KØBENHAVN 2012

Vi havde vinterferie i uge 10. Vores ældste søn og svigerdatter var flyttet til København. Vores søn havde boet i Slagelse siden sommeren 2011, hvor han fik arbejde og vores svigerdatter stadig i det nordjyske pga. studiet. Hun havde nu fået flyttet det til Københavns Universitet, og de kunne flytte sammen i København.

De første par dage af vores ferie tilbragte vi på vintercamping i Sæby. Der havde vi haft vintersæson, og jeg har ikke skrevet om det denne gang, men hvis nogen er interesserede, kan man læse om vores vintersæson sidste år her VINTERCAMPING SÆBY 2010/2011 - denne her sæson minder om sidste år. I ferien slappede vi af i campingvognen og læste og cyklede og gik ture, og om torsdagen tog vi flyveren til København. Vi havde jo kun en lidt forlænget weekend, og vi ville ikke bruge tiden på motorvej. For mit vedkommende var det første gang, jeg skulle flyve, og jeg glædede mig og var spændt på oplevelsen :-)

Flemming monterede en ny antenne på vores vogn en af dagene. Vi havde købt et Boxer-abonnement, men vi kunne ikke rigtig få signal. Det viste sig, at det var en fejl på antenneledningen i samlingen bag stikket, så måske havde den gamle antenne alligevel været god nok :-)  Fra en cykeltur til Sæby.

Dejlig sol, men stadig bidende koldt i vinden.

Fra Nordre Skanse i Frederikshavn. Kanonerne var velholdte, men de bliver sikkert også benyttet hvert år til Tordenskjoldsdagene.

Vi havde pakket forteltet, mens vejret var godt. Der var kun en weekend igen, når vi kom hjem fra København. Et blik ned ad vejen afslørede, at der ikke var mange på camping en hverdag i uge 10 :-)

Vi blev hentet i lufthavnen torsdag aften. Da vi ankom, mødte vi vores svigerdatter, der var ved at blive sikkerhedstjekket. Hun var på vej til Aalborg - en aftale og flybilletter, der ikke kunne ændres. Vi skyndte os at kramme hende og ud til den ventende bil. Jeg sad og trykkede næsen flad mod bilruden, for jeg havde ikke været i København i over 20 år, og dengang kun på kort visit. Jeg skulle jo nødig gå glip af noget :-)

Vores søn skulle på arbejde i Slagelse fredag formiddag, men vi skulle mødes i byen om eftermiddagen. Vi fik en nøgle til lejligheden, og så gik vi ellers på sightseeing i hovedstaden. Første stop var i en dykkerforretning, hvor Flemming gerne ville se på varerne. Han kunne selvfølgelig ikke nøjes med at kigge... :-) - vi fortsatte til centrum igen. Der blæste en isnende vind, og vi søgte læ og varme på Glyptoteket

Dykkerbutikken. Vi kørte først med bus og så S-tog og gik det sidste stykke. Tivoli. Hele Københavns centrum var skæmmet af utallige vejarbejder.

Københavns rådhus. Dem, der færdes i byen hver dag, kan bare springe over de billeder, der keder dem :-) Ny Carlsberg Glyptotek. Jeg havde set Mette Blomsterberg stå og lave kager på tv i vinterhaven. Jeg havde fundet ud af, at hun nu har en butik, men jeg ville gerne se vinterhaven og skulpturerne.

H.C. Andersen sidder og kigger over på Tivoli. Der er vist mange, der har siddet på skødet af ham - hans bukseknæ er helt blankslidte.

Vinterhaven på Ny Carlsberg Glyptotek I arkaden ved siden af vinterhaven var der også udstillet figurer.

Der var meget at se på - ikke kun alle skulpturerne, men også salene, der var flot dekoreret på både vægge og i loft.

Græske guder

Askekiste. Der var en særudstilling om Egypten. Mumier helt viklet ind i gaze.

Sarkofager malet i forskellige mønstre Figurerne og mønstret fortæller uden tvivl deres egen historie. En skam man ikke kan tyde det.

På vej ud passerede vi statuen i bassinet i vinterhaven.

Vi fortsatte mod Christiansborg og så på rytterstatuen foran af Frederik d. 7. Christiansborg Slot.

Jesper kom med toget fra Slagelse og stødte til os. Vi gik en tur i byen. Først forbi Københavns Universitet. Det er her vores svigerdatter Nadia er startet. Hun mangler et par år på jurastudiet.

Gråbrødretorv - det var begyndt at småregne. Uden tvivl et skønt sted i forårs- og sommermåneder med blade på træerne og udeservering. Der var også hyggeligt nu med de kulørte huse, men solen manglede lige.

Belægningsarbejde gjorde gaden smal, og det var ikke let at finde et sted at tage billede af Rundetårn. Bygget i 1642 af Christian 4. Det er Europas ældste fungerende observatorium. Indgangsportalen var stor og pompøs. Rundetårn er en af de billige attraktioner. 25,- kr. pr. person.

Vi gik op i tårnet ad den spiralformede gang. Turen op er på 268,5 m, hvis du går yderst ved muren og kun 85,5 m inde ved tårnets midte. Gangen ender i en trappe, der fører det sidste stykke op til observatoriet. På vej op, var der en glasdør ind til Trinitatis Kirke, men man kunne ikke gå ind den vej.

Øverst er der en platform hele vejen rundt og der er udsigt over Københavns tage, tårne og spir. Observatoriet var lukket.

Vi trængte til at hvile fødderne, så vi tog hjem og hyggede os. Vi skulle også finde ud af, hvad vi kunne tænke os at opleve næste dag. Vejrudsigten lovede rimeligt vejr og endda lidt sol, så en havnerundfart var en oplagt mulighed. Al den friske luft, vores trætte fødder og en voksen gin og tonic til mig og en Laphroaig til mændene gjorde øjenlågene tunge, og vi kravlede under dynerne.

Næste morgen var vi udhvilede og klar til endnu en tur rundt i hovedstaden. Vi hyggede over morgenmaden, og gik ned og tog bussen til centrum. Det øsregnede! Jeg tror, jeg vil være meteorolog - det er da vist det eneste arbejde, hvor man kan tage fejl gang på gang og alligevel ikke blive fyret :-) Vi startede i Kongens Have og planen var Rosenborg Slot mens det regnede. Jeg måtte betale 20,- kr. ekstra udover entreen til slottet for at få lov til at tage billeder, men til gengæld fik jeg et klistermærke til at sætte på tøjet, så personale rundt om kunne se, at jeg skam gerne måtte gå rundt og fotografere :-)

Opgangen, hvor Jesper og Nadias lejlighed er. Jeg var forbløffet over alle de cykler, der er i København. Nogle gange ledte det tankerne hen på Kina med alle cyklerne på vejene. Erantisser i Kongens Have. Selvom der var vinterkoldt, piblede foråret frem.

Rosenborg Slot ved Kongens Have Rosenborg Slot

Rosenborg Slot

Der var masser af ting med rav. Og elfenben.

Så nåede vi ned til kronjuvelerne. Grundigt lukket inde bag tykke mure og massive boksdøre.

En smuk lille bog. Ved ikke, hvad den hed eller andet, for hvis man skulle vide noget om de udstillede ting, skulle man købe et hæfte med alle numrene og forklaring. Vi nød bare synet. Kongekronen går igen på et maleri på slottet.

Kronregalierne ses ligeledes på maleriet. Engang imellem bæres smykkerne af Dronning Margrethe. Jeg går ikke så meget op i det med de kongelige, så I må selv søge på nettet, hvis I vil vide mere.

Vi fortsatte ind på slottet. Det hele var meget flot og velholdt. I et af værelserne arbejdede håndværkere på at sætte det flot i stand.

Og så fortsatte det ellers i værelse efter værelse med gobeliner, gamle møbler og tapeter. Alt var meget smukt og velholdt.

I den ene ende af riddersalen stod tronstole og kæmpestore løver af sølv

Vendte man blikket den anden vej, kunne man se hele riddersalen med alle gobelinerne, der også hedder  Rosenborg-tapeterne.

Efter Rosenborg Slot var regnen stoppet. Vi gik ned ad Gothersgade, og vi stoppede et sted og delte et par pizza til frokost. Jeg var på udkig efter Grønnegade, hvor Mette Blomsterberg har butik og sælger af sine lækre kager og bageudstyr. Vi flottede os med lækkert til aftenkaffen og noget frysetørret hindbær til drys på kager. Jeg bager ikke særligt ofte, men har en anden svigerdatter, der vil være bager, så hun ender nok med at "arve" det lækre drys.

Nu, hvor vejret var blevet lidt bedre og solen måske endda ville kigge lidt frem, blev vi enige om, at det nok var på tide med havnerundfart. Vi købte billetter og der var så dejligt vejr nu, at vi faktisk godt kunne sidde ude og nyde turen. Bagefter gik vi gennem Nyhavn, videre til Amalienborg  Slot, Marmorkirken, et lille smut forbi Nyboder og en tur i Illum for at købe nye sko til Jesper - Illum mindede om det store Karstadt varehus vi så i Görlitz, da vi var i Dresden med alle balkonerne på hver etage.

Da vi kom ud fra slottet, mødte vi livgarden. Det var som om alle Fætter BR-figurerne var til kongres :-)

Mette Blomsterbergs butik i Grønnegade. Grønnegade var en spændende gade, der var flot restaureret med kulørte facader og spisesteder og interessante butikker.

Med havnerundfarten ud af Nyhavn

Nyhavn Operahuset.

Holmen - jeg kunne kende den gule bygning og den gamle lastekran fra tv-serien "Ørnen"

Amalienborg og Marmorkirken Christianshavn Kanal, hvis ikke jeg fik helt forkert fat i det :-)

Her er der virkelig tale om kontraster - ikke kun i farverne Det Kongelige Bibliotekt - også kaldet Den Sorte Diamant

Da vi kom i land, var vi lidt forfrosne. Jeg trængte til en kop kaffe at varme mig på.

Der måtte være et sted, hvor vi kunne købe en kop kaffe. Dette her var endnu bedre :-) - Irish Coffee med dobbelt op på whisky. DET lunede.

Amalienborg Her var de Fætter BR-figurer igen - vagtskifte hos livgarden

Kuppelloftet i Marmorkirken Marmorkirken

Til sidst tog vi bussen hjem og lavede kylling og ovnbagte rodfrugter. Desserten fra Blomsterberg fik vi til kaffen. Jesper var træt i benene - og han har endda så unge ben i forhold til os :-) Søndag råhyggede vi os med morgenmad og over middag kørte Jesper os i lufthavnen. Det var en skøn weekend, hvor jeg endelig fik set en del af hovedstaden, som jeg kun huskede glimtvis. Desuden fik jeg for første gang set Danmark fra luften. Som Google Earth - bare i virkeligheden :-)