BUNKEN STRAND CAMPING 2012

Vi har i flere år haft forsæson på Grønhøj Strand Camping og var egentlig glad for vores plads, men efter et par weekends i sensommeren 2011 på Bunken Strand Camping, blev vi hurtigt enige om, at det var på tide at se og opleve noget nyt.

Da vi var på pladsen sidste år, nød vi den helt fantastiske natur og beliggenheden lige ned til Kattegat med kun en klitrække imellem. Pladsen ligger ca. 15 km syd for Skagen, men det er ikke for Skagens skyld, vi valgte pladsen. Vi har været i Skagen mange gange, og der er skam også skønt, men den bærer også præg af at være en turistby.

Bunken Strand Camping ejes af Naturstyrelsen, ligesom campingpladserne i Svinkløv og Rødhus. Det er pladser, hvor det er naturen der præger det hele. På Bunken Strand Camping er alle parceller opdelt med beplantning på de 3 af siderne. Det er ikke lige, ens hække, men forskellige træer og buske, der afgrænser pladserne. Pladsen er stor med 700 parceller, men fordi der er så meget natur overalt, føles det ikke som en stor plads. I hvert fald ikke, når man har været der et par gange. Første gang, vi skulle se os om efter plads, syntes vi pladsen var kæmpestor, men nu synes vi ikke det er noget særligt. Stor ja, men ikke uoverskuelig.

Pladsen drives af Dick og Helle, og det virker som om, de altid er i et forrygende godt humør, der smitter af på pladsens beboere. Helt fra første gang vi var på pladsen i eftersommeren sidste år, har vi altid følt os særdeles velkommen. Legepladser og toiletbygninger er spredt ud over hele pladsen, så man ikke har alt for langt til noget. Der er stor fodboldbane, minigolf og bålplads. Pladsen har et lille supermarked, og i højsæsonen er der også en grillbar, hvis man har brug for noget hurtig mad.

Jeg vil løbende skrive om vores forsæson og vores oplevelser, og hvis du er interesseret i mere om pladsen lige nu, kan du se pladsens hjemmeside (link med blåt i starten af beretningen her) og se om vores ture i eftersommeren dertil på PETERSENCAMPING - BUNKEN STRAND CAMPING

Vi ankom weekenden før påske, og vi havde fri de 3 dage op til påske, så vi havde faktisk en hel ferie foran os. Om lørdagen var der velkomst med kaffe og rundstykker, og så fik vi ellers travlt med at stille fortelt op. Vores venner Søren og Ulla havde også valgt Bunken Strand Camping til forårsplads, og de har en parcel skråt overfor os. Vejret var blandet i påsken, men der var hovedsagligt godt vejr med sol, selvom der var koldt.

Så kom vi på plads. Så skal vi bare have fortelt stillet op. Ulla og Søren kommer også trillende

Dick og Helle ved velkomsten Og så var der kaffe og rundstykker.

Det var koldt at sætte telt op, men solen skinnede trods alt. Da først vi havde fået sider på og alt var klart, kunne solen sagtens varme forteltet op. Vi behøvede ikke tænde for varmen.

Så er vi klar til at gå påsken og foråret i møde :-)

Vi fik besøg af en veninde. Efter frokost kørte vi en tur til Skagen. Der var så småt ved at dukke turister op, os selv inklusive, og alle nød det gode vejr. Det blev både til butikker og de hyggelige smalle gader med gule huse. Vi tog også et smut til Den Tilsandede Kirke, sidst vi var der, var det vinter.

Skagen og hyggelige butikker. Spændende blomsterforretning.

Det lille kaffehus - en oplevelse for alle sanser Her kunne man købe alverdens lækre sager - kaffe, the chokolade, olier og vineddike

Skagens museum - vi valgte ikke at tage en tur derind, da vi ikke havde så meget tid. Brøndums hotel.

Der var smukke haver i Skagen, trods årstiden,.

Her er endnu et hyggeligt sted. Den tilsandede kirke
De følgende dage i ferien slappede vi af, gik ture, havde familien på besøg til påskefrokost og nød bare at have ferie. Der kom lidt flere på pladsen i påsken, og flere af fastliggerne og sæsoncampisterne dukkede også op. Billederne vil være blandede fra pladsen og turene, vi var på.

Udsigt over campingpladsen fra klitterne

Det bliver dejligt, når træer og buske får et lysegrønt skær.

Fra en travetur langs stranden

Her lidt fra pladsen - de fleste har stillet fortelt op, men op til påske var der ikke så mange på pladsen. Receptionen

En af de gennemgående asfaltveje - man skal kun lige over klitrækken for enden af vejen, så er man på stranden.

Pladsen har 2 yurter til udlejning. Det er et stort telt fra Mongoliet. Se priser her I yurten er der trægulv. Der er stillet hjemmesko frem.

Opvarmning og madlavning sker på en lille brændeovn/komfur. Yurten indeholder foruden sofa/seng også spisebord, køleskab og skab med service.

Sol og en dejlig lækrog og vi kunne dase/døse lidt med ryglænet tilbage. De sidste stråler fra aftensolen skinner ind i forteltet.

Fra en sen eftermiddagscykeltur til Råbjerg Mile Camping. Vi kørte over skinnerne inde midt i skoven. Fin jernbaneovergang

Påskefrokost med familien. Inden kaffen går vi en lille tur rundt på pladsen og ned til stranden, men der blæser en kold vind, så turen bliver ikke lang.

Min niece kører på svævebanen på legepladsen

Vejret er hele tiden i forandring, og dagen efter kan vi nyde en smuk solnedgang.

Weekenden efter påsken kom Andreas og Helena på besøg. De spurgte om ikke vi skulle gå en tur ved Tversted-søerne - så kunne vi give aftensmad og afteskaffe, for Helena havde bagt en kage. Helena er i lære som bager, og vi nyder (alt for) godt af det hun frembringer. Det var vist godt, vi skulle gå tur først :-)

Sjov træstub ved Tversted-søerne - krokodille ?? En af søerne - man kan ikke se det endnu, men senere bliver overfladen fyldt med åkander.

Man kan gå rundt om søerne og der er broer over små vandløb.

Vi kunne høre frøerne kvække, og der var masser af frøer overalt. Eller var det tudser ?? Her er en af dem.

Vi fortsatte forbi søerne og endte ved stranden. Alba elsker at være ved stranden. Alt det spændende skal undersøges.

Stranden er ikke så god her som ved Tversted by, men når man lige har passeret vådområdet er der dejlig sandstrand.

Vi har været her flere gange, og jeg har vist billeder herfra flere gange. Her er det Østerklit Stokmølle Turen gennem skoven var smuk, og naturen er meget afvekslende der.

Der er veje og stier på kryds og tværs. Da vi kørte tilbage til Bunken, trak det sammen til regn, men det blev ikke til noget.

Her er en af legepladserne - der er legepladser flere steder på campingpladsen.

Når vi går tur, er der altid noget nyt at se. En af campisterne har fået en båd i vandet. Han skal uden tvivl fiske fra den.

Der er et rigt udvalg af skaller på stranden. Det er svært at lade være med at samle, men hvor i alverden skal man gøre af dem :-)

Her Søren og Ullas hunde - Bella... og Lucky.

Her er solnedgangen fra i lørdags. Det er St. Bededagsferie næste gang, og jeg glæder mig til 3 fridage. Søndag viste vejret sig fra sin bedste side. Flemming satte læsejl op, og der var skønt i solen.

Vi kom lidt sent torsdag aften, jeg havde først fri kl. 17.00, men til gengæld havde vi spist. Vi skyndte os at pakke ud og sætte maden i køleskabet. Kaffen blev sat over, og hvederne lunet i ovnen. Så var der dømt hygge - 3 hele fridage foran os :-)

Vi havde inviteret Flemmings mor og hendes mand til eftermiddagskaffe og aftensmad. Inden vi fik startet på morgenmad, ringede Andreas og spurgte om vi gav kaffe og aftensmad. Det gjorde vi selvfølgelig. Jeg hældte min A-38 op - nu skulle vi altså have noget morgenmad. Det var lunkent! Det var Flemmings mælk også. Hvad nu! Ind til køleskabet. Det var helt varmt indeni. Vi havde puttet 2 frosne køleelementer i, da vi kom, som vi havde med hjemmefra. Det er for at hjælpe køleskabet med at køle hurtigere ned. Men alt var varmt nu. I fryseren var kødet også næsten tøet op, men det skulle vi heldigvis bruge til aften.

Flemming kunne ikke finde nogle fejl på køleskabet. Vi prøvede både med el og gas. Der var lys i køleskabet og gassen brændte også lystigt, men ingen køling. Jeg tænkte, at det måske var en termostat, der var gået til, men nu må vi se, hvad de siger hos værkstedet. Jeg håber, de kører ud og reparerer. SOS til Andreas, der kørte hjem til os og hentede vores kompressor-køleboks. Da de kom (Helena havde bagt en kage) fik vi maden i køleboksen og det, vi var usikre på, blev kasseret.

Der blev grønnere og grønnere, og Flemming slog endda græs, men der mangler stadig blade på buske og træer. Vi grillede rib-eye og skinkesteg. Dertil tomatsalat og nye, udenlandske kartofler. Alba står under bordet og håber rigtigt meget, at vi taber noget :-) Godt vi fik gæster, der kunne hjælpe med at spise det optøede kød.

Næste dag trængte vi til at røre os lidt efter al den mad og kage dagen før, og Flemming foreslog en tur i Råbjerg Mile Klitplantage, der ligger lige på den anden side af hovedvejen ved campingpladsen. I den folder, som Naturstyrelsen har lavet over området, kan man se forskellige ruter af forskellig længde indtegnet. Vi valgte en tur på 4-5 km. Vejret var smukt og temperaturen lige tilpas til en gåtur i skoven.

Cykelstien lige udenfor pladsen. Birkesø

Birkesø

Turen gennem skoven gik gennem smukt forårslandskab og vi nød alt det lysegrønne.

Flemming studerer en myremotorvej :-) Vi møder lige en jernbaneoverskæring - dem er der mange af i plantagen.

Et sted er der blevet ryddet, og nogle bunkere er dukket op. Tudsehav

Tudsehav - et yndet sted at holde pause

I brochuren kan man se de forskellige stier - vi fulgte den gule.

Vi kom forbi nogle ammunitionsdepoter. Jeg aner ikke, om de stadig er i brug.

Endnu en sø - Lillesø

Her var også blevet ryddet, så en del bunkere dukkede frem. Og så smuttede vi ellers lige over jernbanen igen....

Det var nu blevet midt i maj. Vejret var ok, men vi havde ikke tid til at sidde ude og nyde det. Køleskabet skulle pilles ud af skabet, så vi kunne se, hvad i alverden der var galt. På campingferie.dk havde debatten gået om vores køleskab. Vi havde undersøgt priser på dit og dat. Et helt nyt køleskab magen til kostede lige godt 11.000 kr. Det var også muligt at købe et kompressorskab - det kostede omkring 8.000 kr.

Da vi fik køleskabet ud i vognen, var vi ikke i tvivl om, hvad der var galt med det. Det lækkede ammoniak fra køleaggregatet. Det lugtede fælt. Vi gjorde ikke mere ved det, men satte køleskabet på plads i skabet igen. Skorstenen og aftræk bag skabet og op gennem loftet i campingvognen fungerede så godt, at vi slet ikke kunne lugte noget. Nu måtte vi finde ud af, hvad et nyt køleaggregat kostede.

Der blev også tid til lidt sol udenfor. Forårsbebudere.

Så fik vi det fordømte køleskab ud, blot for at konstatere, at vi godt kunne sætte det ind igen. Pladsen bliver grønnere og grønnere.

Det blev Kr. Himmelfartsferie. Vi havde fri om fredagen. Mandag havde Flemming bestilt et nyt køleaggregat, som det var planen vi selv ville skifte. Det blev købt gennem forhandleren, og skulle de have monteret det, kostede det dobbelt så meget. Vi gav 3.000 kr for et nyt, og det var da lidt bedre end 11.000 for et nyt køleskab. Desværre nåede aggregatet ikke frem, så vi kunne bruge Kr. Himmelfartsferien til at skifte det.

Vi var på besøg hos min søster og svoger, der lå på Jambo Feriepark ved Saltum. Der havde vores venner Tom og Lone også forsæson, så begge hold fik en visit. Og når vi var på de kanter, smuttede vi lige indenom Ingstrup Mejeri og købte en masse dejlig ost. Vejret var ikke lige godt hele tiden, men vi fik travet lidt ture. Weekenden efter var køleaggregatet kommet, og vi skiftede det. Det var Pinseferie i den weekend, og vejret var det flotteste og varmeste i lang tid.

Når jeg siger Vi ville skifte det, består min hjælp mest som en slags operationssygeplejerske. Når Flemming beder om et eller andet stykke værktøj, finder jeg det. Ellers bestod min hjælp i at skrue aggregatet på, men Flemming holdt det på plads. Køleskabet virkede igen, og jeg åndede lettet op, for udsigten til en større udgift eller manglende køleskab sydpå i sommerferien, var ikke tillokkende.

I pinsen cyklede vi også en lang tur på Hulsig Hede. Der er en skøn cykelsti helt til Skagen, og en stor del går gennem Hulsig Hede, hvor trafikken kun består af vandrere og cyklister og fulde svenskere på knallert :-) På campingpladsen blev der lavet bål og børn og andre interesserede kunne komme og bage pandekager over bålet. Sært nok tiltrak det flest fædre og mænd, mens børnene havde travlt med at fortære pandekagerne hurtigere end de blev bagt. Det var rigtig hyggeligt og vejret var helt perfekt.

Hos min søster og svoger på Jambo Og her hos vores venner.

Vejret var ikke lige godt alle dage i Kr. Himmelfartsferien. Men det er næsten altid vejr til en travetur i klitterne eller ved vandet.

Pludselig kiggede solen frem.

Det gik hurtigere og hurtigere med foråret. Pludselig virkede det hele mere grønt end gråt. Hækken rundt om vores parcel var efterhånden også ved at være tæt.

Her er så det nye køleaggregat. Næsten færdig med montering. Køleskabet er på plads igen.

I Pinsen var vejret så forrygende godt, at vi kunne sidde ude og spise morgenmad - endda i skyggen. Det kaldte på en cykeltur, og her er Hulsig Station kun et par km fra pladsen.

Den gamle brugs i Hulsig Cykelstien på Hulsig Hede - her kommer knallertbanden - svenskerens "forlygte" er et gammelt tv.

Der var helt utroligt smukt og skønt på heden.

Pause, og et velfortjent hvil. Dejligt område at cykle i - stor var min forbavselse, da Flemming fortalte, hans cykelcomputer viste, vi havde cyklet 16 km. Så langt havde det ikke føltes. Det var en god følelse, for jeg er lidt magelig anlagt :-)

Pinsesøndag var jeg alene - Flemming var på dykkertur på Djursland. Ulla og jeg tog på tøsetur til Skagen og brugte en masse penge, og om aftenen skulle der være pandekagebagning. Jeg slappede af og nød, at der endelig var noget, der lignede sommer.

Pandekagebagning - det kunne trække folk til. Først varmede man panden op til margarinen brusede, og så fik man dej på.

Det tyndede efterhånden ud i folk som de fik prøvet at bage pandekager. Flemming og Søren blev ufortrødent ved, der var nok, der gerne ville smage.

Det var ret underholdende at se på - især når Søren forsøgte at vende pandekagen i luften. Der var pandekager i alle afskygninger - halvbagte, letbagte, svedne og meget svedne :-)

Pinsemandag om formiddagen var vejret stadig godt, men det var mere overskyet og blæsende. Alligevel kunne vi sagtens sidde ud og hygge os.

Weekenden efter pinse - flot sol, men lidt køligt. Jeg gik en lille tur med kameraet. Flemming benyttede lejligheden og det gode vejr til at få vasket pollen af bilen. Der er fin vaskeplads ved fodboldbanen. Den benyttes også til at vaske campingvognen inden opstilling for sæsonen.

Det var dejligt, at der stort set var grønt overalt. Foråret havde ventet længe med at dukke op. Toiletter og bad nærmest os.

Jeg tror, disse var turister. Der var også cykelcampister.

Det lakkede mod enden af forsæsonen. Tiden gik alt for hurtigt. Vi var på et lille weekendophold i Skagen fra fredag til lørdag, og der var ikke langt til campingpladsen. Det var en regnfuld weekend, og tiden blev mest brugt på læsning og andre indendørs sysler. Vi pakkede en masse ting sammen - petroleumsovn, cykler, ekstra møbler osv. Næste weekend ville blive den sidste for vores vedkommende og vi skulle have teltet pakket sammen, så vi håbede på bedre vejr.

Regnfuld weekend. Så er cyklerne sat bagpå, og vi er ved at være klar til at transportere en masse hjem.

Sidste weekend - midt i juni. Der er kun 2 uger til sommerferien. Vi skyndte os at køre fredag, da vi fik fri, og vi fik vores fortelt pakket sammen, inden en ny omgang regn fredag aften. Aftenen tilbragte vi i Ulla og Sørens fortelt og hyggede os mens regnen trommede på taget. Lørdag formiddag blev det sidste pakket og ryddet op - Ulla og Søren ville også pakke deres sammen, men pludselig trak det hurtigt sammen til regn, så vi skyndte os over og hjælpe dem med at få det sidste i tørvejr.

Lige over middag lørdag, trillede vi hjemover. Vi var oppe i receptionen og hente vores campingpas og betale for strøm og bestille plads til næste forsæson. Jeg ved endnu ikke, om vi skal have en forsæson - måske kører vi rundt og oplever i stedet, men nu er pladsen bestilt, og vi kan bare afbestille igen, hvis vi fortryder.

Campingpladsen er en af de bedste vi har været på efter vores smag. Der er flot, flot natur, stille og roligt, skøn strand og hav, det er dejligt, at parcellerne alle er omkranset af buske og træer. Foråret er gået alt for hurtigt, og vi savnede pladsen allerede da vi trillede hjemover. Det er ikke usandsynligt vi tager dertil en weekend i eftersommeren også.

Så er vi ved at have alt pakket. Der ser så bart ud, når forteltet er væk.