JULEMARKED I TIVOLI/KBH. OG ROSTOCK 2015

Hvert eneste år siden 2011 har vi været til julemarked i Lübeck. De venner, vi plejer at være af sted med, foreslår vi prøver noget nyt, og i sommer bestilte vi hotel i Rostock til første weekend i december. Man skal være tidligt ude, hvis man gerne vil bo tæt på det hele. Desuden får jeg lyst til at se julemarkedet i Tivoli i København, da jeg aldrig har været der, så sidste weekend i november, tager vi til København.

Vores søn og svigerdatter har købt hus i Søborg, og er flyttet ind 1. november. Vi skal over og se huset, nu hvor de er flyttet ind, og så skal vi i Tivoli lørdag aften. Vi har Jespers vinterhjul til hans bil med. De har været til opbevaring hos os, men nu har han plads til det ekstra sæt hjul. Flemming hjælper ham med at skifte til vinterhjulene, og vi går på restaurant og spiser om aftenen, inden vi skal i Tivoli.

Markedet er super flot og smukt, men noget mindre end jeg har forstillet mig. Bagefter går vi en tur ned ad Strøget og kigger vinduer. Om søndagen kører vi ud og køber nogle haveredskaber til de unge. Alt mangler :-) Nu har de i hvert fald det mest nødvendige - også en sneskovl.

Huset set fra haven. Ikke stort, men et godt begynderhus.

De unge er allerede kommet helt på plads. Der stilles an til frokost.

Som forventet er der mange mennesker i Tivoli sådan en lørdag aften med juleudstilling.

Det hele er meget smukt med masser af lys. Det må være et kæmpe arbejde, at pynte op.

På hele klokkeslet er der lysshow over søen med musikledsagelse af Tchaikovsky. Showet skal forestille noget fra Nøddeknækkeren, så vidt jeg husker.

Hængepilen er pyntet med 1000-vis af små pærer, og det er helt eventyragtigt at gå under den.

Hele haven er fantastisk flot, og jeg nyder hvert sekund.

Jeg ved ikke, om det hedder den Japanske have eller noget i den stil..... men området var flot illumineret med lamper og en svævende, lysende drage.

Det hele er smukt pyntet, og det er let at finde julestemningen frem. Julelys og kugler og et træ med lysende hjerter.

Lysene fra forlystelserne og julepynten stråler om kap.

Der er butikker og boder, hvor du kan købe mad og drikke og julepynt og gaver.

Selvom der er masser af steder, hvor du kan købe lidt til ganen, er der ikke så mange, der står og drikker gløgg og glühwein, som når vi er til julemarked i Tyskland.

På Strøget er der livligt også her sent om aftenen. Politiet patruljerer med regelmæssige mellemrum. Illums Bolighus er enkelt og smukt pyntet med snefnug. Vi kører senere forbi hotel D'Angleterre, og her er udsmykningen istapper. Vi stopper ikke for at tage billeder.

Sidst på eftermiddagen om søndagen kører vi mod Odden og færgen med stormen Gorm i hælene. Jeg sender lige en varm tanke til nogle af beboerne i Gevninge :-) Færgen hopper af sted over bølgerne, og da vi kommer i land, regner og rusker det voldsomt. Godt vi kun har en god time hjem.

ROSTOCK

Weekenden efter -  det er 4.-6. december - holder vi fri om fredagen og kører fredag morgen mod Rostock. Hotellet, vi skal bo på hedder TRIHOTEL Hotel Rostock, og vi har bestilt værelser allerede i sommerferien. Hotellet ligger ca. 2½ km fra centrum, og der er bus 3 gange i timen, som holder lige udenfor hotellet. Der er 3 stoppesteder, før vi skal af, så det kan ikke være nemmere. Fredag aften tager vi lidt forskud på glæderne.

Vi tager ind til byen og finder en restaurant, hvor vi spiser aftensmad - Restaurant Kellergeister - den kan anbefales. Lækker og rigelig mad og super fin betjening og masser af humor. Efter maden spørger vi om vej til julemarkedet og snart er vi i gang med et krus Glühwein. Uha, det smager dejligt. Vi forsøger at få lidt ide om, hvordan markedet ligger, så vi kan tage fat for alvor om lørdagen. Tilbage på hotellet slutter vi aftenen med en kop kaffe i restauranten. Vi forhørte os om, hvorvidt det var muligt at få en kande kaffe og kopper med op på værelset, men det var ikke muligt.

Vores værelse. Hotellet er 5-stjernet, men det synes jeg nu ikke, det fortjener. Vi har boet på 3-stjernet, der er lige så godt som dette her.

Indgangen til vores hotel. Så er vi kommet ind til centrum af Rostock, og her ved Steintor starter julemarkedet stort set. Busstoppestedet hedder også Steintor.

Vores venner på restaurant Kellergeister (Kælderspøgelser) Så er vi klar til første besøg på julemarkedet, men det er først i morgen, det for alvor går løs.

Jeg ved ikke, hvad de pyramide-tårn egentlig hedder - ved du det, Renate? - men dette her er et af de flotteste jeg har set. Vi fortsætter ned gennem en gågade, hvor der er masser af boder hele vejen. Vi regner med, at butikkerne har åbent dagen efter, så der er meget, der skal undersøges.

Så står den på Glühwein. Uha, det smager godt :-)

Rostock ser ud til at være en dejlig by. Der er mange flot restaurerede huse og gamle bygninger. Her bagved er det vist rådhuset.

Klokken er hen ad 21.00, og mange boder har lukket ned for dagen. Der hvor man kan købe mad og drikke, er der stadig åbent.

Julebutikkonceptet Käthe Wohlfart har selvfølgelig også en butik her. Man kan købe det flotteste og mest fantastiske julepynt her til priser, der er ligeså fantastisk høje :-) Der er mange ansatte, og man må absolut ikke fotografere, og de ansatte vogter nidkært over sagerne - det er næsten værre end bevogtningen af kronjuvelerne på Rosenborg.

Næste morgen spiser vi en solid omgang morgenmad, så vi ikke forgriber os på alt for meget fra det knap så lødige udbud af mad på markedet. Vi går over gaden ved hotellet og venter på bussen. Det viser sig, at vi skal trække billetter i bussen, og vi får travlt med at samle alle vores mønter sammen, så vi kan få 4 billetter. Det koster 1,50 euro pr. person, hvis det er under 4 stoppesteder. Vi når lige at trække vores billetter, inden vi skal af. Hvis man bliver taget uden billet, koster det 60 euro, står der i bussen.

Vi er inde i byen ved 11-tiden. Alle boder og butikker er åbne, og vi begiver os ned gennem gågaden. Vi kigger på støvler og sko, tøj, gaver, souvenirs. Det er rigtigt hyggeligt. Vi ender i et tivoli nede ved havnen, men tivoli har ikke lige vores interesse. Det har til gengæld en bod med Glühwein, og vi går indenfor og får de første par Glühwein til at  varme os på. Egentlig er der dejligt vejr, men nede ved havnen blæser der fælt med en isnende vind. Efter et par kopper Glühwein og en varm kakao med rom, går vi tilbage mod gågaden. Stemningen er løftet, og vi går ind i et butikscenter for at finde et toilet. Der er vældigt smukt pyntet. Vi går ud i gaderne igen, og mændene køber nye støvler i en skobutik - et godt tilbud - og vi finder et sted, hvor vi køber en hotdog.

Flere butikker og Glühweinboder senere køber vi en portion ristede champignons og senere et brød med grillet oksekød på spid. Vi har også spist et stort kræmmerhus med Mutze - Mutze – Wikipedia - faktisk bliver vi enige om at springe aftensmaden over. Vi køber julepynt og andre uundværlige sager, og ved 21.30-tiden er vi så trætte i ben og fødder, at vi vender næsen mod bussen igen, og kører tilbage til hotellet. Vi slutter lige dagen med en godnat-øl på vores værelse, og jeg skal love for, at vi kom til at sove godt. Næste morgen, da vi skal ned til morgenmad, hænger der en lille overraskelse på dørhåndtaget. Det er en æske julechokolade fra hotellet til gæsterne. Vi tjekker ud efter morgenmaden og kører hjemad. Ved grænsen stopper vi og handler, og der er så mange mennesker, at vi er tæt på at opgive. Nå, men der smutter lige 2 timer der, så vi kommer hjem ved aftenstid. Det var en super dejlig weekend. Her følger nogle indtryk fra turen.

Vi venter på, at receptionisten bliver ledig, så vi kan forhøre os om bussens køreplan.

Vi er i god tid til bussen. Hotellet er bygningen over for. Der står også nogle svenskere og venter og tygger skrå. De bor sikkert også på hotellet.

Steintor og en flot, pompøs bygning ved siden af. Jeg ved ikke, hvad det er, men den er meget detaljeret og imponerende. Og den pompøse bygning er Oberlandesgericht von Rostock. Tak til Kurt B. Andersen for oplysning. :-)

Folk myldrer til fra alle sider. Tivoliet på torvet tiltrækker især børnefamilier. Der er et større tivoli ved havnen.

Vi går ind i en spændende butik, der sælger alt i marmelade, og andre lækkerier lavet på frugt. Der er mange smagsprøver, og varerne er gode. Men det er først på dagen, så vi skal passe på med ikke at købe tunge ting, vi skal bære på hele dagen.

Sikken voldsom trængsel og alarm..........

Vi er i gågaden, og der er boder hele vejen gennem gågaden og sidegaderne.

Vi fortsætter ufortrødent gennem mylderet. Det er lidt en balancegang - vi vil gerne se på butikkerne, men vi må jo heller ikke gå glip af juleboderne.

Jeg morer mig vist mere end Flemming :-) - gad vide, hvad der blev sagt....

Lad os komme ud af dette gedemarked - og pyha, godt jeg ikke sidder der over jorden i en gynge i bidende kulde.

Så vi krydser vejen tilbage til gågaden, men først stikker vi næsen indenfor i et butikscenter.

Butikscentret, hvor vi finder toiletterne på nederste etage. Det koster 0,50 euro at benytte det, og vi får en kupon, som vi kan bruge i Pizza-Hut. Det gør vi nu ikke.

Her får I hele det store juletræ, der står midt i centret. Glaskuglerne bliver større og større nedad. I bunden er de så store som fodbolde. Ude i kulden igen ender vi på et lille torv, med marked for børn med eventyrfigurer osv. Vi går gennem porten i tårnet og ender igen i gågaden. Tårnet er Kröpeliner Tor.

Dagen går på hæld. Flemming og Jan bærer deres gule poser med nye støvler. Inde i en slags gård ligger der hyggelige gamle huse, og en kirke eller kloster. Vi går ikke ind nogle steder, men nyder de gamle huse udefra.

Fint gammelt hus med galleri.

Den blå time - skumringstimen. Markedets lys begynder at komme til sin ret igen.

Et sted er der en bager, der bager brød så det dufter i hele området. De ser så lækre ud, men det giver ingen mening at købe et, for det er sikkert tørt og kedeligt, når vi når hjem igen.

Bod, hvor de sælger stjerner. Jeg har 3 små stjerner med de mange arme, og jeg er forelsket i en af de store, men jeg aner ikke, hvor jeg skal hænge den, så jeg nøjes med at beundre dem. De er meget populære i Tyskland og også pænt dyre. 50-55 euro for en af de store.

Børster til ALT - meget lækre flotte. Godt håndværk.

Stegte løg og champignons. Smager skønt. Pause. Glühwein - altid "mit Schuss" :-)

Der bliver ristet pølser til den store guldmedalje. Min favorit er Thüringer Bratwurst, men den fås ikke så mange steder på markedet i Rostock.

Soldat fra "Nøddeknækkeren" Og igen en af de fantastiske pyramider - denne her er dog for poppet med grelle farver, der skifter.

Vi er tilbage på det store torv med pariserhjulet. Der er stadig lige mange glade mennesker, der hygger sig.

Torvet er omkranset af smukke gamle huse, som man næsten ikke lægger mærke til pga. julemarkedet.

Vi dasker lidt rundt på må og få, og suger de sidste indtryk til os.

Den er da flot - en af de flotteste jeg har set, men det siger vel ikke så meget.

Med et sidste blik på pariserhjulet, takker vi af for denne gang. Det var en skøn weekend.