BOURGOGNE OG RHONE-ALPES 2017

1.DEL - THURØ OG ÆRØ

Det er nu godt et år siden Flemming fik en diskusprolaps i den nederste del af ryggen, og hvor vi måtte vende om lidt syd for Hannover på vej på sommerferie. Nu går det rigtigt godt med ham, men vi har ikke været på lange ture endnu, da han har haft svært ved at sidde længe. Sidste år havde vi planlagt Frankrig, og vi beslutter, at i år SKAL det være Frankrig, når vi ikke kom dertil sidste år. Til gengæld kan det så godt være, at vi kun kommer til Tyskland, hvis ikke Flemming kan holde ud at køre.

Vi har planlagt lidt sen sommerferie i håbet om, at Flemming er så langt fremme med bedring af ryggen, at han kan holde til at køre langt. Som det første i ferien har vi meldt os til PUCK-træf på Thurø med udflugt til Ærø. Jeg er vild med de danske øer, og vil bestemt ikke gå glip af det træf - og endnu mindre vil vi gå glip af de skønne PUCK-medlemmers selskab.

Om fredagen skynder vi os at blive færdige og komme af sted efter arbejde. Vi spiser hurtigt et par klemmer på en rasteplads, men ankommer alligevel som de sidste til træffet, som denne gang er på Møllegårdens Strand Camping. Som oftest er jeg ramt af migræne, når jeg skal stresse rundt for at blive færdig til ferie. Vi smutter op til de andre fra klubben, der sidder inde i en hal, og hygger lidt med dem, men jeg går tidligt tilbage til vognen, så jeg kan få sovet ud og forhåbentlig være frisk til næste dags tur til Ærø.

Udsigten fra vores campingvogn , og den er da slet ikke så ringe. Godt vi kom sidst og fik denne fine plads ;-)

Vejret er ikke rigtig med os næste dag, da vi skal til Ærø. Vi skal sejle fra Svendborg klokken 8.00. Vi parkerer bilen på en parkeringsplads i Svendborg og går i den retning, vi tror havnen er. Vi kan se træfdeltagere rundt omkring gå i samme retning. Nogle har delt om en taxa til Svendborg, nogle er kørt sammen i biler eller autocampere. Sejlturen varer 1 time og et kvarter, og vi bliver inde på overfarten. På Ærø venter der en bus, som skal transportere os rundt. Det regner, og heldigvis er dagens første stop på Marstal Søfartsmuseum, så vi kan være i tørvejr. Buschaufføren underholder med anekdoter og historie om og fra Ærø.

Marstal Søfartsmuseum er et spændende sted. Vi er på en guidet tur, men også uden guide er der meget at opleve. Vi hører bl.a. om livet til søs i "De gode gamle dage" og hvordan man kender forskel på de forskellige skibstyper, og jeg kan kun anbefale at besøge museet, hvis man er på de kanter. Bagefter har vi lidt tid på egen hånd, hvor man kan se sig om i Marstal og få sig noget at spise. Vi har bestilt "madpakke", som kan afhentes i Super Brugsen. Andre finder en restaurant eller café. Vi sidder på havnen og spiser, kort efter tager regnen til igen. Mens vi står og gemmer os lidt for regnen under udhænget på et vaffelbageri, der sender fortryllende vaniljeduft ud, hyggesludrer vi med nogle af gruppens medlemmer.

Vi har parkeret oppe i byen og går ned til havnen. Svendborg ser også hyggelig ud, og den må på listen over steder at besøge.

Så er vi samlet og klar til at gå ombord på færgen.

Marstal Søfartsmuseum

Pirat, der står udenfor Marstal Søfartsmuseum. Her kommer min manglende viden om søfart frem.... Jeg aner ikke, hvad den hedder - udover jeg ved, den giver besked fra broen til maskinrummet om, hvilken fart der skal sættes.

Skibskiste - flot dekoreret. Heri havde sømænd deres private ejendele.

Vores guide fortæller levende om livet til søs. Han er selv gammel sømand. Her er vi i en model af stævnen på et skib.

Arbejdet som fisker og sømand bliver illustreret med dukker.

Et stort område af museet er tilegnet marine- og grønlandsmaler Jens Erik Carl Rasmussen, der er født i Ærøskøbing, men som senere flyttede til Marstal.

En anden form for kunst. Flaskeskibe - her Fulton.

Så myldrer vi ud igen. Nu skal vi se på Marstal.

Lidt fra Marstal, mens vi leder efter Brugsen, så vi kam få vores madpakker.

Hyggelig by, og den tager sig uden tvivl bedre ud i solskin.

Vi stiger ombord i bussen igen, og denne gang stopper vi ved Rise Bryggeri. Det regner stadig en smule, så alle stiler direkte ind i butikken og caféen. Der bliver prøvesmagt og indkøbt øl af de mest entusiastiske - bryggeriet laver en valnøddeøl, der tilsyneladende er meget populær. Vi køber ingen øl. Dels drikker vi højst 1 kasse øl hvert halve år (og det er inkl. de øl, vi byder gæster) - og dels sætter vi ikke så meget pris på specialøl, at vi synes prisen er berettiget - her vil mange nok være uenige, og det er også ok :-)

Efter bryggeriet går turen til Ærøskøbing, hvor vi har en god times tid på egen hånd, inden færgen sejler tilbage til Svendborg. Hvis Marstal er hyggelig, er det ikke slet noget imod Ærøskøbing. Ærøskøbing har så mange små, fine gader med bindingsværk, flot malede huse, brosten, gamle haver og stokroser, og vi går ad en sti langs vandet, hvor vi kan se de gamle og små huse med haver og udsigt over vandet.

Da vi kommer tilbage på campingpladsen, regner det igen. Vi spiser i vores vogn sammen med Søren og Ulla i stedet for at slæbe grill og mad og drikkevarer op til fællesrummet. Vi går derop efter maden og hygger med de andre. Stemningen er løftet, men inden det bliver for sent, lister Flemming og jeg tilbage til vognen, for næste dag går turen jo videre mod syd og sommerferie for vores vedkommende.

Rise Bryggeri

Et udvalg af øl, og udstilling af glas med eksempler på råvarer.

Så nydes der kolde øl i caféen - jeg trænger egentlig mest til kaffe ;-)

Ingen øl til mig - heller ingen kaffe.

Flere træfdeltagere, der nyder en kølig øl.

Velo Solex-klubben er også på bryggeribesøg.

Vi stiger af bussen i Ærøskøbing. Her er smukt.

Vi er her på vej til torvet i Ærøskøbing.

Vi følges ad til torvet.

På torvet fortæller chaufføren lidt om, hvad der er at se, hvorefter vi selv kan opleve byen på egen hånd, alt efter egne ønsker og behov.

Bagved torvet ligger en fin kirke, men den kan vi ikke komme ind og se - der er bryllup. Hvis der er slørede pletter på billederne, er det regndråber.

Dejlige indkig.

Vi finder en sti, der fører ned til vandet.

Der følger vi en anden sti langs vandet.

Hele vejen er der kig til de smukke haver, der ligger ned til vandet.

Det må være skønt at sidde på sin terrasse og nyde udsigten over vandet.

Ulempen ved de skønne huse og haver er, at man ikke er i fred for nysgerrige blikke.

Så man må finde sig i at være en "turistattraktion". Men smukt er der.

Kulørte huse og brosten - ren idyl, men solen mangler.

Dejligt indgangsparti.

Overalt dukker smukke bygninger og hyggelige steder op. Væggene lidt skæve stå, ruderne er ganske små.......

Her er rigtig hyggeligt.

Selv ænderne i gadekæret har deres egen lille bindingsværk-Andeby.

Vi trisser ned til vognene efter en dejlig tur.

Vi griller i tørvejr under parasollen.

Da vi går op til fælleslokalet, er skyerne ved at spredes.

Bagmanden holder en lille tale og takker bl.a. de formænd, der stod for planlægning. Der er en lille erkendtlighed for deres indsats.

Næste dag står vi op til rigtig dejligt sommervejr. Egentlig har vi planlagt, at vi vil af sted inden det bliver for langt op ad dagen, men det gode vejr lokker, og vi sidder længe over morgenkaffen og sludrer med nogle af de andre fra træffet. Bagefter er vi rundt for at sige farvel og tak til de andre, og før vi får set os om, er det næsten blevet middag. Vi triller ud fra pladsen og vinker til lejrchefen. Videre over Fyn og Lillebæltsbroen - på vej mod syd. Men det må I læse om i fortsættelsen......

Sådan en morgen er det svært at være utilfreds. Vores sommerferie starter nu.

Jeg tager et par billeder af PUCK-klubbens vogne.

Der er flot linet op.

Så er vi på vej tilbage over dæmningen mellem Svendborg og Thurø. På vej mod nye eventyr.