GRØNHØJ STRAND CAMPING FORÅR 2010

For 3. år i træk, har vi valgt en forsæson på Grønhøj Strand Camping. Da vi kørte ind ad bommen første gang i år for at sætte vores vogn op, var det nærmest som at komme hjem. Nogle steder føler man sig bare mere hjemme end andre steder. Pladsen har jeg skrevet om tidligere, og skal man have noget genopfrisket, eller er der kommet nye læsere til, kan I læse om pladsen her Grønhøj Strand Camping - Campingguiden.dk og her GRØNHØJ STRAND CAMPING 2008 - og forsæson 2009 er beskrevet som en del af alle vore ture i 2009 og kan ses her Weekendture 2009

Vi har samme naboer og genboer som de forrige år. Det er søde og hjælpsomme campister, og snart går snakken livligt om hvad vi har foretaget os siden sidste forår. Vi får dog alle stillet fortelt op, og hele pladsen summer af liv, og vi kan høre der er en del campister, der har valgt at lægge et fast trægulv i deres fortelt. Der hamres og skrues og saves rundt omkring. Jeg tror alle har længtes efter foråret og godt vejr efter den lange vinter. Faktisk var vi ved at komme i tvivl om det endte med, at vi skulle starte med at rydde sne af parcellen :-)

Vi pakker ud. Vi er nogle af de første på vores vej. Det begynder at tage form. Vores parcel skråner lidt bagud, så teltet kan ikke stå helt lige, med mindre vi vælger at klodse campingvognen op. Det synes vi er for meget at gøre ud af det, så vi kan sagtens leve med det ser lidt skævt ud.

Vores naboer, Gerda og Hans Peter, stiller pænt op til fotografering Deres telt begynder så småt at tage form også. :-)

I påsken tog vi til Lønstrup med min søster og svoger. Det blæste noget, men solen skinnede, og vi nød at foråret så småt var over os. En anden dag i påsken fik vi også besøg af vores sønner og den ene svigerdatter, og mine svigerforældre fandt også op til os en dag. De fleste påskedage, kunne vi nyde solen og det var endda muligt at sidde ude og få kaffe.

På vej mod Lønstrup kom vi forbi de store sandmiler ved Rubjerg. Det er også der man finder Rubjerg Knude Fyr, men vi kørte bare forbi. Vi nyder solen, selvom vinden er kold. Min søsters hund Karla har pels nok, men man er nødt til at give den en frikadelle, for at man kan se, hvad der og for og hvad der er bag :-)

Her er græsplænen fyldt med forårsblomster. Lønstrup er en lille hyggelig by med butikker, gallerier og spisesteder.

Stranden ved Lønstrup er stejl og ikke så indbydende efter min mening.

Alberte ville gerne kaste sten i vandet, men de kunne ikke helt nå derned. Bagefter fik vi kaffe og ostemad i forteltet.

Andreas, Jesper og Nadia kom til påskefrokost. Helena skulle desværre arbejde. Efter frokost gik vi en tur ned til stranden. Det blæste ret meget, og Jesper og Nadia frøs.

Alba elsker at være ved stranden. Der er så meget at undersøge og snuse til. Vi kiggede også indenfor i en bunker der ligger lige ved siden af iskiosken.

Efter påskeferien havde vi yderligere fri i 4 dage, og vejret var med os. Dejligt med sol i forteltet. Mine svigerforældre kom på besøg, og der var så godt vejr, at vi kunne nyde jordbærkagen og kaffen i det fri.

Vesterhavet er altid dejligt. Her er strandvejen der passerer campingpladsen. Fra campingpladsen og ned til stranden er der ca. 500 m. Vi går ofte tur langs stranden.

En dag med stormvejr tog vi en tur til Hirtshals. Der er stor forskel på, hvordan havet ser ud. Ikke 2 dage er det ens.

Sådan en forårsdag er ikke værst. Dynerne til luftning og en lille "morfar" i solen. René, der ejer pladsen, udvider til stadighed. Han er ved at bygge en ny toiletbygning, da han også har udvidet antallet af parceller.

Maritim udsmykning på strandfogedens hus. Vejskilt ved nedkørslen til stranden. Stranden er bred og fast at køre på.

Så mangler vi bare lidt mere sommeragtige temperaturer. Hvis ellers havet ville snige sig op på 24-25 gr. og lufttemp. på 28-30 gr. var der ingen grund til at køre sydpå til Middelhavet om sommeren.

Som det nok er gået op for jer efterhånden, er det blevet til mange ture på stranden. Jeg elsker at komme der, uanset vejr og vind. Nogle gange når det stormer meget, går vi gennem sommerhusområderne, hvor der er mere læ, og tager turen langs stranden tilbage med vinden i ryggen. Sandet kan også fyge, så det knaser mellem tænderne :-) - så er det ikke så rart. En aftentur med solnedgang i havet hører til de bedste oplevelser. Og hvis der er lidt skyer, kan man få helt utroligt flotte solnedgange.

Sådan en aften er det lige før man smider alt hvad man har i hænderne, og skynder sig ned til stranden for at få det hele med. Her er en lidt diset og delvis skyet aften. Solen farver himlen, men på det tidspunkt kunne man ikke se solen for skyer.

Lige inden solen går helt ned, kigger den frem under skyerne. Helt utroligt flot.

Mens vi var på vintercamping, havde vi nogle søde naboer - Søren og Ulla. De lovede at kigge forbi i løbet af foråret, og efter et besøg af dem en formiddag, bestilte de plads til både Kr. Himmelfartsferien og Pinsen. De kunne lade vognen stå på pladsen, så de ikke skulle pille telt ned og stille op igen.

De havde købt et nyt rejsefortelt, som vi var spændte på at se, da vi ønsker os et telt, der er nemt og hurtigt at stille op og tage ned, når vi er på weekends og småferier rundt omkring. Ofte synes vi, at vores solsejl ikke egner sig til sensommer- og efterårsaftener i Danmark. Det er simpelthen for koldt at sidde ude om aftenen. Samtidig skal det være nogenlunde robust, så vi ikke skal tænke på, om teltet nu bliver stående, hvis det blæser. Vi har altid været meget tilfredse med Isabellas kvalitet, men de har ikke rigtigt noget, der matcher vores ønsker.

Isabella står bag et let rejsetelt fra Ventura, som vi har kig på, men nu skulle vi så se Søren og Ullas telt, der stort set var magen til det fra Ventura. De har købt det hos www.rejsetelte.dk og teltet hedder Star Camp Futura 390. Det har et vandsøjletryk på 4000 mm mod Venturas 2000 mm., så det burde kunne klare en ordentlig regnbyge. Desuden har Futura indvendig græskant mod Venturas, der har udvendig græskant. Fra vores vintertelt, der også har udvendig græskant, ved vi at det kan være svært at lukke helt tæt i hjørnerne, så det ikke trækker ind. Og i og med vi vil bruge teltet i ydersæsoner også, hvor der kan være køligt, foretrækker vi indvendig græskant.

Teltet var hurtigt og nemt at stille op. I taget var der glasfiberstænger, mens de lodrette stænger i front og ind mod vogn var metalstænger. Der gik ikke 10 minutter før alle stænger var sat i og teltet stod klart til at pløkke.

På tværs i fronten og midt på taget, var der stænger til at sikre stabilitet. Man kunne lukke helt for vinduerne med stykker, der kunne rulles op. Her er Søren i færd med at rulle fra, så vi kan kigge ud.

Stængerne, der holder skumpuderne ind mod vognen, skal tilkøbes. Systemet er ikke helt så godt som Isabellas på vores vintertelt, men det fungerer godt nok. Jeg kender ikke systemet på Venturaen, men det skal vi lige have set på. Der er døre i begge sider af teltet, der begge har myggenet for optimal udluftning. Man kan få luftet godt ud, uden af få dyr ind.

Så blev teltet rettet til, strammet ud og pløkket. På billedet mangler der lige at blive pløkket. Det hele tog omkring 15 minutter, så på det område opfylder teltet helt vores ønsker. Her er et billede dagen efter, hvor det hele er pløkket og barduner strammet til. Bardunerne sidder monteret i teltet fra starten. Teltet måler 3,90 gange 2,40 og er ret rummeligt. Da stængerne i front er af metal, buer de ikke så meget som på Venturaen. der har glasfiberstænger overalt, og der er bedre ståhøjde, også ude ved fronten.

Og så blev vi inviteret på kaffe, så vi kunne nyde det fine telt. Alle 3 frontstykker kan rulles op, hvis der er meget varmt, så det næsten bliver et solsejl. Desuden følger der et sæt stænger med, så man kan lave en "baldakin" over en af åbningerne. Jeg synes dog, det var lettere bare at rulle siden op. Foto: Søren Hald.

Umiddelbart er det mit indtryk, at det er et godt og funktionelt telt. Det er let at stille op, også for en weekend. Vi skal have set os om efter et opslået Ventura, så jeg kan få de sidste detaljer med for at kunne sammenligne. Jeg kan godt lide der er mulighed for at åbne alle 3 frontstykker på Søren og Ullas telt. Jeg tror ikke det er et telt, der egner sig til fastliggere, men det er heller ikke det, vi søger.

Ellers stod den på hygge med Søren og Ulla. En af dagene i pinsen, var de hos os og spise morgenmad. Det havde vi lovet dem i vinter. Sådan rigtig morgenmad med blødkogte æg, pålæg, oste osv., ja nærmest brunch. Vi passede Andreas og Helenas lille hund et døgns tid, mens de var til noget familiefest med overnatning, og vi holdt pinsefrokost for noget af familien. Det var en rigtig hyggelig pinse.

Nogle tyske turister havde strandsejlere med. Jeg ved ikke om de hedder det, men de susede hen ad stranden, så det var godt det endnu ikke var badesæson og stranden fyldt med mennesker. Men det var sikkert sjovt at prøve.

Morgenmad med Søren og Ulla. Senere på dagen kom Andreas og Helena og afleverede Alba, som vi skulle passe. De nåede lige at tigge sig til frokost :-)

Hallo!! - tab nu lige noget fra den grill!! Om aftenen, efter vi havde spist, gik vi et par timer på stranden. Alba havde nok at gøre med at bide i det hun fandt og undersøge alle de underlige ting, der var skyllet op på stranden. Hun var så træt til sidst, at hun næsten ikke orkede turen tilbage til campingpladsen.

Nogle turister på stranden. Jeg ved ikke om de havde planer om at overnatte, men jeg tror ikke man må overnatte på stranden. "Kaj og Bøje" - Alba syntes de var fuldstændig uinteressante nu, hvor hun endelig var blevet helt træt.

Familien samlet til pinsefrokost. Tidlig morgen på vej til stranden. Prøv at sammenligne med billede næsten magen til længere oppe på siden. Nu er der blevet grønt og dejligt.

Tiden fløj af sted. Vi syntes næsten lige vi var startet på sæsonen, og nu nærmede slutningen sig for vores vedkommende. Foråret havde ikke været så varmt, som det nogle gange havde været. Jeg nåede ikke at komme i havet og bade, jeg soppede kun lidt, for jeg kunne ikke nænne overfor mig selv at hoppe i :-). Til trods for vandtemperaturen ikke var særlig høj, nåede Flemming at komme i flere gange i forsæsonen. Han cyklede en god morgentur og sluttede af med et bad i havet. Nu vinterbader han også, så det her var ikke noget at regne.

Den weekend, hvor vi pakkede sammen blæste det stærkt og regnede hele lørdagen, og det var først søndag, at vi kunne pakke. Det blæste stadig, men solen skinnede, så det var fint vejr at pakke sammen i. Man kunne bare ikke lade siderne ligge og flyde - de skulle pakkes med det samme. Der blev heller ikke taget pløkke op i resten af teltet, før vi var klar til at hive det ud af teltskinnen.

Jeg soppede lidt i vandkanten. Flemming tog det kolde gys - i hvert fald i mine øjne. Jeg er bedst tilpas med vandtemperaturer på ca. 25 gr.

Det er godt med badesandaler til at stille støttebenet på cyklen på  :-)

Torvet i Blokhus - bag rækken af huse er der et helt overdækket butikscenter. Blokhus er en rigtig badeby, men det er så tidligt på sæsonen, at masseturismen endnu ikke har holdt sit indtog.

Hyggelig sommerstemning. Så er det blevet tid til en afskedsøl med naboer og genboer.

Jeg måtte lige have et billede af de flotte graner om vores parcel. De var så grønne og saftige at se på. Og så pakker vi sammen. Græskanterne vaskes, så der ikke kommer skimmel på teltet.

Nu er vi ved at være klar. Ledningen rinkes sammen, og vi er færdige til at køre. Farvel og tak til Grønhøj Strand Camping for denne gang. Vi har allerede bestilt forsæson til næste år.