GRØNHØJ STRAND CAMPING

Vi skulle nu til at gøre klar til vores forsæson på Grønhøj Strand Camping. Vi byttede teltet ud fra vintertelt til vores store fortelt. Gulvtæppet til forteltet blev også fjernet fra vognen og erstattet med et større tæppe. Der skulle lidt flere campingmøbler til. Meget af det røg i bilen, det kan jo ikke nytte at fylde campingvognen til loftet, selvom der er rum nok at fylde op i en campingvogn. Det er vist noget med vægten ;-)

Vi havde fri de 3 dage før påske, så fredag aften da det sidste var pakket, kørte vi til Grønhøj. Der var glædeligt gensyn med naboer og genboer. Vi fik vognen stillet i vatter, og så blev det endelig tid til lidt sen aftensmad. Forteltet kunne vente til næste dag. Lørdag var der tørt, men overskyet. Helt fint vejr til at sætte telt op i. Det var dejligt at få det store telt op igen, efter et halvt års vintercamping med et noget mindre vinterfortelt.

Campingpladsen var allerede næsten fyldt op, og i dagene op til påske kom der flere og flere. Der var ikke mange ledige pladser tilbage. Vi kunne se, at den nye toiletbygning var færdig og der var etableret ca. 60 nye parceller. Det er efterhånden en ret stor campingplads, men det mærker man slet ikke, da den er delt op i veje med hække imellem. Grantræerne ved vores parcel er efterhånden også blevet temmelig store. De gik os til midt på låret, da vi havde vores første forsæson for 4 år siden.

Så kom forteltet op og vejret viste sig fra sin bedste og side og blev bare ved og ved og ved med at være godt. Der var fuld sol og blå himmel og temperaturer på op til 22 grader hver dag både før og i hele påsken. Fantastisk!

Om mandagen var vores ældste søn, Jesper, på besøg. Solen skinnede flot, men der blæste en kold vind ved stranden.

Tirsdag havde jeg en veninde på besøg - hun ville ikke fotograferes, så vi gik en tur på pladsen og tog lidt billeder, og her er den nye toiletbygning. Næsten færdig (synes der mangler noget maling) Det var pænt og nydeligt.

Der er heste på pladsen. De går i et område, der adskiller noget af den nye del af campingpladsen.

Ovre hos Gitte og Brian var der én, der havde tabt en skrue - til grillen altså :-)

Ellers var det en stille dag, hvor vi bare slappede af og nød solen.

Onsdag var vi en tur i Thisted, for at købe en ny køletaske med kompressor. Vi spiste frokost ved fjorden lige før Vejlerne. Og så inviterede vi os selv på kaffe hos Ulla og Søren i Svinkløv.

Skærtorsdag var det min fødselsdag, og Jesper har om søndagen, så vi havde familien til brunch. Vi gik en tur ved stranden. Der var havgus mellem klitterne og vandet, men ikke helt nede ved vandet. Det så sært ud.

Mine søde niecer.

Billeder med kontraster - her taget mod solen i disen...... ..... og her med solen i ryggen.

Tilbage på campingpladsen smuttede vi lige over og hilste på Flemmings onkel og tante. Og så skulle vi have lidt at drikke ovenpå gåturen.

Alle nød vejret. Om aftenen kom vores mindste søn, Andreas med sin kæreste Helena og spiste. De havde været på arbejde hele dagen.

Og så var den fødselsdag slut. Resten af påsken var mere fredelig. Vi gik lidt ture og sad i solen og læste. Det var ikke meget vi foretog os. Om lørdagen var vi lige et smut i Hjørring og shoppe lidt. Om aftenen kom vores venner Per og Karen Marie, som vi ofte har været på camping med. Jeg fik faktisk ikke taget flere billeder resten af påsken :-)

Så kom der nogle weekends, hvor der ikke skete det helt store. Det var mest afslapning og gå- og cykelture ved stranden. Flemming skulle også på nogle dykkerture, og så kom vi ikke af sted. En lørdag, hvor vejret var helt fantastisk, og hvor vi ikke var på camping pga. dykning, kørte vi en tur til Mariager Fjord og spiste vores medbragte frokost ved vandet. Bagefter kørte vi en tur til Store Økssø i Rold Skov og gik en tur omkring søen. Det hele var saftigt og grønt, og der var utroligt smukt der. Jeg vil sætte flere billeder ind i et album og linke til det her.

Vi er lige kommet hjem fra en meget regnfuld weekend, hvor vi havde besøg af Ulla og Søren om lørdagen. Vi var til Provence-marked ved Galleri Provence i Vadum. Det kunne godt minde lidt om ferie, hvis man så bort fra regnen :-) Men det var ellers et fint lille marked med antikviteter, møbler, blomster (både ægte og uægte), lidt delikatesser, kurvevarer, brugskunst og tøj. Vi drog hjem med 2 badehåndklæder, 1 glas flydende honning, varmrøget laks, en flettet pilekurv med hank, som de franske kvinder bruger på marked, og en helt utrolig lækker spegepølse fra en slagter, der havde nogle vildt lækre grillede pølser med ramsløg.

Frokost ved Mariager Fjord på vej mod Dania, hvor saltfabrikken ligger. Udsigt over fjorden.

På vej til Store Økssø gennem den nyudsprungne bøgeskov Ved parkeringspladsen ved søen er der et traktørsted.

Vi gik en tur rundt om søen, som er 3 km lang. Der er steder med bænke og udsigt over vandet. Vi har gået turen rundt om søen et par gange om året i mange år. Da børnene var små for ca. 20 år siden, var stien rundt om søen ikke så god som nu. Og hver årstid har sin charme. Lige nu er der meget smukt med alt det grønne. Men om efteråret når farverne skifter, er der også smukt, og en vinterdag med sne og is på søen, er der også skønt.

Er det ikke fantastisk smukt? - foråret i Danmark er simpelthen så flot.

Lørdag morgen startede ellers flot med sol. Jeg jagtede som sædvanlig måger med mit kamera. Flemming er vinterbader, og i hans øjne er det ikke rigtig vinter mere, men det er skisme heller ikke sommer. Jeg nøjedes med at kigge på - vandet skal nu lige være lidt varmere, før jeg hopper i.

Provence-marked ved Galleri Provence i Vadum. Det øsregnede, men heldigvis var mange af tingene i telte.

Kunstige pyntegrøntsager. Galleri Provence havde også åbent, og mens det regnede rigtig meget, tog vi lige en runde.

Trods vejret, var der alligevel en del besøgende.

Keramiktudserne var enormt søde og flotte, men de var også ret dyre. Forskellige boder med glaskunst, pileflet og tøj.

Flemming og Søren prøvesmagte honningen. Hen og snuse og dufte - bod med lavendelolie og lavendelposer - det duftede af sommer i Provence :-)

Bod med kunstige blomster og gummifletkurve. En passende afslutning på besøget - grillede pølser med ramsløg.

Store Bededagsferien bød på nogenlunde vejr. Men det kunne ikke konkurrere med påsken. Om fredagen ringede Andreas og Helena, for at spørge om vi ville med en tur til Tversted-søerne. Der kunne vi gå tur ved både søerne, på stranden og i forårsskoven. Det var vi med på, så vi mødtes på parkeringspladsen. De fulgte med os tilbage til Grønhøj og spiste aftensmad. Det var en rigtig dejlig dag. Ellers bød det på traveture ved stranden og afslapning.

Den weekend, vi lige har overstået var bare våd og regnfuld. Lørdag til aften kørte vores nabo på pladsen hjem, nu havde de fået nok af regnen. Søndag formiddag havde vi nogle venner til brunch. Det er altid hyggeligt.

Vi kom lige lidt før Andreas og Helena, og her kommer de trillende i den lille falmede, røde Peugeot. Der er rigtigt dejligt i området. Det er meget forskellig natur, man oplever.

Det varer ikke længe før åkanderne springer ud. Forbi søerne, og videre ned mod stranden.

Inden vi kom helt ned på stranden, skulle vi krydse et sumpet område, med vandhuller. Når haletudserne bliver til frøer, må der blive en infernalsk larm af frøernes kvækken.

Østerklit Stokmølle ligger tæt ved stranden. Hele området var fyldt med små lyserøde blomster.

Østerklit Stokmølle Indenfor var der en slags "Selvbetjeningsmuseum", hvor man ved tryk på en knap kunne høre om livet på gården i gamle dage.

Undervejs i skoven mødte vi, indtil flere gange, store grupper af nordmænd på cykel. De sejler til Hirtshals, cykler til Skagen og sejler hjem igen. Deres brændstof består mest af dåser med Carlsberg eller Heineken, som de har i cykelkurven foran. Der er masser af afmærkede stier og ruter i området.

Det er en skøn tur rundt i afvekslende natur.

En af dagene blev det til en lidt sen eftermiddagstur til stranden. Vejret var fantastisk godt, og vi sad lidt i klitterne og nød solen.

Pludselig lød der en tiltagende motorstøj. Jeg ved ikke, hvad sådanne faldskærme hedder. Den ene havde en stol med motor, den anden havde et køretøj med hjul og motor.

Det var et lidt sjovt syn. Vi har set paraglidere, hvor man springer ud fra skrænter og strandsejlere med sejl som windsurfere men på hjul. Og så denne slags.

Der var nogen, der havde smidt en masses krabbekløer på stranden, og mågerne flokkedes om dem.

Sidste weekend regnede det - meget. Håber Kr. Himmelfartsferien tegner bedre. Men så kunne jeg bruge tiden på at søge efter pladser til sommerferien, og det var da heller ikke det værste at slå tiden ihjel med :-)

Det kedelige, regnfulde, trøstesløse vejr fortsatte heldigvis ikke. Onsdag aften kørte vi igen til campingpladsen, for at holde en hel lille miniferie i 4 dage. Det var dejligt med alle de fridage. Der var ikke lagt planer for dagene, udover at vi havde inviteret min mors ven til om torsdagen - han spiser hos os en gang om ugen.  Hvis der var nogen, der havde lyst til at kigge forbi, var det dejligt, men udsigten til 4 dage uden forpligtelser var ligeså dejlig. Vejrudsigten havde lovet godt for Kr. Himmelfartsferien, og det holdt stik.

Andreas kom besøg med  Alba. Alba elsker at være på stranden - der kan hun løbe stærkt, og der er masser af dufte og spændende sager. Som vi har set andre år, var der også i år nogle tyskere med strandesejlere.

Mens vi soppede lidt rundt, ringede vores ældste søn og fortalte, at han havde fået job i Slagelse pr. 1. juli. Der var kun lidt tid til at finde en lejlighed og pakke. De skal endda til Sardinien i 2 uger inden. Men han var glad - nu bar uddannelsen endelig frugt. Vi kunne se, at det ikke var alle, der nøjedes med at soppe. I det klare vejr kunne vi se helt til Rubjerg Knude og faktisk endda se toppen af fyret, der nu er helt sandet til.

Det blev også til en lille tur til Løkken. Løkken Badehotel ses i baggrunden. Det er en sommerby/badeby på godt og ondt.

Et af de mere spændende steder i Løkken, er Bolcheriet :-) Der kan man se, hvordan bolcher bliver til. Jeg har tidligere vist en billedserie derfra.

I den tilhørende butik kan man købe bolcher i løs vægt eller pakket i poser og glas. Løkken har mange spisesteder. Jeg tror, der er mindst ligeså mange steder at spise og drikke, som der er butikker.

Fiskerbåde på stranden i Løkken

Endnu en fiskerbåd De berømte badehuse i Løkken, lige så langt øjet rækker.

Efterhånden nærmede tiden sig, hvor vi skulle have vognen med hjem. Pinsen faldt ret sent i år, og vi tog vognen med hjem 2. pinsedag. I ugen op til pinsen var vi på en lille udflugt. Flemming skulle med dykkerklubben på tur, men han skulle hente mig fra arbejde og kunne ikke nå at køre mig hjem, så jeg tog med på tur. Mens dykkerne undersøgte bunden af Limfjorden ved Ertebølle, gik jeg mig en tur på stranden med mit kamera. Bagefter, da de andre dykkere var kørt, fandt Flemming og jeg et sted i skoven, hvor vi spiste sen aftensmad. Flemming havde pakket en skovturskurv med kylling og salat, drikkevarer og tæppe. Det var ret hyggeligt med sådan en udflugt midt på en arbejdsuge :-) Skønt med de lange, lyse sommeraftener.

Så er alle vist ved at være klar. Der var meget varieret natur - her marker med køer ned til stranden.

Og i modsatte retning var der skrænter og stenstrand.

Så er vi i gang med at pakke sammen. Jesper og Nadia kiggede forbi, for at sige farvel. De skulle rejse 2. pinsedag. De kommer hjem, når vi rejser, og når vi kommer hjem, er de flyttet til Slagelse, hvis ellers de finder en lejlighed.

Vi satte os ud i solen og spiste aftensmad, den sidste aften. Vognen havde vi flyttet frem, hvor forteltet stod, så vi ikke skulle træde ud på den bare jord.

I pinsen pakkede vi allerede forteltet om lørdagen, så vi ikke havde det at tænke på. Søndag var ren afslapning i solen, og mandag fik vi pakket læsejl og Shadowen, som vi satte op, da teltet var taget ned. Vi afregnede for strømforbruget og bestilte pladsen til næste forår igen. Vi kørte tidligt hjem, for der var lovet regn - og det fik vi. Nu har vi vognen hjemme en weekend, så vi kan vaske og pakke den til sommerferien. Det bliver dejligt at komme ud og køre med vognen igen.