FJELLERUP STRANDS CAMPING

Den første weekend efter vores sommerferie, var vi klar til at komme ud og opleve. Jeg havde for nylig kigget i gamle fotoalbum og faldt over nogle billeder fra da børnene var små, hvor vi var på Kalø Slotsruin. Det måtte da være på tide, at se den igen. Vi ville bo på Djursland, og jeg undersøgte forskellige pladser. Valget faldt på Fjellerup Strands Camping.

Det var ganske vist ikke særlig tæt på Kalø - faktisk var der også en campingplads ret tæt på Kalø, men det var højsæson, og dermed også høje priser. Det betyder ikke så meget for os længere, men jeg er ikke jyde for ingenting :-) og hvorfor betale mere end nødvendigt. På Fjellerup Strands Camping var der ikke en masse gebyrer og afgifter, men en helt retfærdig prisliste. Det eneste gebyr var pladsgebyr, men det er jo parcellejen. Strømmen blev meget retfærdigt afregnet efter måler, men der skulle ikke betales tilslutningsafgift, som vi har oplevet andre steder. Der var gratis varmt vand, og der var ikke ekstrabetaling for børneaktiviteter og brug af multihallen. De sidst nævnte ting, var uden betydning for os, men det er mere for at tydeliggøre, at her skal der ikke trækkes ekstra penge ud af campisterne.

Selve campingpladsen ligger næsten direkte til stranden. Man skal bare krydse et lille stykke græs og en lille vej. Bad og toiletter er rene og pæne - der var masser af campister, der holdt ferie endnu og pladsen var stort set fuld. Der var en hyggelig stemning og pladsen bestod af et stort, lidt åbent området med standpladser adskilt af hybenhække og så et lidt tilbagetrukket område med træer og buske og lidt mere læ. Iflg. vejrudsigten skulle det blæse og småregne, så vi valgte ikke at ligge på det åbne stykke, men i lidt mere læ.

Der var lovet regn og blæst, så det var Shadow-markisen med netfront, der kom op denne gang. Her er noget af den del af campingpladsen, hvor der var træer og buske til at give læ.

Indkørsel og reception Endnu en vej med træer og buske

Fredag aften slappede vi af og hyggede os. Det regnede, men det var mildt og vi kunne sidde ude en god del af aftenen. Lige ved siden af campingpladsen var der kræmmermarked og tivoli. Ikke noget permanent - bare denne weekend. Vi faldt i søvn til lyden af radiobiler, lykkehjul og popmusik. Lørdag fik vi morgenmad under markisen. Det var godt, at netfronten var på, for den tog noget af den regn, der blæste ind mod os. Regnen stilnede dog af, og vi pakkede en madkurv og nogle drikkevarer og begav os ad de små veje fra det nordlige til det sydlige Djursland og Kalø Slotsruin. Slottet eller borgen blev anlagt i 1313 af kong Erik Menved. Læse mere om den her Fortidsminder - Guiden til fortidsminder: Kalø Slotsruin. Der var masser af mennesker og biler. Sidst, hvor vi havde været der, var om vinteren, og vi var næsten alene. Vejret var blevet hæderligt igen, og vi nød gåturen ad den gamle stenbelagte sti ad dæmningen ud til ruinen. Det kunne ikke lade sig gøre at gå ret hurtigt. Man skulle se, hvor man satte fødderne. Først pga. de ujævne sten, sidenhen pga. et pænt antal kokasser fra køer, der gik frit rundt på øen.

Stenene var ujævne at gå på, og det var ikke let for dem med barnevogn eller klapvogn. Køerne gik frit omkring i området.

Der er sådan lidt eventyr over disse gamle fortidsminder i Danmark

Den gamle vindebro - det så nok lidt anderledes ud i 1313. Man er begyndt at dække murresterne til for at beskytte dem mod vind og vejr.

Det var muligt at kigge ind i tårnet, men der var ikke meget at se. Området indenfor murene

Udsigt over dæmningen og fastlandet.

Her så det ud som om, der tidligere havde været en kanal eller voldgrav. Til begge sider var der lysegrønt græs i en bred bræmme. Skov- og naturstyrelsen havde stille brochuremateriale frem om området.

Vi forlod Kalø og fandt os et sted i Mols Bjerge, hvor vi spiste vores medbragte frokost. Vi var ikke lokalkendte, så det var ikke det mest spændende sted, men der var bord og bænke. Ellers var det et flot område. Vi kørte videre, og kom ud ved Femmøller Strand. Bilkøen mod Ebeltoft var mange kilometer lang. For at have lidt mere at køre efter, hvis vi fik tid, havde jeg fundet et andet sted på Djursland, der så interessant ud. Birkesig Kalkovne. Læs mere her og se billederne Fortidsminder - Guiden til fortidsminder: Birkesig Kalkovne. I behøver ikke læse det hele, men kig på billederne - jeg synes det så ud til at være et spændende sted, og ville gerne se ovnene, der var blevet restaureret i 2002. Vi forsøgte at finde stedet efter kørselsbeskrivelsen i teksten Fortidsminder - Guiden til fortidsminder: Adgang, som jeg havde printet ud inden vi tog hjemmefra.

Vi fartede frem og tilbage for at finde henvisningsskiltet til ovnene. Vi havde nok en anelse om, hvor ca. det skulle være, men der var ingen steder, der var skiltet dertil, og der var ingen steder, hvor andre holdt parkeret, så vi kunne få en fornemmelse af, om det var der omkring. Vi havde nærmest opgivet, da jeg foreslog, at vi kørte ind ad en lille tilgroet markvej, hvor græsset stod så højt i midten, at det skrabede mod bunden af bilen. Det var et kedeligt syn, der mødte os. Vi havde fundet ovnene, men alt var i forfald. Det var ærgerligt, at der i det hele taget var blevet brugt penge på at restaurere stedet i 2002, for nu var det faktisk ikke værd at køre efter. Nu var vi kommet dertil, så jeg tog lige et par billeder - I kan selv se i forhold til billederne i linket derfra.

Smukke steder på Djursland - beklager genskin i forrude. Et eller andet sted i Mols Bjerge.

Birkesig Kalkovne Græs og ukrudt står højt

Jeg tror ikke, der var blevet vedligeholdt noget siden 2002, hvor det blev restaureret.

Ikke videre imponerede trillede vi tilbage til campingpladsen. Vejret var efterhånden blevet klart bedre, og jeg skyndte mig at sætte vand over til kaffe, så vi kunne sidde ude og nyde dagens sidste sol. Efter aftensmaden gik vi en tur på pladsen og ned på stranden og nød det gode vejr. Søndag var det igen lidt trist vejr, men vi fik da pakket sammen i tørvejr.

Sen eftermiddagssol - det var med at nyde solen efter regn og gråvejr.

De yderste pladser på Fjellerup Strands Camping. Stranden ved Fjellerup - vandet er meget lavt og børnevenligt.

Der var for mange skyer til at vi kunne se solen gå ned.

Solen fandt et hul i skyerne og skinnede ned på husene i baggrunden. Vi gik tilbage i skumringen. Her er de åbne pladser ud mod havet.