FALDSLED STRAND CAMPING

Den første weekend i september havde vi taget fri om fredagen, for vi skulle besøge nogle venner, der ligger på en campingplads på Sydfyn. For at få mest muligt ud af weekenden kørte vi torsdag aften.
Målet var Faldsled Strand Camping. Det er en lille, idyllisk plads, der ligger skønt ned til Helnæs Bugt. Vores venner havde talt så meget om den, at vi til sidst blev nødt til at prøve den selv. Vi nåede lige at komme indenfor bommen, inden pladsen lukkede for natten. Det var bælgmørkt, og vi fik stille vognen op overfor vores venner. Vi var spændt på at se det hele, når det blev lyst næste dag. Vores venner diskede op med ost og rødvin, og det blev lidt sent, inden vi fik sagt godnat :-)

Lillebæltsbroen by night - jeg er altid fascineret af store bygningsværker, selvom Lillebæltsbroen ikke er af de mest imponerende. Morgenhygge fredag.

Faldsled Strand Camping er ikke stor, men den oser af hygge og selve pladsen er lavet sådan, at man ligger rundt omkring i afdelinger. Det er nærmest som en stor park med store træer og åbne arealer. Hele dagen veksler det med sol og skygge alt efter, hvor solen står på himlen, og hvor træerne kaster sin skygge. Fra flere pladser er der udsigt over bugten.

Pladsen ejes af ægteparret Britt og Frederik Hansen. Frederik hygger om sine gæster, og han kommer rundt og får en lille sludder her og der. Man føler sig meget velkommen på pladsen. Sæsonen igennem er der forskellige aktiviteter for hele familien. Man kan bade både i havet, der er lavvandet og børnevenligt og i pladsens pool. Der er minigolf og stor skak, legeplads og hoppeborg. Der er bålplads og badebro. Der afholdes desuden kajakskole flere gange i løbet af sommeren.

Der er toiletter og bad 2 steder på pladsen. En ældre og en nyere bygning. I den nyeste bygning er der gode, rummelige familie- og handicapbaderum. I begge bygninger er der rent og nydeligt. Der er køkkenfaciliteter og grillplads og vaskerum med vaskemaskine og tørretumbler.

Prøv at tage en rundtur på pladsens hjemmeside - det er næsten umuligt at nævne alt om pladsen her.

Vores venners vogn Nogle af parcellerne ligger helt ned til vandet.

Vi havde udsigt til vandet fra rundsiddegruppen. Egentlig skulle vi have vendt vognen, så vi også kunne se fra under markisen, men vi var nu ikke så meget ved vores vogn. Vores venner havde jo både solsejl og fortelt.

Parcellerne var store og rummelige. Da vi var der i september var der ikke så mange kørende campister der, mest fastliggere. Alle steder er der træer og beplantning, der bryder de store grønne plæner. Det virker hyggeligt, og man føler man ligger ude i skoven.

Petanque-bane Hoppeborg

Jo - poolen var stadig så lun, man kunne bade i den. Den ældste toiletbygning. Der er pænt, rent og velholdt.

Grillplads Flere pladser med havudsigt.

Nede ved vandet kunne man sidde og nyde udsigten over bugten.

Bålsted nede ved vandet Nogle af campisterne har deres kajak med, klar til brug.

Fredag formiddag kørte vi på tur. Første stop var i Svanninge Bakker. Vi gik en tur i bakkerne og nød landskabet. Nogle steder mindede det mig om Norge eller Sverige i fjeldene. Der var et tårn med en indvendig trappe, hvor vi gik op for at nyde udsigten. På afsatserne i tårnet var der billeder og oplysningstavler om området. Det var en dejlig tur og vi fik lidt motion, da det gik og op og ned ad bakkerne.

Har vi brug for en folder over området? Vores venner var lokalkendte, så vi stolede på deres stifinder-evner :-)

Højeste punkt i området, hvorfra der var udsigt til Sydfynske Øhav.

Svanninge Bakker Svanninge Bakker

Dernæst gik turen mod Fåborg. Måske har jeg været i Fåborg engang, men jeg kunne ikke huske noget om byen, hvis jeg har været der. Vi var i vores unge dage på teltferie på Helnæs, så det kunne have været muligt. Vi slentrede rundt i de gamle gader og så på byen. Vi endte nede ved havnen, hvor vi spiste frokost, hvorefter vi vendte tilbage til bilen. Næste stop var et supermarked, så vi kunne finde ud af, hvad vi skulle have til aften.

Præstegården i Fåborg Fåborg

Fåborg Fåborg Kirke

Fåborg Fåborg

Fåborg Fåborg gamle apotek.  Smukt restaureret bygning.

Der var mange gamle, smukt vedligeholdte bindingsværkshuse Det var ret hyggeligt at går rundt i gaderne og se på de smukke gamle huse.

Bindingsværksidyl i Fåborg

Havnen i Fåborg

Aftenstemning - der var dejligt lunt og det var super hyggeligt at sidde ude og nyde solnedgangen.

Smukt :-)

Lørdag havde vi bestemt os for en tur til Slagelse, hvor vores ældste søn bor. Han flyttede et par måneder tidligere, og vi havde endnu ikke set hans lejlighed og byen. Han havde lovet at tage os med på udflugt i området Sydvestsjælland. Vi pakkede bord og stole og drog af sted. Sådan en ærkenordjyde som mig, havde endnu ikke været over Storebæltsbroen, så jeg så frem til turen med forventning. Jeg havde jo set en masse billeder fra det fantastiske bygningsværk. Faktisk er et af mine ferieønsker en tur over og under den høje bro ved Millau i Frankrig. Det skal prøves på et eller andet tidspunkt. For dem, der har været over masser gange, og dem der daglig ser den, er det nok ikke så let at forstå min fascination :-)

Sprogø blev studeret nøje. Jeg havde læst Journal nr. 64 af Jussi Adler-Olsen om kvinderne på Sprogø, og det var spændende at se øen i virkeligheden. Den var mindre, end jeg troede. Og så lige et enkelt fra broen. Jeg skal nok lade være at sætte en hel billedserie ind, selvom jeg har nok billeder af broen ;-)

Vi fandt frem til vores søn :-) - så hans lejlighed, og pakkede kaffe og lidt lækkert til kaffen, som han havde sørget for. Han havde lavet en tur til os, så vi fik set lidt af det sydvestlige Sjælland. Første stop var Skælskør. Der var en eller anden byfest, hvor der skete lidt på havnen. Vi tog en rundtur og op gennem noget af byen ved kirken. Det var en meget hyggelig by, og vejret var fantastisk godt.

Sjovt nok, var det første der mødte os, en højrød gammel bus fra Østhimmerlands Rutebiler. Den var ligeså langt hjemmefra som os. Det må være sjovt at prøve sådan en "ballon" - gad vide, hvordan man kommer ind i dem.

Nede ved havnen var der et skønt kvarter med gamle fiskerboliger, der var smukt restaureret. Fra alle de små gader, var der udsigt til havnen.

Vendte man blikket den anden vej, var der smukke mure og gamle haver - alt flot vedligeholdt.

Vi fortsatte mod kirken. Vi kunne høre musik. Det var et hjemmeværnsorkester, der spillede ved kirken. Vi stod lidt og lyttede til musikken.

Tror det var politistation og/eller domhus. Bemærk taget, der er dekoreret med 2 farver skifer. Kunne ikke lige finde ud af noget om denne gamle bygning.

Vi kørte videre fra Skælskør ad Danmarks længste kastanieallé forbi Holsteinborg Slot og videre til Bisserup Strand og Bisserup fiskerleje - se mere på  www.visitsydvestsjaelland.dk. Vi stoppede ved Bisserup Strand, hvor vi tog bord og stole ud og nød solen, stranden, havet og den medbragte kaffe og frugtsalat. Det var et skønt sted, og selv om det var i starten af september, var der næsten sommer. Bagefter trillede vi ned til fiskerlejet og gik og kiggede lidt på båden. På vej tilbage til Slagelse, gjorde vi holdt ved Holsteinborg Slot og gik en tur i parken, der var åben for offentligheden. Aftensmaden blev spist på restaurant i Slagelse - udenfor - i den ekstrem lune aften. Det var næsten som at være i Sydeuropa.

Turen ad den smukke kastanieallé var ca. 3 km lang, mener jeg. Den mindede om de tyske landeveje, hvor der også er ture langs Deutsche Alleestrassen.

Vi fandt os en skøn plet med udsigt over vandet. Kaffe og frugtsalat med creme :-)

Området var rigtig smukt med skoven helt ned til strandkanten.

Ren idyl

Bisserup fiskerleje Bisserup fiskerleje

Nogle af bådene var ikke de nyeste af slagsen - jeg tror faktisk nogle af dem havde vandskræk - det så i hvert fald ud som om, det var længe siden, de havde været i vandet. Ham her arbejde ihærdigt på at gøre båden i stand.

Lidt af lystbådehavnen

Parken ved Holsteinborg Slot. Skyggerne er ved at være lange. Det er sidst på dagen. Her ses slottet. Parken er meget tilgroet. Den bliver godt nok holdt, men der trænger til at blive tyndet ud i træer og buske.

Holsteinborg Slot

Slotsparken ligger helt ned til vandet.

Aftensmad i Slagelse. Grovbolle med en steak og kartoffelbåde. Og så gik turen tilbage til Fyn og Faldsled Strand Camping, hvor vores venner ventede. Bær over med mig og den bro :-)

Søndag var sidste dag på campingpladsen. Det hastede ikke med at komme hjem, vi kunne ligeså godt nyde så meget af dagen som muligt. Efter morgenmaden kørte vi en tur. Første stop var Horne Kirke Horne Kirke (Faaborg-Midtfyn Kommune)  og Hornepraesten.dk - Fyns eneste rundkirke. Det var Horne Kirke, der dannede rammen om optagelserne til den danske film "Adams Æbler".

Bagefter kørte vi til Dyreborg Skov, hvor der var mulighed for at se kronvildt. Vi havde engang været i en skov ved Vejle, hvor dyrene simpelthen gik rundt mellem os, og vi kunne næsten klappe dem, men sådan var det ikke i Dyreborg Skov. Jeg skulle have haft mit zoom-objektiv med, men det havde jeg så bare ikke, og måtte nøjes med den, der var monteret på kameraet. Det var slet ikke optimalt. Vi brugte også lang tid med at liste rundt i skoven, for at få øje på dyrene.

Pludselig var det blevet frokosttid, og vi kørte tilbage til campingpladsen. Vi slog resterne fra køleskabene sammen og hyggede os over frokosten. Bagefter pakkede vi sammen og midt på eftermiddagen tog vi turen nordpå igen. Vi var hjemme ved 19-tiden og kunne se tilbage på en super hyggelig forlænget weekend i skønne omgivelser.

Horne Kirke Horne Kirke

Kirken var meget spartansk udsmykket. Ingen kalkmalerier eller billeder. Et stort kors med Jesus var næsten det eneste, der brød de hvide mure.

Udenfor på kirkegården, var der et mausolæum, hvor der over døren stod "Helliget de døde af Preben Bille Brahe" og årstallet MDCCCXXV. Der var åbent, og man kunne gå ind og se kisterne på rad og række. Der var dog afspærring til området med kisterne.