TYSKLAND 2010

I år havde vi efterårsferie lidt tidligere, end vi plejer, og en af grundene til det var, at vi havde været på camping i Svinkløv, hvor vi kunne nyde den blomstrende lyng, og jeg tænkte, at Lüneburger Heide sikkert måtte være flot på denne årstid, så vi drog af sted en uge i september.

Selvom det var planen at køre hjemmefra lidt tidligt lørdag morgen, blev klokken alligevel næsten 8.00, før vi trillede ud af indkørslen. Det var en blæsende dag. Vi stoppede ved 10-tiden for at holde kaffepause. Flere gange havde vinden rusket godt i vognen, og det måtte gerne blæse lidt mindre efter min mening. Vi har ganske vist slingrekobling og ATC, men hellere mindre vind.

Nord for Haderslev var der massiv kø. Efter ½ time havde vi sneglet os hen til en frakørsel, og vi tog landevejen resten af vejen til grænsen. Vi var nu 1 time "forsinket" i forhold til ankomst iflg. vores GPS. Vi var ved grænsen kl. 13.00, og det er første gang, jeg kan huske, at det har taget 5 timer at køre til grænsen.

Landevej gennem det sydlige Danmark. Det tog lidt ekstra tid. Indtil nu var vejret pænt, men det skulle ikke holde hele dagen.

Vi fik nogle gevaldige regnbyger, og straks efter klarede det op. Sidst på dagen, da vi nærmede os den campingplads, vi havde udset os, var vejret skiftet til grå himmel, men tørvejr.

Vejret skiftede mellem sol og heftige regnbyger. Temperaturen var ikke særlig høj selvom vi var i september måned. Den lå konstant på 14 gr. Vi ankom til Campingpark Südheide ved 17-tiden. Pladsen var 5-stjernet, men der var ikke en masse ekstra som pool og restaurant. Til gengæld var der utroligt pænt og velholdt overalt. Bad og toiletter var skinnende rene og pletfrie. Det var meget lækkert og indbydende.

Lejrchefen gav os et kort over pladsen og sagde, at vi kunne gå ind og se os omkring og så finde den plads, vil ville have. Pladserne var jævne og rimeligt store. Vi valgte en plads med vand og kloak. Der var ikke så mange på pladsen, men det var jo også udenfor sæsonen. Vi fik hurtigt sat solsejl op og fik noget mad i gang på grillen. Det blev dog for koldt at spise ude, så vi sad i vognen og hyggede os.

Næsten færdige med at stille op. Vi havde hele "vejen" for os selv.

Der kom også lige en byge mere. Så vi rykkede ind i varmen i vognen og hyggede os der.

Vi var gået tidligt i seng, og derfor vågnede vi også tidligt. Vi stod op til solskin og blå himmel. Morgenmaden blev indtaget i det fri. Da vi havde spist, vasket op og redt senge, gik vi en tur rundt på pladsen. Den var vældig hyggelig. Den var helt park-agtig med masser af grønne plæner og store træer. De fleste campister sad udenfor og nød vejret. Og nu var vi i Tyskland, og alle hilste og sagde godmorgen. Det er vist det land i Europa, hvor campister hilser mest på hinanden. I får lige en række billeder fra pladsen.

Efter regnen dagen før, var det dejligt at kunne sidde ude og nyde solen. Pladsen var langtfra fyldt.

Den ene af 2 toiletbygninger. Ved siden af toiletbygningen var der en legeplads.

Faciliteter til tømning af kemitoilet. Flemming har aldrig oplevet det bedre. Stor slange med kraftig stråle til at skylle efter med. Håndvask med sæbe og papirhåndklæder og sprit til at desinficere hænderne med. Facilitetsbygningerne var meget flotte og rene. Man måtte ikke tage sko på ind i bruseafdelingen, og der var stillet skoreoler op. Så kunne man gå ind i sine badetøfler.

Børnetoilet og bad. Fra gangen midt i facilitetsbygningen var der døre ind til bad og toiletter, køkken, vaskemaskiner osv.

Et blik ud over pladsen Og her i den anden ende.

Campingpladsen stødte op til et stort eng-areal.

En anden legeplads. Der var et godt bålsted, med plads til mange.

En lille flod løb forbi campingpladsen. Reception og butik.

Receptionen med den flotte lyng udenfor. Den anden toiletbygning. Ved siden af bygningen var der et stort Ludo-spil.

Plænen er til teltcampister, og området ligger ned til den lille flod.

Ved middagstid kørte vi til Gedenkstätte Bergen-Belsen. Det var kun 10-12 km fra campingpladsen. Der var et stort dokumentationscenter. Bergen-Belsen var krigsfangelejr og senere koncentrationslejr. Jeg havde egentlig sagt, at jeg havde fået nok af koncentrationslejre, efter sidste års tur i Buchenwald, men denne her var ikke så slem. Der var ingen barakker, krematorium el. lign. Efter dokumentationscentret, gik vi ud og så på området. Det var nærmest som at gå en tur i skoven. Der var gode stier, så selvom området var stort, var det let at komme omkring. Der var slet ingen spor af lejren - kun skov. Til gengæld var der en kirkegård med mange massegrave. Der var også en jødisk kirkegård, hvor man kunne se Anne Franks gravsten.

Indgang til Bergen-Belsen. Dokumentationscenter.

Inde i Dokumentationscentret Man kunne se film med interviews af tidligere fanger, og der var masser af plancher og billeder.

Her er vi kommet ud af Dokumentationscentret og er på vej ud i skoven. Et blik tilbage mod centret.

Så vidt vi kunne forstå det, var denne lysning baneterrænet, hvor fangerne ankom med togene. Vi kommer tilbage mod Dokumentationscentret igen, men fortsætter forbi.

Mindesten over Bergen-Belsen En af de mange massegrave. I denne var 2500 begravet.

Den jødiske kirkegård Den jødiske kirkegård.

Anne Franks gravsted. Et stort trækors stod som mindesmærke.

Der var en stor obelisk og en mindesvæg.

Dansk inskription på mindesvæggen. Mindesvæg med inskriptioner på mange sprog.

Bagefter kørte vi ud for at se lidt af heden. Selve Lüneburger Heide ligger nord for Soltau. Vi befandt os syd for på det, der hedder Südheide. Jeg havde et kort med hedearealerne indtegnet, men det var ikke meget, der var at se. Man kunne kun parkere i udkanten og så måtte man gå. Det var blevet koldt og blæsende. Vi kørte lidt rundt i området, men syntes ikke det var så interessant hedemæssigt. Det krævede vist en tur til Lüneburger Heide, hvis vi skulle se noget hede og lyng. Vi kom tilbage på campingpladsen sidst på eftermiddagen. Det klarede lidt op, og vi fik en halv times sol. Om aftenen regnede det, men vi hyggede os med vores bøger og lyttede til regnen, der trommede stille på taget.

Næste morgen vågnede vi til gråvejr, men der var dejligt mildt. Vi kørte en tur til Celle. Den gamle bydel i Celle var rigtig hyggelig med bindingsværkshuse med masser af butikker, restauranter og caféer. Jeg købte et stativ til mit fotoapparat. Vi osede rundt og beundrede de flotte gamle huse, og om eftermiddagen satte vi os udenfor ved en café og fik hindbærtærte og kaffe.

Den gamle bydel i Celle Kirken og det gamle rådhus, hvor der nu er turistinformation.

Torvet ved kirken og det gamle rådhus

Celle Celle

Alle huse var smukt malede og havde en masse udsmykning. Mange af husene var bygget, så etagen over var lidt større. Jeg ved ikke, hvad meningen var med det, men der er helt sikkert en forklaring. (Jeg har hørt fra et par campister på campingdebatterne, at det skyldes begrænset plads og den høje grundpris - ved at bygge større opad, får man mere plads på en lille og dyr byggegrund - tak for hjælpen til Søren og John Erik)

Vi travede rundt blandt de gamle bygninger. Der var hyggeligt, og der var hele tiden noget nyt at se på.

Man kunne købe sig en tur i hestevogn.

Vi gik over til slottet, der lå overfor den gamle bydel. Den danske dronning Caroline Mathilde havde boet der. Da det var mandag, var slottet lukket. Det var vores sædvanlige mangel på held - vi får aldrig læst om åbningstider og lukkedage, og vi render alt for ofte mod en lukket dør :-) Ved slottet kunne man tage et lille tog, der førte rundt til alt det væsentlige i Celle. Turen tog 45 minutter og kostede 3,50 euro pr. næse. Vi havde travet rundt i byen i timevis, og var bare glade for  at sidde og hvile fødderne.

Slottet i Celle På turen rundt i toget kørte vi i byens gader, og engang imellem kunne vi se at bilisterne var noget utålmodige, når de kørte bag os.

I parken rundt om slottet var der stadigt grønt og frodigt, selvom vi var i september. Vi kørte langs voldgraven.

Her er slottet set fra siden.

Vi fortsatte til en anden park. Den var anlagt med snorlige stier. Fra parken.

Toget kørte os ud til Celles nye rådhus og den nye bypark. Det var dog ikke nær så spændende, som den gamle bydel. Vi tager lige en tur mere gennem nogle af Celles gågader.

En portstolpe havde denne sjove vagthund på toppen Gavlene på de gamle bindingsværkshuse havde tekster malet på bjælkerne. Måske stod der, hvem der havde bygget huset, eller hvem der boede i det.

Smuk kaffebutik.

Bagefter hentede vi bilen og kørte lidt rundt til vi fandt et stort supermarked, hvor vi kunne handle. Det blev lidt sent med aftensmaden. Vi gik tidligt i seng, for vi var trætte efter al den traven rundt i Celle.