WEEKENDTURE 2006

Vi fik vores nye Knaus Südwind 500 FU i marts måned. Så kunne vi jo næsten ikke vente med at komme af sted på camping for at prøve den. Vi var heldige at få lidt ekstra fridage fra den 16. - 19. marts, og vi smuttede en tur til Silkeborg.

DCU Camping Hesselhus

Vi boede på DCU Camping Hesselhus. Pladsen blev valgt, dels fordi den havde vinteråben, og dels fordi vi gerne ville en tur til Silkeborg, og samtidig fordi det var en plads, vi endnu ikke havde besøgt. Da vi kørte hjemmefra, var vejret udmærket, men på det sidste stykke før campingpladsen kunne vi se, at de havde fået en del sne. Men så var der jo også lejlighed til at afprøve den som vintervogn.

Så kom vi på plads. Vi havde tændt for gasovnen før ankomst, så der var dejligt lunt.  Vi havde i denne vogn fået en Truma Ultraheat elvamer monteret, som vi var spændte på at afprøve. Og elvarmen fungerede godt. Vi havde lidt svært ved at indstille den sammen med gasovnen, men da det kun var et par graders frost, slukkede vi for gassen og nøjedes med elvarme.

Næste morgen var det klingende frost. Vi kørte ind til Silkeborg by og shoppede lidt og kiggede på byen. Vi spiste frokost på Jensens Bøfhus, hvorefter vi lige smuttede en lille tur til Århus. Det var ved at være længe siden, vi sidst havde været i Århus. Vi handlede i Sallings supermarked, hvor vi købte en masse lækre delikatesser og kød til aften.

Flot morgen, så har vi også prøvet vintercamping ;-)) Vi gik en tur langs kanalen i Århus. Det var helt hollandsk.

Vi var fortsat heldige med vejret. Blå himmel og solskin. Vi var også ved at længes efter foråret. Næste udflugt blev en tur til Himmelbjerget. Vi kunne nærmest ikke huske, hvornår vi sidst havde været der.

Udsigt fra Himmelbjerget.

Tårnet på Himmelbjerget. Der var læ på solsiden af tårnet.

Igen en udflugt til Silkeborg by. Vi gik bare rundt og nød det gode vejr.

Vi gik over en bro ud til en lille ø, hvor der engang havde ligget et lille slot. Ved Gudenåen, hvorfra hjuldamperen "Hjejlen" sejler om sommeren.
Her er et par steder fra campingpladen. Nu er sneen næsten væk, solen har endelig fået magt.

Nu fulgte påsken og resten af foråret, hvor vi havde forsæson på Tannisby Camping i Tversted (TANNISBY CAMPING 2006) - dernæst sommerferie i Toscana i Italien (ITALIEN 2006).

Mariager Camping

Vi var blevet enige om ikke at tage en eftersæson, men i stedet køre lidt rundt til forskellige pladser. Første tur blev midt i august og gik til Mariager Camping, hvor vi havde været før. Vi var igen på  pladsen en weekend midt i september da Per og KM havde eftersæson der.

Vi tog på udflugt med Mariager-Handest veteranjernbane.
Toget kører gennem campingpladsen. Her er stationen i Handest. Hele turen tager ca. 2 timer.
Da vi var i Mariager i september, kom Per og Maibritt også. Her er vi fotograferet at tjeneren. Vi gik en lang tur langs fjorden.
Vi gik tilbage langs skinnerne. Om formiddagen havde vi været ved slagteren og købt nogle kæmpestore t-bonesteaks. Vi blev nødt til at ringe efter Margit og Steen for at få hjælp til at spise op. 3 griller var i gang.
Der er mange gl. huse i Mariager. Torvet i Mariager.

Svinkløv Camping

Weekenden den 18. - 20. august tog vi til Svinkløv Camping ved Vesterhavet. Pladsen er ejet af Skov- og Naturstyrelsen og er vældig hyggelig. Man ligger ikke i lange rækker, men i små afsnit rundt omkring i skoven. Vi var sammen med Per og Maibritt. Weekenden efter tog vi dertil igen, men alene denne gang.

Receptionen på Svinkløv Camping Udsigt over en del af pladsen fra klitterne.
Morgenmad i regnvejr. Regnen hørte heldigvis op ind imellem.
Der var legepladser flere steder. Her er det med hoppepude. Her var én for de lidt mindre børn.
Der var nedgang til stranden ad en stejl sti/trappe i klitterne. Det er ved at klare lidt op og temperaturen er bedre nu.
Formiddagshygge med avisen Der er mange hyggelige kroge rundt om på pladsen.

Grønninghoved Strand Camping

Første weekend i september gik turen til Grønninghoved Strand Camping i det Sydøstjyske, nærmere bestemt ved Sjølund lige ved siden af Skamlingsbanken. Vi fulgtes med Margit og Steen. Pladsen var oprindeligt en gammel frugthave, men det var nu ikke mange frugttræer, der stod tilbage.

Pladsen var hyggelig, men med ét stort irritationsmoment - hver gang man skulle skylle af og vaske op, skulle man betale for varmt vand. Vi fik udleveret et plastikkort med et beløb, som blev opgjort ved afrejse, og det er også ok at det koster i badet (selvom vi hellere vil give noget mere for overnatning og slippe for at huske at tage kort el. penge el. poletter med) men rigtig irriterende at skulle huske kortet, også når man skal vaske op.

Nogle steder var parcellerne opdelt af hække. Andre steder var der niveauforskel som opdeling.
Der var swimmingpool med rutsjebane. Indkørsel til campingpladsen.

Vi havde en hyggelig weekend med godt vejr. Om lørdagen gik vi en tur ved vandet lige efter morgenmaden, og senere kørte vi en tur til Christiansfeld. Vi købte lidt honningkager til kaffen og var en tur på Skamlingsbanken. Til aften grillede vi og hyggede os ude hele aftenen, da der var særdeles godt vejr. Måske var jeg alligevel blevet kold om ryggen, for om natten vågnede jeg med et gevaldigt hold i ryggen (hekseskud, mente Flemming med et smørret grin). Så søndag pakkede vi hurtigt sammen, da jeg ikke var meget bevendt. Vi har nu heldigvis lidt til gode på de kanter, så vi bliver jo nok nødt til at lave en tur dertil igen.

Ved indgangen til pladsen. Stranden ved Grønninghoved Strand Camping. Pladsen lå ikke direkte ned til, men meget tæt på.
Christiansfeld Også fra Christiansfeld

Nordstrand Camping

Hen mod slutningen af september blev det til en tur til Nordstrand Camping i Frederikshavn. Der havde Jan og Anne-Birthe eftersæson, og vi havde aftalt at besøge dem en weekend. Nordstrand Camping er med i TopCamp og det er en hyggelig plads tæt på hav og by. Der er svømmehal og fine legepladser.

Receptionen på Nordstrand Camping Hyggeligt med en lille lur i solen.

Vi havde en hyggelig weekend med godt vejr. Vi gik tur ved stranden, var på Bangsbo Fort og så kanoner og gik en tur i skoven ved Bangsbo. Vi så hinandens feriebilleder fra Italien og genoplevede ferien.

Lystbådehavn tæt ved pladsen Perfekt vejr til travetur ved stranden
Fra Bangsbo Fort Flemming ved én af kanonstillingerne i bakkerne ovenfor Frederikshavn
Tyskerne havde et glimrende udsyn over havet og Frederikshavn. Fra Bangsbo Skov. Er der mon nogle modne æbler?
Bangsbo Skov Fra en "stenhave" ved Bangsbo

I oktober var vi en uge i Dresden (Klik på Dresden, hvis du vil læse om turen) og kom ikke på weekendcamping. Selvom lysten er der, er der nogle gange andet der skal passes.

Camping Skovly Tranum

Nu var det blevet november, og det var småt med campingpladser der havde vinteråbent. Vi kan først køre sidst på eftermiddagen om fredagen, så vi vil ikke køre for langt væk. DCU Camping Skovly i Tranum har vinteråbent, og da vi aldrig havde været på pladsen, tog vi 2 weekender der i november.

Det er en campingplads med liv på, også i november. Pladsen ligger i Tranum by, og der er et stykke vej til havet (6 km?). Når jeg skriver Tranum by, er det måske meget sagt. Der er en "dagli Brugs" og butikken på campingpladsen. Så hvis ens shopping-gen skal plejes, må man køre til Brovst eller Fjerritslev. Pladsen er ikke så stor. Der er fin legeplads og de sædvanlige pæne bad og toiletter med indlagt musik, som på andre DCU-pladser, vi har besøgt. Nogle steder på pladsen er der en flot udsigt over landskabet.

Fastliggerne har deres egne parceller. Vi måtte gerne benytte nogle af de andre parceller, når vi kun kom i weekenden. Det var en weekend med ikke alt for godt vejr. Himlen var blygrå det meste af weekenden.
Et kig ned ad en af vejene. Denne weekend var der en del folk på pladsen, for der skulle være ålegilde om lørdagen. Vi var dog ikke tilmeldt. Legepladsen
Sidste weekend i november. Vi boede på en anden parcel denne gang. Flemming skifter pære i baglyset.
Vi kørte en tur til Vejlerne. Et vådområde udlagt som fuglereservat. Huset til venstre er et "oplevelsescenter", hvor man kan se udstoppede eksempler på fuglelivet og panorere med videokamera over området. Huset til højre er et "fuglekiggehus" med vinduer, der kan åbnes mod reservatet og kikkerter, så man kan betragte fuglelivet. Udsigt over reservatet.
Bagefter kørte vi til Bulbjerg. Der stod en stor kalksandstensklippe ude i havet, men den brækkede af for mange år siden. Her stod vi på toppen af klinten. Bagefter gik ned på stranden, for at se klinten nedefra. Havet var dovent og roligt, da der var fralandsvind.