TYSKLAND EFTERÅR 2017

Jeg har som sædvanligt flere steder i spil, når vi skal på ferie, men jeg har lidt svært ved at overbevise Flemming om, at vi skal prøve noget nyt - han vil så gerne til Lüneburger Heide igen. Vi har efterårsferie i uge 43 og vores venner, Søren og Ulla, har i uge 42. Vi blive enige om at mødes når de kører hjem og vi kører på ferie.

Der er ikke så meget tvivl om, hvilken campingplads vi gerne vil bo på - vi kører efter vores favorit Campingpark Südheide nær Winsen/Aller. Jeg har tidligere beskrevet pladsen, og her er seneste beskrivelse fra sommerferien 2017 helt nederst på siden - Bourgogne og Rhone-Alpes 2017 - der er lavet en ny, lækker facilitetsbygning. Vi kører fredag eftermiddag, da vi får fri. Første stop er på DCU Camping Kollunds Quick-stop. Næste dag er der ikke så langt, og vi mødes med Søren og Ulla lige over middag, hvor vi beslutter at tage på restaurant at spise aftensmad. Vores favoritrestaurant er lukket pga. af et privat selskab, så vi finder et andet sted.

Vores rute til campingpladsen fra DCU Camping Kollund

DCU Camping Kollund. Vi er ved at være klar til at køre videre.

Den lille bakke, vi skal over lidt fremme, er broen over Kieler Kanalen, som vi danskere siger.

Ved Hamburg er jeg ligeså optaget af containerhavnen som altid. Jeg er fascineret af de store kraner og kæmpe skibe.

Så er vi på plads på Campingpark Südheide. Det er en komfortparcel med vand- og kloaktilslutning.

Vi ligger ikke så langt fra bad og toiletter.

Næste dag kører vi på udflugt sammen til Heidegarten ved Schneverdingen. Vejret er ikke med os. Det støvregner, men området er ikke så stort, så vi begiver os ud og kigger på parken. Der er ca. 180 forskellige slags lyng, så selvom hedearealerne står brune og afblomstrede hen, er der flere slags, der blomstrer i Heidepark. Vi går videre ad en sti og kommer til en lille kiosk, der sælger souvenirs og varme drikke. Vi køber et krus varm cacao og der er bord og bænke under parasoller, så vi kan sidde i tørvejr og drikke det. Bagefter går vi tilbage til bilerne og tager afsked med Ulla og Søren, der nu skal hjemover.

Vi kører ad landeveje tilbage til campingpladsen. Det regner nu meget, og vores planer om at se noget mere undervejs bliver hurtigt skrinlagt. I stedet finder vi et supermarked og handler lidt lækkert til kaffen og noget til aftensmaden. Vi hygger i vognen om aftenen, mens regnen trommer på taget.

Jeg tager lidt billeder fra indkørslen ved campingpladsen, mens vi venter på, at Søren og Ulla får pakket færdig.

Campingpladsen er delt op i et nyt og gammelt område. Her er indkørsel til det nye område, hvor der er hytter, badesø og en lækker ny facilitetsbygning.

Lige ved receptionen er der autocamperpladser, hvor Søren og Ulla har ligget. De er nu ved at være klar til hjemturen.

Men først stopper vi jo ved Heidegarten.

Meget af lyngen er brun og afblomstret, men der er stadig sorter, der blomstrer lige nu.

Vi kravler op i et udsigtstårn, hvor der er bedre overblik.

I midten er der lavet et kompas - vi kigger mod nord.

Vi kan se stier i alle retninger i parken. Her er noget af den forskellige lyng, der blomstrer.

I bedet står en flot, skulpturel stedsegrøn - enebær eller???

Vi fortsætter ad en af stierne. Her er lyngen for længst afblomstret.

Det er hyggeligt, men lidt køligt, at sidde der under parasollen og lytte til regnen, mens vi drikker varm cacao.

Det er et dejligt område, selvom vejret er lidt trist.

Der ligger et hyggeligt hus i skoven.

Så er vi tilbage ved bilerne. Vi tager afsked med Ulla og Søren og glæder os over, at vores ferie lige er startet.

Tilbage til campingpladsen i regn og mørkt vejr.

Næste dag øser det stadig ned. Vi vil prøve at finde noget indendørs, men mens vi sidder og søger lidt på udflugtsmuligheder, foreslår Flemming, at vi kører til Soltau til outlettet for at ose lidt. Der har vi ofte været, og jeg synes ikke det er så interessant som f.eks. det i Neumünster, men i stedet googler jeg outlets og finder ud af, at der er et outlet i Wolfsburg. Det må vi da prøve. Skulle det være for kedeligt, kan vi jo se lidt på VW-fabrikken, så der er da andet der også.

Vi kører, og turen går gennem skove, byer og marker. Turen er ikke kedelig - kun vejret. Mellem Gifhorn og Wolfsburg kommer vi forbi en helt lige kanal med "noget" hen over. Vi kan se dertil fra bilen, så vi prøver om vi kan køre dertil. Det kan vi. Kanalen hedder Elbe-Seitenkanal, og det, der går hen over kanalen er en bro med en sænkbar port. Stedet hedder Sicherheitstor Osloss. Elbe-Seitenkanal kan du læse om her https://de.wikipedia.org/wiki/Elbe-Seitenkanal - det er på tysk. Den danske side er mere kortfattet, det kan du læse her https://da.wikipedia.org/wiki/Elbe-Seitenkanal

Efter at have kigget lidt på stedet, fortsætter vi til Wolfsburg. VW-fabrikkens skorstene kan ses på afstand og outlettet ligger tæt ved på den anden side af jernbanen og Mittellandkanal. Området ved fabrikken ser kæmpestort ud, og det er allerede frokosttid - gad vide, om også vi når noget derovre? Vi parkerer ved outlettet og ser på sagerne. Først finder vi en plan over "byen" og så kigger vi på butikkerne. Outlettet består af 3 skibsformede bygninger og nogle aflange almindelige bygninger. Der er torve imellem, som ikke er i tørvejr. Vi spiser et pizzastykke til frokost. Det regner stadig, men der bygget et udhæng over butikkerne, så vi kan gå i tørvejr. Da vi har været rundt og shoppe, orker vi ikke at gå mere rundt og dropper at se på området ved Autostadt - folkevognsfabrikken. Det er næsten også for sent. I stedet finder vi et supermarked, så vi kan handle lidt til aftensmaden.

Turen fra campingpladsen til Wolfsburg.

Her er vi ved porten, som vi kunne se.

Jeg ved ikke rigtig, hvorfor det skal være muligt at sænke den. Elbe-Seitekanal forbinder Mittellandskanal og Elben. Jeg tror, det er noget med at forhindre større oversvømmelser ved skade på kanalen.

Her kan man se broen over ved porten.

Vi er nu nået til outlettet i Wolfsburg. Sådan en kedelig mandag i efteråret er der ikke mange på parkeringspladsen.

Det er ikke mange, der er på shopping, men så undgår vi også en masse trængsel og kø ved kasserne :-D

Selvfølgelig tager regnen også til.

Butikkerne er stort set de samme som i Neumünster.

Tilbage ved parkeringspladsen. Vi kan se over til Autostadt - VW-fabrikken.

Efter aftensmaden hygger vi inde i vognen. Vi kan ikke holde varmen i teltet, for vi har kun en varmeblæser med.

Vejret er stadig gråt og køligt. Det regner dog ikke, men vi får byger i løbet af dagen. På campingpladsen har jeg fået et kort over området, og jeg kan se en sluse ikke langt fra pladsen. Den må vi lige undersøge. Der er kun 6 km dertil, men i fugleflugt endnu kortere. Vi finder stedet, der ligger ved Allerfloden. Slusen ligger i forbindelse med et kraftværk. Floden deler sig på begge sider af en lille ø, og ved den ene del er slusen og ved den anden er kraftværket.

Da vi har set på området kører vi til Celle. Vi har været i Celle mange gange, men det er en hyggelig by med masser af gamle bindingsværkshuse, og vi går rundt mellem de gamle huse og ender eftermiddagen med en kop kaffe og Apfelstrudel med vanilleis. Det var en god dag med forskellige indtryk og oplevelser. Slottet og parken springer vi over denne gang.

Kraftværket og slusen ses i bunden af billedet.

Slusen ved Allerfloden.

Sluseport

Allerfloden på den ene side af slusen.

Vi har passeret slusen og er kommet over på den lille ø med kraftværket.

Her ved opdæmningen ved kraftværket samler der sig grene og skidt

Vi kan kun se stedet udefra.

Så vi går videre og passerer kraftværkets store turbinehal.

På den anden side kan vi se, hvordan vandet bruser ud for at regulere vandstanden.

Det er altid fascinerende, når mennesker forsøger at tæmme naturens kræfter.

Vi kan komme helt over på den anden side via gangbroer.

På den anden side går der heste og græsser. De er helt våde i regnen.

Tilbage ved slusen igen. Naturen er smuk og ikke engang det triste vejr kan ødelægge fornøjelsen over efterårets farver.

Det grønne græs og de gule blade er smukke kontraster.

Og træernes spejling i vandet er flot.

Jeg er også heldig at se hedefår tæt på. Heidschnucken, hedder de på lokalt tysk. Andre gange har jeg kun set dem på afstand på marker på Lüneburger Heide, hvor de altid har været for langt væk til fotos.

Så er vi ankommet til Celle.

De smukke bygninger og torve er hyggelige gensyn.

Celle har velholdte bygninger. Fontænen med løven finder man flere steder i byen.

Huths Kaffee er en butik med kaffe og te og chokolader og småkager og andet lækkert. Jeg køber lidt forskelligt. Drikkelige og spiselige souvenirs er godt.

Det hele er fotograferet tidligere, men jeg bliver stadig betaget af de smukke bemalinger og velholdte huse. Butikkerne i stueplan nogle steder store kontraster til bygningen.

Celles gamle rådhus og St. Marie kirke ved siden af.

Fra torvet foran kirken kan vi se ned til slottet.

Smukke, gamle bygninger på rad og række.

Vender vi blikket modsatte vej, fortsætter det.

Gågaderne omkranses stort set kun af bindingsværkshuse.

Og det fortsætter :-)

Jeg bliver aldrig træt af at gå mellem de skønne huse.

Efterårsdekorering udenfor en blomsterhandler.

Igen en løvefontæne - dagen går på hæld, og vi kan vist lige nå en tår kaffe.

Apfelstrudel med vanilleis og cremesauce. Flemming får Iscacao med rom og strudel uden is.

Der er endnu en iscafé. Tyske byer har ofte mindst 1 iscafé og mange byer indtil flere.

Fordi vi har været på Lüneburg Heide flere gange, har vi set en del i området. Så næste dag må vi hellere finde på noget nyt at opleve. Vi kigger på Hannover, Hildesheim og Braunschweig, og da Flemming ikke er synderligt begejstret for storbyer, bliver Hannover hurtigt fravalgt. Turen til Brauschweig er næsten den samme som til Wolfsburg, så vi vælger Hildesheim.

Turen forbi Hannover byder dog på laaaaangsom kørsel i kø, og da vi når Hildesheim har vi brugt næsten 1 time mere end forventet. Vi finder os et sted at stille bilen og begiver os ind til centrum. Jeg har set billeder af et hyggeligt torv, og vi finder frem til det. Der er mange fine bygninger omkring torvet. Vi går videre gennem gaderne og ender i gågaden. Den ligner enhver anden tysk gågade. Vi spiser en sandwich som lidt sen frokost. Egentlig er byen ikke specielt spændende, eller også finder vi bare ikke de rigtige steder, så vi vender tilbage til bilen. Jeg har fundet frem til et slot i nærheden, som ser spændende ud - Schloss Marienburg. Slottet ligger højt i området og minder en lille smule om torneroseslottet Neuschwanstein i Sydtyskland - ikke meget, men alligevel, højt beliggende og med tårne og spir.

Fordi vi altid er lang tid om at komme ud af starthullerne om formiddagen, ender vi ofte med at nå seværdighederne fem minutter i lukketid, og således også ved Marienburg. Der er knap en time til lukketid, så vi gider ikke spæne gennem det hele, og vi nøjes med at se slotsgården og slottet udefra. Men det er ganske pænt, og sikkert også seværdigt inde. Vores tålmodighed sættes endnu engang på prøve rundt om Hannover på vej hjem, og vi fravælger endda motorvejen. Men sidst på dagen har alle fået fri fra arbejde, og myldretidstrafikken er på sit højeste.

Fra campingpladsen til Hildesheim ad motorvejen det meste af tiden, men med lang kø. Fra Hildesheim til Marienburg slot. Derfra ad landevejen mod Hannover, hvor vi ryger i fyraftenstrafik - dog ikke så slem som på motorvejen - og videre ad landevej, hvor vi krydser motorvejen og over Celle tilbage til campingpladsen.

Det regner i det mindste ikke....

Vi har fundet centrum i Hildesheim. Vi går forbi kirken for at finde det spektakulære torv.

Så er vi her - Markt ved Rådhuset.

Der ligger fine, gamle bindingsværkshuse rundt om torvet.

Finanzzentrum har til huse her, og det er et fantastisk smukt hus.

Her holder Turistkontoret til. Flemming har hentet et kort over byen.

Det er flotte og velbevarede huse, omkring os.

For enden af Markt ligger rådhuset.

Rolandsbrunnen - springvand foran rådhuset med statue af Roland, som vi også har mødt i både Bremen og Magdeburg.

Stadtmuseum Hildesheim holder til i bygningen og med restaurant modsat rådhuset.

Hyggeligt sted, og hvis bare vejret havde været bedre.

Fin karnap på turistkontoret.

Døren til Marktrestaurant overfor rådhuset.

Indgangen til Finanzzentrum er også ret spektakulær.

Da vi ikke finder så meget andet i Hildesheim end gågaden, kører vi til Marienburg slot. Det dukker pludseligt op foran os.

Vi har parkeret på den offentlige parkeringsplads og går i retning af slottet.

Tårne og spir overalt. Det er et flot slot, og vi ved faktisk ikke engang, om der er offentlig adgang.

Der går andre turister rundt, og vi går ind i slotsgården.

Vi møder en bistert udseende ridder. Han sidder og knæler, mens han holder øje med forbipasserende.

Spændende sted. Vi finder ud af, at der ER offentlig adgang, men ikke flere rundvisninger i dag. Der er knap en time til lukketid.

Så vi går bare rundt og ser lidt på det udvendige, og der er nok at kigge på.

Vi må se at vende tilbage hertil på et tidspunkt, så vi også kan se det inde.

Det er lidt ærgerligt, at det er blevet sent, men faktisk er der også masser af detaljer, vi kan betragte i slotsgården.

I godt vejr, lader det til, der er udendørsservering, men møblerne står våde og ubenyttede hen.

Endnu en ridder holder vagt - Kurfürst Ernst August, tror jeg, der står på soklen. Jeg er ikke så fortrolig med gotisk skrift.

Vi går ud gennem porten til slotsparken igen.

Marienburg slot ser spændende ud fra alle vinkler.

Pigtråd på muren og jeg er for lille til at kigge over muren. Hvad mon der er på den anden side?

Vi har været rundt om og inde i gården, og nu går vi tilbage til bilen.

Slottet i al sin pragt mellem træerne.

I skovbunden vokser svampe. De er flotte, men sikkert giftige med de pletter og den gule farve.

Farvel for denne gang Marienburg. Vi kan godt finde på at komme tilbage og være med på rundvisning.

Ferien lakker mod enden. Vi har fået nye oplevelser igen, selvom vi har været på en plads, som vi har besøgt mange gange. I stedet for at fare ud og se på området, vælger vi at tage en dasedag med bøger og hygge. Vi går en tur på pladsen, og I kan se lidt fra campingpladsen herunder. Vejret har hele ugen været udsædvanligt gråt og køligt i forhold til andre gange. Fordelen ved sådan et vejr, er at det aldrig bliver for varmt at gå rundt i byer.

Tak fordi I følger med - håber, I kan finde inspiration til jeres egne ture :-)

Facilitetsbygningen på den nye del af pladsen.

Indgang til bygningen.

Brusekabine med masser af fralægningsplads. Vaskekabiner med føntørrer.

Børnebadeværelse

Køkken med rigtig gode faciliteter. Der er også et rum med industriopvaskemaskiner.

Der er service og køkkengrej til dem, der ikke har selv.

Ved siden af facilitetsbygningen er der en badesø. Der var nu ingen, der benyttede den i efterårsferien.

Søen er uden tvivl populær om sommeren.

Ved siden af søen er der udlejningshytter.

Og nede ved indkørslen er der en fårehyrde og hedefår skåret ud i træstammer.

Her går vi på den gamle del af pladsen. Det er nærmest en park. Den store plæne er til teltcampister.

Her er bålsted, men alt ligger stille hen på pladsen. Der er ikke mange, da det er sidste uge, pladsen har åbent inden vinter.

Her er en af de "gamle" bad og toiletter, og der er faktisk også flot og rent. En enkelt campist ligger der, og de må da have bygningen for sig selv.

Nu går turen mod nord og hjem. Endelig kigger solen frem, og vores ferie er slut.

Vi nærmer os Hamburg. Endnu en dejlig efterårsferie er ovre.