alle fiskerbådene på stranden - hvis man så bort fra kulden og vejret.

Dejligt kulørt islæt på en grå dag :-)

Lidt tilbage på stranden lå der en masse små fiskerhuse.

Restaurant Niels Juel Så er det også muligt at finde rundt på stedet.

Da vi kom tilbage på campingpladsen, var vejret skiftet til sol, og skyerne var på vej væk.

Næste dag ville vi en tur til Vigsø, der lå få km fra pladsen. På stranden ved Vigsø lå der en masse bunkere fra krigen. Vejret viste sig fra sin allerbedste side, og det var langt bedre end dagen før. Det føltes mere sensommeragtigt end efterårsagtigt. Efter vi havde været i Vigsø, kørte vi igen til Det gamle Røgeri i Hanstholm og købte forskellige røgede fisk og varme fiskefileter og fiskefrikadeller. Vi sad i solen og nød vores frokost, inden vi blev nødt til at pakke sammen og vende næsen tilbage til det hjemlige. Sådan en weekend får hurtigt ben at gå på - ikke mindst når man er sammen med gode venner og oplever en masse.

Næste dag skinnede solen igen - det var kun på skyggerne, man kunne se, det var på et andet tidspunkt på dagen.

Vi skulle til at på udflugt. Jeg hentede Søren, der var gået ned til havet. Der er sti i bunden af campingpladsen.

Stranden ved Vigsø.

Bunkerne lå "smidt" over hele stranden og ud i vandet.

Hvad er det dog, Flemming og Ulla er så optaget af? Bunkeren står helt skævt.

Inde i et mørkt rum i bunkeren blev vi mindet om Olsen Banden igen :-) Teksten kunne kun ses, hvis man fotograferede med blitz eller havde en lommelygte. Det var det, Flemming og Ulla havde opdaget.

Set på afstand får man ikke nogen fornemmelse af størrelsen, men når man kommer tæt på, kan man se, bunkerne ikke kun er små byggeklodser. Hul i væggen, der ligner Jylland uden Djursland.

Det er tiden, vi skal vende om og gå tilbage til bilen. Vi mangler lige at handle fisk til frokost.

Tilbage ved parkeringspladsen.

Så var der frokost i solen søndag. Det havde været en skøn weekend.