WEEKENDTURE 2007

Lige inden sommerferien havde vi fået ny bil - en Peugeot 407 HDI SW 2,0. På turen til Kroatien kørte den som en drøm. Nu skulle den transportere os og vores vogn rundt på ture i eftersommeren og efteråret, og vi glædede os til nye oplevelser.

Vammen Camping

Den første weekendtur, vi tog på lige efter sommerferien, gik til Vammen Camping, der lå ved Tjele Langsø nordøst for Viborg. Pladsen lå i terrasser ved søen. Det var ude på landet, og tilkørslen det sidste stykke var ad en god, bred grusvej. Ved indcheckning blev vi spurgt, om vi spillede på nogle instrumenter. Det kunne vi kun benægte, vi er totalt umusikalske. Uanset vi ikke spillede, skulle vi være hjertelig velkommen til at komme op i "Ildstuen" om aftenen, hvor der blev tændt op i pejsen kl. 21.00 og campingpladsens mere musikalske gæster, ville spille og synge.

Receptionen på Vammen Camping. Her havde vi en dejlig udsigt over Tjele Langsø.
Ren afslapning De temmelig rustikke toiletter. Bruserne var af samme slags, bortset fra dørene var direkte ud i det fri.
Køkkenet lå også næsten i det fri. Her er et kor ved at øve sig til aftenens forestilling.

Vi fandt os en plads. Det var ikke så nemt at manøvrere rundt på pladsen, da kørevejene flere steder var smalle. Vi havde delvis udsigt over søen. Vi havde bestilt rundstykker til næste dag. Campingfatter bagte dem selv, det var langtidshævede rundstykker, og han lavede dejen om aftenen inden. Næste morgen, når rundstykkerne var klare, stillede han sig ud på pladsen og truttede i et jagthorn.

Der var ikke ret meget plads at manøvrere rundt på. Vognen her skulle ind, hvor damen i den hvide skjorte står. Nede ved søen var der bro, man kunne bade fra. Man kunne også leje kano på pladsen.
Der var teltpladser uden strøm næsten ned til søen. Her er der udsigt over noget af pladsen fra de øverste parceller. Vores vogn står til højre midt i billedet.
Kig ned ad "vores" vej. Skønt at stå og grille med den udsigt.
Der var mange forskellige autocampere, teltvogne, telte og campingvogne. Mange små, hyggelige steder at slå sig ned.

Vi havde en hyggelig weekend, hvor vi gik ture og slappede af. Vi var lige et lille smut i Viborg for at købe lidt til aftensmaden om lørdagen. På pladsen var der ganske vist en butik, men kun lige med det mest nødvendige. I øvrigt var der utrolig mange hollændere på pladsen, og indimellem blev vi helt overraskede, når vi hørte nogen tale dansk :-) Vi kom ikke op i Ildstuen, men vi kunne høre, hvordan der blev spillet og sunget. Det var ikke for højt, og faktisk var der rigtig megen god musik. Det spændte bredt fra irsk folkemusik til korsang. Pladsen havde desuden gratis, trådløst internet. Bad og toiletter var lidt "rustikke" men rene og pæne.

Ertebølle Strand Camping

Den næste tur gik til Ertebølle Strand Camping. Pladsen tæt ved Limfjorden mellem Trend og Strandby. Nærmeste større by var Farsø. Denne gang var vi sammen med vores venner. Pladsen var ikke så stor. Toiletter og bad var pæne og rene, men ikke sidste skrig. Der var også en lille swimmingpool og et lille supermarked. Vi havde bestilt pladser, så vi lå sammen på en vej. Der var mange hyggelige kroge på pladsen. De havde også en fold med 4 heste.

Indkørsel med reception og butik Lille swimmingpool, men dejlig at svale sig i en varm sommerdag. Vejret var desværre ikke det bedste denne weekend.
Vi er ved at gøre klar til morgenmad Og så var vi alle klar til morgenmaden.

Vi tog en lille tur ind til Farsø. Rådhuscentret var et lille butikscenter, som vi brugte lidt tid i, da det regnede en del. Vi vendte dog snart tilbage til pladsen og fik frokost, og bagefter gik vi en tur langs fjorden. Vi grillede til aften, og selvom der var overskyet, var aftenen lun.

Lige ved siden af os var der en legeplads. Og "drengene" skulle jo lige prøve hoppepuden.
Vi lå for enden af vejen.

På stranden var der nogle paraglidere. Trappen op fra stranden var lidt stejl.

Dalgård Camping

Jeg havde i længere tid godt kunnet tænke mig at komme en tur i Skandinavisk Dyrepark på Djursland. Vi udvalgte os en plads, Dalgård Camping der ligger på Norddjursland ved Fjellerup. Det viste sig at være en lille perle af en plads. Vi blev rigtig pænt modtaget, campingfatter hjalp lige med at skubbe vognen på plads og koble os til strøm.

Indkørsel til pladsen Den sidste aftensol.
Lørdag morgen var vejret dejligt. Ikke skyfrit, men helt ok. Efter morgenmaden var der tid til lidt hygge, inden vi skulle i Skandinavisk Dyrepark.
Pladsen var meget hyggelig, man lå ikke i snorlige rækker med forteltet vendt samme vej. God, stor legeplads med blødt sand.

Der var pæne og rene toiletter og bad. En lille butik med det nødvendige. Man skulle, som på de fleste pladser, bestille morgenbrød. Parret, der havde pladsen, var meget søde og imødekommende og var behjælpelige med turforslag, og da vi ankom, spurgte vi efter et sted at spise, og de remsede alle muligheder op i nærheden. Der var en dejlig, stor legeplads, og der gik en sti til vandet (ca. 150 m), hvor der var en fin, hvid strand med klart vand, der var lavt langt ud, så man kunne roligt lade børn lege i vandkanten.

Om lørdagen var vi så i Skandinavisk Dyrepark. Det var en fantastisk oplevelse. Jeg ved ikke, hvad jeg havde forestillet mig, men det oversteg alt. Det var et kæmpeområde, og man kunne nemt få en hel dag til at gå der. Det var ikke fordi, der var så mange forskellige dyr, men de havde kæmpe områder, at brede sig på. Vi fik udleveret en plan med fodringstidspunkter, og det kan anbefales at man holder øje med det, for der fik man dyrene helt tæt på, samtidig med at dyrepasserne fortalte en masse om dyrene. Her er et link til en side med flere billeder fra parken, da der var så meget at se på:  Egne billeder fra Skandinavisk Dyrepark

Indgang til Skandinavisk Dyrepark De her bjørne turde jeg godt stå ved siden af
Isbjørnene fik hver dag 5000 kg sne ud, som var produceret i løbet af natten. De brune bjørne var søde og bamseagtige at se på, men de kunne sandelig vise tænder.
Man kunne gå rundt mellem rådyr og krondyr. Foder kunne købes i informationen, og de spiste forsigtigt af hånden. Ulvene så vi først tæt på, da de skulle fodres. Og de ser noget lumske ud.

Søndag viste vejret sig fra sin bedste side, og vi blev på pladsen til sidst på eftermiddagen for at nyde det gode vejr. Det var en rigtig god weekend. Det er en plads, vi gerne vil besøge igen.

Solnedgang på stranden lørdag aften Søndag morgen var vejret godt.
Der var meget lavvandet En søndag med ren afslapning, så vi var friske til næste uges arbejde

Gl. Klitgaard Camping og Hytteby

De venner, vi plejer at campere med, ville gerne prøve en weekend på Gammel Klitgaard Camping og Hytteby, så vi tog alle af sted til denne plads, der ligger nord for Løkken ved Nr. Lyngby. Den weekend vi var der, stormede det en del, men vi fandt et sted med læ, og måtte så give køb på aftensolen.

Indkørslen til Gl. Klitgaard Camping Pejsestuen
Vores parcel med ryggen mod vestenvinden. Kig ned ad vejen
Dvæghængebugsvin Heste og æsler
Swimmingpoolen Legepladsen

Pladsen ligger i et klitområde. Nogle steder er der nogenlunde læ, og andre steder blæser det rigtig meget. Nogle af vejene på campingpladsen hedder "Vindstyrke 8, 9, 10..... osv." Man kan gå ned til stranden gennem klitterne. Der er en meget stejl stige ned til stranden. Ikke lige noget for mig. Værtsparret er meget søde og opmærksomme. Der er en minizoo med ponyer, æsler, geder, kaniner, marsvin og dværghængebugsvin. Dejlig stor legeplads, lille swimmingpool og et stort hytteområde.

Andet sted på pladsen. I stærk blæst ved Nr. Lyngby
Skilt ved "bagdøren" ved den engelske pub Manden fra pubben prøver at lokke os til Thailandsk aften, uden held :-)
Skål Ude ved klitterne kunne vi se sandet fyge ind over land ved Rubjerg Knude
"Trappen" ned til stranden. Måske er det ikke så nemt at se, men det er næsten lodret ned. Søndagshygge inden vi skal pakke sammen igen

Om lørdagen så vi lidt på Nr. Lyngby. Der var en engelsk pub, som mændene gerne ville se lidt nærmere på. Der var næsten ikke vejr til at gå tur pga. blæsten, så vi var alle lette at lokke indenfor i pubben. Vi gik lidt rundt på campingpladsen og så, hvordan den så ud, og om aftenen grillede vi og spiste i fællesrummet. Det var en hyggelig pejsestue med borde og bænke. Der var billard og tv og for enden lå et godt køkken. Alle vores venner bestilte en forsæson på pladsen, men vi ville vente og se på lidt flere pladser, inden vi bestemte os for noget. Vi havde jo stadig vores reservation i Tversted på den sædvanlige plads.

Svinkløv Camping

Så var turen kommet til Svinkløv Camping, der ligger ved Fjerritslev. Det er en af vores favoritpladser, og interesserede kan læse mere om pladsen under weekendture 2006. Der er rigtig dejligt, højt til himlen, helt ude i naturen og fred og ro.

Med sådan en udsigt, er det svært at være utilfreds med noget Pragtfuld plads helt ude i naturen

Det var en ren afslapningsweekend. Vi foretog os ikke ret meget andet end at gå ture og læse og dase i solen. Vi lavede noget god mad, og efter sådan en weekend, er man helt klar til endnu en arbejdsuge.

Stranden ved Svinkløv

Sti fra campingpladsen ned til stranden Flot natur gennem klitplantagen
I klitterne ligger det gamle, berømte "Svinkløv Badehotel"

Grønhøj Strand Camping

Næste plads vi besøgte var Grønhøj Strand Camping. Det var en plads, jeg havde glædet mig til at besøge. Jeg havde hørt rosende omtale af pladsen, og nu skulle det være. Pladsen ligger mellem Løkken og Blokhus. Der er 700 m til stranden. Den er omgivet af store graner, der yder læ for vestenvinden. Den weekend vi besøgte pladsen, var den sidste i eftersæsonen, og om søndagen da vi kørte hjem, var vi nogle af de sidste på pladsen.

Stamvejen gennem campingpladsen Den gamle toiletbygning
I den nye toiletbygning var der et børnebaderum, hvor man kunne bade sine børn i arbejdsvenlig højde Dejlige, store familiebaderum med rummelig brusekabine.

Vi følte os meget velkomne ved indcheckning. Vi kunne frit vælge en parcel. Der var parceller på 100 eller 150 m2. Vi valgte en parcel på en ny del af pladsen på 150 m2. Ikke langt fra en helt nyopført toiletbygning, der havde gulvvarme i hele bygningen og med store, gode familiebaderum. Det var udelukkende familiebaderum i denne bygning. Der var et dejligt køkken og opholdsstue med borde, hvor teltcampister kunne spise. Hvis jeg skulle sige noget negativt om pladsen overhovedet, var det at man skulle bruge poletter til varmt brusebad. Ikke nok med at man skal huske at have mønter med til badet, man skal også huske at veksle til poletter. Hellere 10 kr. mere pr. overnatning og gratis varmt vand, eller evt. et kort der tæller ned. Men det er irriterende, at man skal huske at have betaling med.

Vores parcel for weekenden Her set fra vejen. Her på den nye del af pladsen, var hækkene mellem vejene endnu ikke så høje.
Fra den nye del af pladsen Her er det i den gamle del, hvor hækkene er højere.
Netcafe Minizoo

Fredag aften gik vi en tur til stranden og så solnedgangen. Om lørdagen var vi rundt og se på pladsen. Der var det nye område, som vi lå i og en ældre del med høje graner, som adskillelse mellem de forskellige veje. Der var også en ældre toiletbygning, men ren og funktionel. Der var minizoo med heste, geder og lama. Legepladser flere steder på pladsen og en lille netcafé ved receptionen. Der var en lille butik med det nødvendige og 300-400 m fra pladsen 2 supermarkeder.

Der var minigolf Og her en af legepladserne
Flot, flot solnedgang
På vej ned til stranden. Her er nem adgang til stranden - ikke noget med stejle trapper!

Nogle gange kommer man til en plads, hvor man bare føler sig rigtig godt tilpas. De fastliggere, der var ved at pakke sammen, var alle venlige og hilste pænt, når vi kom forbi. Vi snakkede lidt med et par fra Aalborg, som kun havde rosende ord om pladsen, og vi blev så begejstrede for pladsen, at vi gik i receptionen for at forhøre os om muligheden for en forsæson. Vi fik en plan med ledige pladser, og efter at have fulgt solens gang, valgte vi en god hjørneparcel med mulighed for sol det meste af dagen. Nu glæder vi os bare rigtig meget til foråret.

Afslapning søndag over middag. Og her skal vi så bo til foråret.

Jammerbugt Camping

I et stykke tid havde vi (jeg) talt om at prøve vintercamping. Vi ville stille vognen fast på en plads vinteren over, og tage af sted med mellemrum, når vi kunne finde tid. Flemming var dog ikke helt overbevist, men jeg havde fundet frem til en plads Jammerbugt Camping, som lå lidt udenfor alt ved Vester Thorup vest for Fjerritslev.

Reception og restaurant på Jammerbugt Camping Pladser ved siden ad hinanden.
Lørdag morgen med dejlig solskin Morgenmad - næsten som om sommeren
Fra vejen vi boede på Slapper helt af

Det var en hyggelig plads, selvom parcellerne virkede lidt små. Der var restaurant, som havde åbent hver dag fra kl. 17.00. Toiletbygning med godt opvarmede familiebaderum. Ikke sidste skrig, men særdeles rent og velholdt. Der var en lille kiosk/butik, god stor legeplads og swimmingpool, som jo ikke var interessant for os i forbindelse med vintercamping. Prisen for en vintersæson var særdeles rimelig, og måske det kunne lokke Flemming. Den weekend vi prøvede pladsen, var Per og KM med.

Stenaldergravplads Hanstholm fyr
Udsigt fra Hanstholm fyr Færge på vej mod Norge

Vi var på et par udflugter til bl.a. en stenaldergravplads og et smut i Hanstholm. Vejret var rimeligt godt, til at det var sidst i september. Jeg synes, det var en rigtig god plads til vintercamping, men Flemming var ikke helt enig. Han foretrak Camping Skovly i Tranum, som vi var på et par gange sidste efterår, og hvis han hellere vil dertil, er det også ok med mig, bare jeg kommer på vintercamping :-)