DORDOGNE OG COTE D´AZUR 2013 DEL 4

25.08.13 - søndag

Jeg var oppe og se til Shadow- markisen om natten, men den sad godt nok fast. Det stormede helt vildt. Det stormede så meget, at vi måtte sidde i vognen og spise morgenmad. Det føg i luften med blade, skidt og snavs. Vi kørte en lille tur, for pga. regnen dagen før, fik vi jo ikke oplevet så meget. Vi kørte til Grimaud. Ikke Port Grimaud, men den gamle by i bjergene. Hvis trafikken var sparsom dagen før, var den kaotisk nu. En tur, der normalt ville vare 15-20 minutter, tog lidt over en time! Det var værre end da vi kørte fra St. Tropez dagen før.  Det undrer mig, hvordan fastboende kan holde ud at bo i den trængsel og vrimmel af turister.

Vi fandt en p-plads og begav os op i byen. Helt oppe i toppen lå  ruinerne af en borg, og der var udsigt langt omkring. Bagefter kiggede vi lidt på byen. Den mindede om Bormes Les Mimosas - bare slet ikke så smuk med blomster. Alt var middagslukket - eller var det fordi, der var søndag?

Grimaud er en ok by at besøge, men ikke så interessant og smuk som f.eks. Bormes Les Mimosas, som vi besøgte for 2 år siden. Der var søndagsstille overalt.

Der var hyggelige smalle gader, men det hele virkede dødt. Det var lidt sært at gå rundt i de øde gader.

Her boede der i hvert fald nogen. Efter byer som Rocamadour og Sarlat med masser af liv, virkede Grimaud nærmest lidt trist.

Da byen ikke rigtig bød på noget, gik vi op til borgen øverst oppe i byen. Jeg tror, borgen var under restaurering, for noget af den så mere ny ud end andet.

Selvom det var gråvejr, var udsigten ganske flot. Det er St.Tropez-bugten, man kan se til venstre.

Dem, der boede på borgen havde en fantastisk udsigt over området. Det var ikke så meget af bygningerne, der var igen.

Udsigten til modsatte side af St.Tropez.

Borgmuren. Figenkaktus udenfor muren.

Tilbage i byen - her rådhuset. Kirken.

Sommerblomsterne var ved at være visne. Kirken fra den anden side. Der var stadig ikke mange levende væsner i byen.

Rigtig sydlandsk stemning.

Vi kørte gennem Massif des Maures ud til hovedvejen, der går langs motorvejen, for at køre den vej tilbage. Hellere se noget end holde i kø i timevis ved kysten. Det var faktisk en smuk tur, indtil vi nåede hovedvejen. Den var ikke så interessant. Géant i Frejus havde åbent som den eneste butik i området. Det er utroligt at alt har lukket om søndagen i turistområder. Vi er blevet så forvænnet med lange åbningstider i Danmark. Vores lokale Rema har åbent fra 8-21 alle ugens dage.

Egentlig havde vi talt om at køre videre næste dag, men havet trak :-) Vi blev enige om, at tage endnu en dag ved stranden. Det havde blæst hele dagen, og hvis det fortsatte, var der ingen grundt til at skulle ud og køre med campingvognen. I løbet af aftenen blæste det endnu mere op. Jeg vil nok nærmest kalde det storm. Selvom der var 24-25 grader ude, kunne vi ikke sidde ude. Sand og skidt føg om ørerne på os. Markisen blafrede og slog og rykkede i vognen. Det var irriterende, at internettet stadig ikke virkede, for vi ville gerne have set en vejrudsigt.

26.08.13 - mandag

Vindstille og solskin - smukt vejr. Efter morgenmaden kørte vi ind til Géant-supermarkedet for at få fyldt køleskabet op til et par dage på vejene. Tirsdag skulle turen gå mod nord. Efter frokost tilbragte vi resten af dagen på stranden. Der var højvande - måske efter stormen dagen før? I hvert fald var der ikke så meget strand at ligge på som ellers, og efter et par timer, hvor de lokale begyndte at dukke op, blev stranden som fluepapir. Til sidst syntes jeg, vi lå alt for tæt på andre strandgæster, og vi pakkede sammen og gik.

Efter et hurtigt brusebad gik vi ned for at afregne. Jeg fik mine 15 euro tilbage for internettet, der ikke virkede, og de beklagede meget, at det ikke var lykkedes dem, at få det ordnet, og selvfølgelig skulle jeg da have mine penge igen. Vi pakkede Shadow-markisen og gulvtæppet, ryddede op i vogn og bil og gjorde så meget som muligt klart til næste dag. Vi sad ude under stjernerne og kiggede mod karlsvognen. Så gik vi tidligt i seng, for vi ville tidligt af sted og ud fra pladsen, inden der blev for meget liv, for pladsen på vejene var trang.

Her er vi lige kommet ned på stranden. Efter et par timer, var der dårligt nok et stykke ledigt sand tilbage :-)

Jeg tror, at Flemming i et eller andet omfang er blevet træt af at være i søgeren, når vi er på ferier :-) for han er i større grad begyndt at gribe kameraet og tage fotos af mig - og han gør alt for at lokke et smil frem :-) Da vi havde pakket sammen, tog jeg et billede over hækken af det nærliggende villakvarter inden solen gik helt ned.

En anelse længere oppe ad vejen var der havkig. Solen er nu gået ned, og vi er færdige med at pakke.

27.08.13 - tirsdag

Vi kørte fra pladsen kl. 7.00 og fik lige et sidste blik ud over havet med en smuk solopgang. Det havde været køligt om natten, og temperaturen var faktisk kun 11 gr. da vi kom op på motorvejen. Jeg sad og gyste lidt i min t-shirt og shorts. Det blev en lidt køligere dag, end vi havde været vant til. Temperaturen skiftede fra mellem 14 gr. til 22 gr. Ved Macon, hvor vi spiste frokost, øsregnede det.

Så mover Flemming vognen ud, mens jeg holder øje med bagenden. Bilen var kørt i stilling lidt nede af vejen, og nu var vi klar til afgang.

Solopgang over havet. Smukt.

Vi stoppede for natten ved Langres. Det trak sammen til regn igen. Vi havde for 2 år siden overnattet på Camping du Chateau i området, men der var koldt vand i bruseren om morgenen, og det havde vi ikke lyst til at genopleve, så den blev valgt fra og vi fandt en anden plads, der var med i ACSI - Kawan Village Lac de la Liez. En campist havde engang anbefalet en rigtig god plads i området, men kunne jeg måske huske, hvad den hed - nej! Så vi kørte til Lac de La Liez. Da vi havde tjekket ind og betalt, begyndte regnen for alvor. Det tog os mindre end 2 minutter at move vognen på plads, sænke støtteben og sætte strøm til - og så ind i tørvejr. På parcellen overfor sad en engelsk familie i bilen og ventede på tørvejr. De skulle slå et telt op.

Det sjaskede ned i ½ time og så stoppede regnen. Vi gik op til receptionsområdet. Der var butik, bar/snackbar, restaurant, pool og sauna. Pladsen var med i en ordning, der hedder Kawan. Vi spiste i restauranten. De havde et fint spisekort og menuer, hvor man selv kunne sammensætte retterne til 16, 22 eller 30 euro. Vi valgte en menu med legeret grøntsagssuppe med croutoner og revet ost - boeuf bourgignon (desværre med pommes frites) og tarte tartin til dessert (æbler i skiver med dejlåg, som serveres med bunden i vejret). Bagefter gik vi en tur på pladsen, og den var ganske hyggelig og god som overnatningsplads, bortset fra jeg syntes, den lå lige langt nok fra motorvejen, og det var i et ret kuperet landskab. Vi havde ingen problemer med at trække vognen op ad de til tider stejle bakker, men jeg kunne godt forestille mig, at nogle kunne synes det var lidt for meget.

Efter regnen. Ok - vognen kunne måske godt have stået mere i vatter, men der var ikke tid til al den nørklen - det var bare støttebenene ned og ind i tørvejr. Og så var det jo kun for 1 nat. Udsigt fra restaurantens terrasse over søen Lac de la Liez.

Restaurantens terrasse lige ovenover poolen. Fra terrassen og poolen var der udsigt over søen.

Uh - køligt. Jeg har fået en trøje på Et kig ned ad en af vejene på pladsen.

28.08.13 - onsdag

Vi kørte fra pladsen 7.30. Det var meget tåget, og vandet dryppede fra træerne. Vi skulle en anden vej videre, for vi skulle på et andet stykke motorvej. Vi kunne næsten ikke se en hånd for os. Det gik igen op og ned og rundt på landeveje. Sikkert et smukt landskab, men det kunne vi ikke se pga. tågen.

Morgenmad i vognen. Der var for koldt, mørkt og vådt udenfor. Så er vi klar igen. Spændende, hvor vi ender.

Det føltes lidt usikkert at køre på en smal, tåget landevej, når man ikke anede om der kom en bilist imod en, eller om det gik op eller ned lidt længere fremme. Heldigvis lysnede det, og solen var tæt på at bryde igennem.

Engang imellem var arkitekturen ikke ligefrem storslået :-)

Andre gange dukker der pludselig en smuk gammel kirke op.

Vi spiste frokost lige før Luxembourg. Der kom 3 biler med toldere til rastepladsen. De kiggede ind ad døren til os i campingvognen, men sagde ikke noget. Alle personbiler blev tjekket. Folk skulle åbne bagagerum og efter ½ time kørte de videre. Ingen lastvogne blev tjekket. Vi kunne sidde og følge med fra vognen. Da vi kom ind i Luxembourg, havde de Luxembourgske toldere lavet kontrol, hvor man blev ledt ind i en kørebane, og nogle blev vinket til side. Vi blev ikke vinket ind og fortsatte.

Det var en smuk dag, trods morgenens kølighed, og temperaturen lå på 22-25 gr. Vi holdt ikke mange pauser, trafikken gled godt og selv om vi ikke havde aftalt noget om, hvor vi ville overnatte, blev vi enige om at give den en tand ekstra og køre til Campingpark Südheide ved Winsen på Lüneburger Heide. Det er en af vores yndlingspladser og vi har både holdt efterårsferie der og brugt den til overnatning på vej hjem fra andre ferier  . Det blev 800 km i alt.

Pladsen er 5-stjernet, men den er meget rolig og ligger i et parklignende område. Alt er flot og velholdt, men den er faktisk billig trods 5 stjerner. Det var noget med 25-26 euro i døgnet for en komfortparcel med vand og kloaktilslutning og antennetilslutning, så vidt jeg husker. En parcel uden vand og kloak kostede et par euro mindre. Vi valgte en komfortparcel, da vi kan tilslutte vand til vores vogn. Pladsen var blevet udvidet, og der var kommet en badesø. Vi besluttede os for at tage 2 overnatninger i første omgang. Der var 23 gr. stadig ved 19-tiden. Vi skyndte os at køre til et supermarked og handle noget mad til aften. Shadowen blev sat op, maden var klar og vi kunne slappe af igen. Læs evt. mere om pladsen og se billeder fra vores efterårsferie på pladsen i TYSKLAND 2010

Et sted kørte toget forbi lastet med BMW og Audi. Vi kunne ikke se fra ende til anden. Det fyldte hele udsigten til begge sider. Det var fuldstændigt ufatteligt med så mange nye biler. Alle var pakket i hvid plast med logo på.

29.08.13 torsdag

Solen skinnede, da vi stod op. Herligt :-) Morgenmad i det fri. Flemming spurgte campingfatter om en campingforhandler i nærheden. Hvad vi manglede? Kemi til toilettet. Det solgte de på campingpladsen, så Flemming fik det bare ført på regningen. Samtidig bestilte vi en dag mere, så vi først skulle køre hjem lørdag. Det gav kun en dag til at pakke ud og vaske tøj, håndklæder, sengetøj, bil og campingvogn, inden vi skulle på arbejde, men det skulle nok gå.

Så blev vi installeret på en komfortplads.

Selvom det var sidst i august, var der ikke mange på pladsen.

Vi var på pladsen det meste af dagen og nød det fantastisk gode vejr. Over middag kom der lidt skyer, men der var stadig 24 gr. Hen på eftermiddagen kørte vi vi en tur. Der var mere skyet end solskin men 25-26 gr. Jeg fik øje på et skilt i Winsen - "Dat Groode Hus". Det var et museum - en gammel gård, men der var ikke åbent. Vi kunne kun se de gamle bygninger udefra. Du kan læse om det her Winser Heimatverein e.V.: The Big House

Som teksten på stenen siger: Dat Groode Hus

Sådan en slags hjemstavnsmuseum. Vi er ret gode til at ramme lukkede dage på museer :-)

Museet lå i smukke omgivelser

Det hele fremstod meget velbevaret.

Der manglede kun lige, at en kærre eller hestevogn kom trillende forbi.

Bagefter kørte vi ud på Südheide. Der er ikke så meget hede tilbage, men vi fandt et sted, hvor der var lavet stier, så det var let at komme rundt - både for barnevogne og kørestole. Lyngen blomstrede, og det så flot ud. Der var også en idyllisk sø med spejlbillede af naturen i det blikstille vand.

Vi ville slutte dagen med at spise på Hotel zur Post, hvor vi spiste for 3 år siden, men stedet var lukket. Så måtte vi finde et andet sted, og vi fandt frem til en Gasthof - Gasthaus Allerblick - der var velbesøgt, hvis man skulle dømme ud fra parkeringspladsen. Vi sad udenfor  på en terrasse med udsigt over en eng, hvor heste græssede. Der var en dam med karper, og vi fik en blodrød solnedgang med helt gratis - det var helt romantisk at sidde der med smuk udsigt i det rosa lys og spise.

Denne gang lykkedes det os at se lyngen blomstre.

I det nordvestlige Jylland, hvor vi ofte camperer, er det ikke et sjældent syn. Men de store hedearealer på Lüneburger Heide er helt specielle.

Havde solen været fremme, ville det have været endnu smukkere. Der var ganske vist en sløret sol, men den kunne ikke brænde skyerne væk.

En rolig skovsø, hvor skoven spejlede sig i søen.

På modsatte bred kunne  man se ud over lyngområdet.

30.08.13 - fredag

Næste dag var vi stadig heldige med vejret. Efter en doven formiddag tog vi ind til Celle om eftermiddagen. I kan se mere fra Celle i den tidligere beretning, som jeg har linket til længere oppe. Vi parkerede i et p-hus og vi kunne nogenlunde huske, hvordan byen så ud. Vi gik op til slottet, for at se lidt nærmere på det. Sidst vi var der, var det en mandag, og der var der lukket. Til gengæld var der nu åbent, og faktisk var det gratis om fredagen - hvornår har vi sidst været så heldige? :-) - så nu skulle vi se slottet, hvor den danske dronning Caroline Mathilde blev sendt til efter skilsmissen fra Kong Christian 7. af Danmark og Norge.

Mathilde blev som 15-årig gift med sin fætter Kong Christian 7. Han var sindssyg, og hun indledte et forhold til kongens livlæge Johann Friedrich Struensee. Det er spændende historie og I kan læse mere her Caroline Mathilde - Wikipedia, den frie encyklopædi

Det var ikke så meget vi kunne se om Dronning Caroline Mathilde. Jeg havde forestillet mig hendes værelser, men det var begrænset, hvad der var. Man kunne læse sig til en del af historien, og der var malerier af både Caroline Mathilde, Kong Christian 7. og Struense, men jeg følte, at der manglede et eller andet.

Lige ved p-huset var der en bro ind til en park. Der var låst en masse hængelåse fast og nøglen smidt i vandet. Der var navne og dato indgraveret på låsene. Det har vi set tidligere et andet sted også. Det er åbenbart populært at "forsegle" sin kærlighed på denne måde. Huths Kaffee. Den forretning har jeg fotograferet flere gange. Det er en vidunderlig butik med kaffe og te og specialiteter som småkager, chokolade og andre spændende ting.

Torv i Celle.

Torvet foran kirken i Celle. Ikke langt fra kirken - bare over på den anden side af gaden, ligger slottet i Celle.

Nogle få værelser var møbleret på slottet. For at få lov til at betræde de bonede gulve, skulle man iføre sig filttøfler. En helt fremmed mand, kom uvidende til at agere fotomodel :-) Lofterne var lavet af prægtig stuk - meget pompøst.

I sovegemakket hang der et maleri - "Eine aus dem Bade kommende Frau" - lidt vovet for den tid eller? Kaminerne på slottet var også kunstfærdigt udsmykket med masser af relieffer.

Her er så Dronning Caroline Mathilde, flankeret af sin mand til venstre Kong Christian 7. og hendes elsker til højre - kongens livlæge Johann Friedrich Struensee. Jeg har set filmen "En kongelig affære" med Mads Mikkelsen som Struense og Alicia Vikander som Caroline Mathilde og Mikkel Boe Fønsgaard som Christian 7. Hvis I også har set filmen, vil I vide, at skuespillernes udseende ligger fjernt fra de virkelige personer.

Vi kom ud i slotsgården. Vi fortsatte op i gågaderne igen. Der er over 400 bindingsværkshuse i Celle.

På torvet ved kirken er der altid mange mennesker. Kirken ligger til højre - man kan kun lige ane noget af den på billedet.

Blomsterbutik i et smukt gammelt hus. Der er meget at se på i Celle. Flotte, gamle bindingsværkshuse, butikker og caféer.

Overfor p-huset lå en café, hvor man kunne købe nogle dejlige gammeldags kræmmerhus, så vi sluttede besøget i Celle der, inden vi hentede bilen.

Inden vi kørte til campingpladsen, kørte vi til en gårdbutik i Winsen. De havde økologiske varer og forskelligt af egen produktion. Vi købte lidt ind og så tilbage til pladsen, hvor vi pakkede sammen og afregnede. Vejret havde været helt fantastisk de sidste 2-3 dage, selvom vi var sidst i august. Næste dag var absolut sidste feriedag, hvor vi skulle køre hjem.

Gårdbutik i Winsen. De solgte mange forskellige varer - både frisk og på dåse.

31.08.13 - lørdag

Jeg tog lige et par sidste fotos fra pladsen, og så gik turen nordpå. Ved Hamburg var der vejarbejde, og vi blev ledt en anden vej. Vi sad og hyggede os og sludrede om løst og fast. Vi kom forbi en frakørsel, hvor der var massiv kø i begge vejbaner. Uha, sagde Flemming, godt vi ikke skal den vej. Det skulle vi så have været, for det var der, vi blev ledt tilbage på 7´eren :-) Den motorvej vi fortsatte ad, gik mod Hamburg Centrum. Så fik vi også set det. På et tidspunkt valgte vi dog at overhøre, hvad Gladys sagde, for de veje hun ville have os ind på, lignede ikke veje, der var egnede til campingvogn. Vi fulgte i stedet skiltningen mod A7. Det var fine veje, og vi kom på nord for byen ved Ikea ca.

Senere valgte vi at tage landevejen og køre under Nord-Ostsee-kanal ved Rendsburg, da vi syntes de i trafikradioen snakkede om kø over broen pga. vejarbejde. Resten af turen gik fint. Vi handlede ved grænsen og var hjemme sidst på eftermiddagen. Det havde været en super dejlig ferie med rigtig mange oplevelser.

Så er vi ved at være klar til afgang. Området ved receptionen. Flemming smider affald væk. Der er affaldssorteringsområde udenfor pladsen.

Sightseeing i Hamburg :-) Så lander vi på A7 igen.

Vejret var mørkt og trist, men trafikken sparsom på landevejen. I Rendsburg regnede det, og der var sørme også vejarbejde ved tunnellen - men ingen kø.

Sidste afkørsel på motorvejen denne ferie. Nu er vi næsten hjemme. Tak fordi I gad følge os på turen :-)