RONÆS STRAND CAMPING

Efter lige knap et halvt år i Sæby på vintercamping, tog vi campingvognen hjem, for at gøre den klar til vores forsæson i Grønhøj, der starter til påske. Flemming var startet på at tage dykkercertifikat, og han var/er af sted de fleste weekends. Men pludselig var der en weekend, hvor han havde fri, og vi havde lidt timer tilovers i forbindelse med arbejde, så vi kunne holde fri om fredagen. Vi besluttede os for en tur til Fyn, da det var meget længe siden, vi havde været på de kanter. Desuden lovede vejrudsigten nærmest sommervejr, så det var med at udnytte det.

Vi havde udset os Ronæs Strand Camping ikke langt fra Middelfart. Vi havde været på pladsen i en hytte for 15-18 år siden, da vi skulle til bryllup i nærheden. Dengang syntes jeg, at pladsen lå rigtig skønt ned til vandet. Ellers var det ikke meget jeg kunne huske derfra. Vi kørte hjemmefra fredag morgen, og var ved pladsen ved middagstid. Solen skinnede gennem tynde skyer, pladsens fastliggere var ved at stille op, og der var en dejlig stemning af forår lige om hjørnet.

Trafikken var ikke så slem. Alligevel var der sket et færdselsuheld, der krævede ambulance. Billedet er ikke fra uheldet. Så kunne vi se Lillebæltsbroen. Jeg tror faktisk ikke, vi har været over den med campingvogn før.

Vi fik tildelt en plads, hvor vi havde en fin udsigt. Pladser tættere på vandet og fri udsigt koster ekstra og kan ikke benyttes, hvis man bruger ACSI-rabatkort, som vi gjorde. Alligevel var det en af de bedre parceller vi fik, synes jeg. Der var endnu ikke kommet så mange campister. Det var første dag, pladsen havde åben i sæson 2011, men der kom flere til i løbet af  weekenden.

Fredag eftermiddag besøgte vi nogle venner i Odense, som vi desværre ser alt for lidt til. Vi havde en rigtig hyggelig dag. Meteorologerne havde lovet næsten sommer til næste dag, så vi gik forventningsfulde i seng og håbede på morgenmad i det fri. Da vi stod op, var vejret gråt og tåget. Vi regnede med at solen ville brænde tågen væk, men det blev morgenmad inde i vognen. Vi havde baseret vores lørdag på udendørs ting, så vi kunne nyde solen.

Først kørte vi en tur til Brende Mølle, en gammel vandmølle med en fisketrappe. Dvs. at først kørte vi rundt og ledte efter Brende Mølle :-) Vi regnede med, at når vi fandt Brende å, ville vi sikkert også finde møllen. Brende Ådal er 28 km lang, og der er altså rigtig mange små veje, der krydser åen. Efter en times tid på små veje i et overordentlig smukt landskab, opgav vi. Det kortmateriale, vi havde fundet frem til i campingpladsens reception, viste ikke nogen steder, hvor møllen var. Så vi kørte ud til hovedvejen til Assens igen, og det første der mødte os, var et skilt til Brende Mølle :-)

Indkørsel til pladsen. Tågen hænger fugtigt over os. Jeg havde glædet mig til at se de smukke fynske landskaber i sol, men solen kunne ikke rigtig trænge igennem.

Mens vi kørte rundt og ledte efter den famøse mølle, kom vi forbi dette smukke sted. Jeg var helt optaget af, at busken blomstrede. I det nordjyske, hvor vi bor, er foråret ikke så langt fremme endnu. Alt virkede lidt mere grønt, end hos os.

Ifølge den brochure vi tog ved møllen, påbegyndtes produktion af el ved vandkraft i 1912. Senere foregik det også ved damp- og dieselkraft og i 1970´erne ophørte udnyttelsen af vandkraften. Men vandkraften er blevet udnyttet siden 15-tallet, hvor Brende Mølle første gang blev nævnt som en mølle med tre kværne. Efter ophør af produktionen af el, er området blevet anlagt med fisketrappe og faunapassage.

Mølledammen ved Brende Mølle Brende Å

Brende Mølle til højre. Vi kunne ikke komme ind i bygningen. Fisketrappen.

Vi fortsatte mod Assens. Der var så meget at se i området, og at det blev Assens vi valgte, skyldtes en brochure fra receptionen på pladsen. Der var omtalt et gammelt fiskerleje - Torø Huse - lige udenfor Assens, som så hyggeligt ud. Vi fandt frem til fiskerlejet, og inden vi gav os til at se nærmere på byen, spiste vi vores medbragte mad i solen, som endelig valgte at komme frem fra skyerne. Her kommer lige lidt billeder fra Torø Huse.

Og når det er forår, er det vel også tidspunktet at lufte den åbne sportsvogn.

Vi fandt en lille parkeringsplads lige inden byen, hvor vi spiste frokost. Efter frokost, gik vi en lille tur gennem byen.

Det var rigtig hyggelig landsbyidyl. En anderledes placering af en blomsterkrukke

Da Torø Huse er et gammelt fiskerleje, ligger det selvfølgelig ned til vandet, som der er kig til mellem husene. Gammel bindingsværk og stråtag - det er som taget ud af en gammel dansk film.

Endnu et lille kig til vandet.

Vi fortsatte vores tur ind til Assens. Vi parkerede i centrum og kiggede lidt på byen. Der var baggårde med en masse miljø, man skulle bare lige kigge gennem porten. Vi er sikkert gået glip af nogle ting, men der var nok til os at se på. Vi ville gerne nå tilbage til campingpladsen og have kaffe udenfor vognen i det utroligt vidunderlige vejr.

Den gamle købmandsgård - Plums Gård - i Assens. Købmandsgården set fra den modsatte side. I gården er der café og butikker.

Fra købmandsgården kommer man ind i endnu en gård, der så vidt jeg kunne se, udelukkende var til privat beboelse. Måske har der boet en håndværker her - relieffet forestiller vist en tømrer eller snedker ved høvlebænken.

I det røde hus blev søhelten Peter Willemoes født. Willemoesgården er nu kulturhistorisk museum og kunstsamling.

Den gamle tobaksfabrik er lavet om til et kulturcenter med biograf, bibliotek, koncertsted, galleri og turistinformation. Desuden var der et værksted for Assens Miniby. Sedlen på døren er et stillingsopslag. Man behøvede ikke se godt ud for at arbejde der :-) Jobbet var ulønnet, og det eneste der krævedes, var interesse for at bygge de små modeller af husene.

Vi manglede lidt til aftensmaden, så vi fandt et supermarked. Vi kom forbi dette smukke postkortagtige motiv. Assens er en hyggelig by med masser at se på.

Tilbage på campingpladsen, var man i færd med at sætte anløbsbroen op. Efter kaffen gik jeg en lille tur rundt for at se pladsen.

Med temperaturer, der lignede en dansk sommerdag, kunne jeg næsten forestille mig at dase på stranden og blive kølet ned i vandet.

Jeg bar remedierne ud i det fri og lavede salat i solen. På grillen småsydede en skinkeculotte og sendte himmelsk duft ud til forbipasserende. Aftenen var utrolig lun, og vi sad udenfor og nød solnedgangen over vandet. Det var en dejlig forlænget weekend på Fyn :-)