SYDFRANKRIG RIVIERAEN 2011 DEL 3

03.07.11 – søndag

Sov lidt længe. Jeg satte Flemming til at undersøge, hvad han kunne tænke sig at se. Jeg havde et par bøger med om Provence og Cote D´Azur. Jeg fik besvaret et par mails og gættet lidt krydsogtværs. Der var så dejligt under solsejlet, at vi ikke rigtig gad noget. Stranden var spækket til bristepunktet med franskmænd, der havde fri. Vi valgte at køre ind til Frejus over middag for at se det romerske amfiteater og den gamle bydel. Af en af mine bøger, fremgik det, at der var middagslukket, så vi kørte derind ved 14.30-tiden. Vi syntes, det var underligt, at der kun holdt en bil på p-pladsen. Der måtte da være andre turister end os.

På pladsen var der nogle fantastisk smukke træer. Blomsterne har små tynde blade. Så vidt jeg har kunnet finde ud af, hedder det silkerosentræ.

Faktisk var der et silkerosentræ ved vores parcel, som gav os skygge. Formiddagen bød udelukkende på afslapning.

Ved billetlugen fik vi forklaringen – de var ved at restaurere ruinerne. Ikke nok med de restaurerede – de byggede det simpelthen op igen – AF BETON! Der blev lavet en moderne arena med lidt rester af det gamle. Det var simpelthen så grimt. Nu kender jeg jo ikke det færdige resultat, men jeg mener, det var fuldstændig ødelagt. Nå, men der var jo ikke meget at se. I et lille anlæg ved siden af p-pladsen var der et mindesmærke over katastrofen i Malpasset i 1959. Katastrofen – hvilken katastrofe? Vi læste lidt om det. En dæmning udenfor byen var brudt sammen og havde fuldstændig oversvømmet noget af byen med den flodbølge, der strømmede ned gennem floddalen - 420 mennesker var blevet dræbt. Malpasset Dam og The Malpasset dam failure. Dæmningen var bygget 5 år tidligere i 1954, for at sørge for vand til den østlige del af Var-departementet.

Den nye arena i Frejus. Det virkede som om noget af det gamle skulle blive stående.

Arenaen set udefra. Mindesmærke over katastrofen i Malpasset.

Vi prøvede, om vi kunne finde noget om stedet i GPS´en. Vi var stadig ikke helt dus med brugen af den. Ingen af os gider læse brugsanvisninger. Sørme jo – det var nævnt under POI vedr. turisme. Vi kørte derud. Det lå ca. 10 km nordøst for Frejus. Vi kom til en tør, varm, støvet floddal med parkering under og ved bropillerne af motorvej A8. Et skilt viste os ruten, men ikke længden af turen. Floddalen havde form som et omvendt S. Vi tog ½ liter vand med. Jeg vil skyde på, at der var ca. 1½ km til resterne af dæmningen. Vi gik gennem den udtørrede floddal, og rundt omkring lå store betonblokke som smidt af en kæmpe. Først troede vi, at det var klippestykker, men så så vi det rustne armeringsjern stikke ud flere steder. Floden slog et knæk, og jeg kunne sagtens forestille mig, hvordan vandmasserne kom brølende gennem dalen og førte de kæmpestore blokke af beton med sig. Nogle af blokkene var revet med 12-1500 m ned gennem dalen.

Skilt over området ved parkeringspladsen.  Billedet er taget fra parkeringspladsen op mod det første knæk på floden. Der var ikke vand i floden på dette tidspunkt, og jeg tror ikke der kommer det, for resterne af dæmningen er der jo stadig.

Her er vi for enden af første "knæk" på floden.

Vender man blikket tilbage på dette sted, kan man lige netop få øje på motorvejen, hvor parkeringspladsen er under.

"Klippeblokkene" er betonblokke. Vi er ved at være ved det andet "knæk"

Betonbrokker Nu var vi kommet så langt hen, at vi kunne se resterne af dæmningen.

Vi er ved at være helt henne ved dæmningen. Det er lidt svært at forestille sig, hvor stor dæmningen var.

Rester af dæmningen Skilt på muren ved dæmningen. Prøver at oversætte, selvom jeg ikke kan fransk. Dette her er vist ikke det sværeste at oversætte.

Højde: 60 m. Længde i toppen: 222 m. Tykkelse i bunden: 6,8 m. Tykkelse i toppen: 1,5 m. Dæmningen tillader at holde 49.300.000 m3 vand. Taget i brug: 1954. Brød sammen: 2. december 1959.

Rester af dæmningen. Det er ikke let at beskrive og fotografere, så man kan fornemme størrelsen af dæmningen.

Vi fortsatte til den gamle bydel i Frejus. Den var nu ikke så interessant. Der var et nydeligt torv ved kirken med plataner og rundt om torvet var der restauranter. Alle butikker og mange restauranter var lukkede, men det var jo også søndag. Vi vendte tilbage til campingpladsen. Vores svenske naboer havde været i Cannes. Nu skulle de i tivoli med børnene. De ville køre videre mod Nice og finde en plads der dagen efter. Vi hentede pizza på pladsens restaurant. De var meget lækre. Taler jeg meget om mad?

Frejus - gade ned gennem den gamle bydel Torvet i den gamle bydel

Rådhuset Isbaren havde åbent. Vi havde også fortjent en is, efter dagens lange tur.

Hus ved torvet i Frejus

04.07.11 - mandag

Først sagde vi farvel til svenskerne – de havde fundet en plads med pool. Jeg er ellers meget tilfreds med pladsen her. Alt er så ordentligt. Her er rimeligt fredfyldt hele dagen og om aftenen, men om aftenen hører man bedre folk rundt omkring, når der ellers er helt stille på pladsen. Vi fik nogle unge mennesker i ”baghaven”, og de kom sent hjem aftenen før – tæt ved midnat. De talte højt, smækkede med bildøre og spillede musik. Ikke høj musik, men vi kunne høre det. Der gik ikke mange minutter før nattevagten var på pletten og bad om ro. Det hjalp. En gartner cyklede med mellemrum rundt med en grensaks og klippede ned, hvor det kunne blive et problem med lavthængende grene. Og så må jeg hellere passe på med at rose pladsen mere, for ellers ender alle danskere bare her J

Vejret var overskyet fra morgenstunden med spredte solglimt. Jeg tjekkede DMI – der blev ikke lovet regnvejr. Jeg er en ivrig læser af de forskellige private campinghjemmesider. På www.halaje.dk  og www.feriejensen.dk  havde jeg læst om og set billeder fra en hyggelig by – Bormes Les Mimosas. Den var jeg simpelthen nødt til at se i virkeligheden, og en dag med skiftende sol og skyer er god til byvandring. Vi kørte dertil. Vi kom ad en smuk rute gennem bjerge og naturen skiftede mellem vinmarker og skove med korkege.

Smuk køretur på vej til Bormes Les Mimosas Vi kom til en højtliggende parkeringsplads, men tænkte at der var nok mere parkering længere nede. Så vi endte med at  køre for langt, og kunne så nyde denne flotte tilkørsel til byen, da vi kørte opad igen.

Vi parkerede i et trangt p-hus, der lå lige ved byen. Himlen så godt nok ud til at kunne give regn, men DMI havde jo lovet noget andet. Bormes Les Mimosas er en smuk by. Den er også turistet, men der er mange utrolig smukke steder og blomster overalt. Regn fik vi sandelig også. En ordentlig skylle. Vi søgte ly i døråbningen til en restaurant de 10 minutter, det stod på. Bagefter blev det dampende varmt. Eller en del trasken op og ned ad trapper, gader og smøger, endte vi øverst i byen ved en ruin af et slot. Der skal jeg love for, at vi fik vand! Vi stod en 10-15 personer klemt sammen under et oliventræ, for det var det eneste ly, der var. Så snart det stilnede af, begav vi os ned til bilen.

Så fik vi parkeret bilen og fik denne fantastiske udsigt over byen.

Hotel Belle Vue, der har en restaurant med udsigt over byens tage. Butikkerne lå rundt omkring og lokkede turisterne indenfor.

De mange smukke planter og små gader og butikkerne konkurrerede om opmærksomheden. Jeg fik slet ikke kigget ind i butikkerne eller kirken , jeg havde alt for travlt med at suge indtryk til mig.

Hovedgaden med flest butikker.

Der var andre end os, der søgte ly for regnen. Pyha - tænk at komme hjem med 5-6 bæreposer varer, og så bo øverste oppe.

Der var så mange forskellige blomster og planter.

Alle havde travlt med at kigge butikker. De steder, hvor der ikke var butikker, kunne man nyde blomster og bygninger i fred.

Det var helt utroligt med alle de blomster. Blomsterne indrammede smukt udsigten over havet.

Jeg tror aldrig, jeg har besøgt en by, hvor blomsterne i den grad dominerede hele bybilledet.

Bougainvillea Kendte ikke denne, men søgte lidt og kom frem til flaskerenser Havenyt.dk

Slottet øverst i byen - der var nu ikke meget at se, og udsigten var også begrænset pga. vejret. Nede igen i en våd Bormes Les Mimosas.

Et sidste vådt blik over byen, inden vi kører videre.

Fra Bormes Les Mimosas kørte vi til en bager. Der købte vi et par skinkesandwich og en skål salat. Det var kyllingesalat med soltørrede tomater, grillede auberginer, ost, majs og salatblade fra forskellige salattyper og kyllingebryststykker overhældt med en lækker sennepsvinaigrette. UNDSKYLD – mad igen J Vi spiste frokosten lidt sent på dagen ved en lille strand på vej ud til Giens-halvøen.

Turen ud ad Giens-halvøen var temmelig kedelig. Vi kørte ned til færgelejet, hvor turbådene sejlede ud til Porquerolles-øerne, men der var noget kaotisk og ikke særligt hyggeligt. Det var også lidt svært at hamle op med Bormes-Les Mimosas. Vi vendte tilbage mod campingpladsen. Vi tog kystvejen, stoppede for at handle ind til aftensmad, men da vi kom til en Mc-Donalds ved St. Tropez og himlen igen så ud til at ville give vand, drejede vi hurtigt ind og tog den lette løsning. Godt det samme. Da vi kom til campingpladsen, brød regnen løs, og det var ikke det første vand, der var kommet, kunne vi se. Der var kæmpepytter overalt. Vores håndklæder var våde og der var kommet lidt vand ind på gulvet på toilettet, for den lille tagluge stod åben. I skrivende stund, sad jeg under solsejlet og lyttede til regnen og tordenen.

Fra Giens-halvøen. Vi fandt ikke området interessant. Vi kørte ud på halvøen på modsatte side ad en lang tange og tilbage ad en anden tange. I midten var der saltbassiner til udvinding af salt, men jeg ved ikke om, de var i brug længere. Det skulle også være muligt at se flamingoer, men vi så ikke nogen.

Hyeres - palmernes by. Solen forsøgte at vinde over regn og skyer. Ved ikke, hvordan det gik med solen i Hyeres, men vi fik i hvert fald vand.

05.07.11 - tirsdag

Jeg kom i tanke om, at det var markedsdag i St. Aygulf. I Kroatien er der marked i Zadar, Trogir og Split hver dag og nogle af dem har åbent om aftenen også. Men i Frankrig har det været sådan, at alle de steder, vi har været til marked, har det været en eller to gange om ugen - og altid om formiddagen. Her kan det ikke nytte at komme daskende over middag, for så er det for sent.  Vi fandt en p-plads, endda i skyggen, og gik hen til markedet. De franske markeder er specielt spændende, fordi de også sælger en masse madvarer og gerne leverer smagsprøver.

Jeg syntes ikke rigtig, at der var noget, der fristede, men købte en flot, gul dug med billeder af oliven. Jeg ville gerne have sådan en dug til campingbordet. Så kan den minde mig om sol og sommer i Frankrig, når der er trist og gråt hjemme. Vi faldt over en bod, hvor de solgte paella. Det så simpelthen så lækkert ud. Vi købte til 2 personer - ikke specielt billigt, men hold da op en portion. Vi skyndte os tilbage til campingpladsen, da maden var rygende varm. Vi spiste paellaen med det samme til frokost. Det var med muslinger, kæmperejer, kyllingelår og chorizopølser, rød peber og selvfølgelig ris. Nybagt groft brød og iskold rosévin til. Det var vildt lækkert, og bagefter var det lige før, vi trængte til et bad efter at have pillet alle de rejer. Der lå et helt bjerg mellem os af muslinge- og rejeskaller. Ok - jeg nævner ikke noget om aftensmaden så! :-)

Resten af dagen tilbragte vi på stranden, og efter aftensmaden kørte vi ind til Géant og handlede. Da vi kørte tilbage mod pladsen, så vi at der var et mindre marked på torvet i byen. Vi stoppede lige for at se på det, men det var mest smykker og ure, så det var hurtigt set.

På vej til marked. Her fandt jeg mig en, smuk gul dug.

Sæber. Hvidløg og skalotteløg

Ost og pølser fra Savoien. Oliven

2 store pander med paella var der - gad vide, hvor tidligt han starter med at lave mad om morgenen.

Der var ligeså meget tilbage i bøtten, som vi har på tallerkenerne. Pyha, man bliver træt i varmen.

På markedet om aftenen var der lidt forlystelser for børn. Boder med slik - vildt dyrt - 3,95 Euro pr. 100 g.

Markedet lå hele vejen rundt om torvet, hvor der var marked om formiddagen.